Autot

Renault 120 vuotta: Taksien kuningas, sateenvarjokahva, tipparellu... ja paljon muuta

Julkaistu:

HISTORIA
Ranskalainen autonvalmistaja Renault juhlii 120 vuotta kestänyttä taivaltaan.
Renault’n pitkän historian voi jakaa kolmeen vaiheeseen. Ensimmäisen ilmentymä on yhtiön perustajan Louis Renault’n aikakausi toisen maailmansodan päättymiseen saakka. Sen jälkeen alkoi puoli vuosisataa kestänyt ajanjakso kansallisena yhtiönä.


Nyt eletään kolmatta, vuonna 1995 alkanutta kautta, jonka aikana on syntynyt allianssi Nissanin kanssa ja läheinen yhteistyö Daimlerin kanssa.

Tarinan alku

Ensimmäinen autoluomus oli valmistajan oman luonnehdinnan mukaan yksi teollisen vallankumouksen toisen aallon tärkeimmistä keksinnöistä, joka muovasi omalta osaltaan 1900-lukua.

Louis Renault ei halunnut veljiensä Fernandin ja Marcelin tapaan lähteä mukaan perheyritykseen, sillä hänen intohimonaan oli mekaniikka. Niinpä hän rakensi perheen tontille Boulogne-sur-Seineen lähelle Pariisia verstaan, missä hän alkoi kehittää vain 21-vuotiaana omaa autoaan.


Siinä oli paljon edistyksellisiä ratkaisuja, kuten kevyt ja luja putkirunko, jossa akseliväli oli vaatimaton 1,1 metriä. Hän asensi eteen De Dionin 1,75-hevosvoimaisen moottorin, jonka voima välitettiin takapyörille uuden tyyppisen vaihteiston ja kardaaniakselin kautta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jouluaattona 1898 Louis Renault halusi näyttää keksintönsä muille ja hän lähti Voiturettellaan Pariisiin. Siellä hän päätti ajaa rue Lepiciä, yhtä Pariisin jyrkimmistä kaduista, pitkin Montmartrelle. Hän onnistui, mitä tapauksen todistaneet pitivät sekä urheilusuorituksena että tekniikan riemuvoittona.

Renault sai nopeaan tahtiin kaksitoista tilausta varausrahoineen, mikä varmisti tuotannon käynnistämisen. Kesäkuussa 1899 järjestetyssä Pariisin autonäyttelyssä Renault’lla oli osasto, jonka myötä tilauksien määrä kohosi jo kuuteenkymmeneen.

Renault Fréres perustettiin lähelle perheen kotia Boulogne-Billancourtiin, Seinen rannalle. Renault otti nopeasti hallitsevan aseman taksimarkkinoilla niin Pariisissa kuin Lontoossa. Myös esimerkiksi Göteborgin ensimmäiset taksiautot olivat Renault-merkkisiä. Ennen toista maailmansotaa Renault oli noussut yhdeksi tärkeimmistä eurooppalaisista autonvalmistajista.


Primaquatre alkoi siirtää ranskalaisia neljälle pyörälle

Ennen toista maailmansotaa Renault kehitti Primaquatren, joka esiteltiin vuonna 1937. Vain 3,7 metrin pituinen perheauto oli kevyt ja saavutti yli sadan kilometrin huippunopeuden. Se alkoi siirtää ranskalaisia neljälle pyörälle. Vauhtiin tuossa kehityksessä päästiin toisen maailmansodan jälkeen 4CV-mallin eli ”Ryppypepun” avulla. Itsekantavalla korilla varustetun takamoottorisen mallin avulla Renault kasvoi Citroënia suuremmaksi valmistajaksi.

Takamoottorisen 4CV:n seuraajaksi esiteltiin vallankumouksellinen Renault 4, jota valmistettiin neljännesvuosisadan aikana yli kahdeksan miljoonaa kappaletta. Suomessa auto sai lempinimekseen ”Tipparellu” mainoskampanjansa ansiosta: ”Ei vettä, ei rasvaa, vain tippa bensaa”. Koska takapenkin sai irrotettua, Renault 4 sopi mainiosti työkäyttöön viikolla ja perheautoksi viikonloppuna.

Renault 4 on ajatusmalliltaan nykyisten monikäyttöisten perheautojen esi-isä. Sitä seurasi vuosien aikana upeiden automallien helminauha, kuten Renault 6, Renault 11 ja Renault Mégane.

Koko kansan autoja

Auto oli historian alkuaikoina vain harvojen huvi, johon ainoastaan rikkaalla kansanosalla oli varaa. Renault halusi muuttaa autoa niin, että se sopi perheille ja että yhä useammalla olisi mahdollisuus omaan autoon. Lisäksi työläiset alkoivat saada palkallista lomaa, jo ennen toista maailmansotaa Ranskassa ja Belgiassa ja vähitellen koko Euroopassa.

Ranskassa työntekijät pääsivät muutenkin nauttimaan lisääntyneestä vapaa-ajasta, sillä siellä siirryttiin ensimmäisenä viisipäiväiseen työviikkoon. Kolmen viikon kesäloma otettiin käyttöön Renault’lla 1955 ja neljäs viikko lisättiin seitsemän vuotta myöhemmin. Kun aikaa oli entistä enemmän, siitä piti päästä nauttimaan matkailemalla omalla autolla.

Naisten osuus auton ostajina kasvoi nopeaan tahtiin, minkä Renault otti huomioon esittelemällä vuonna 1972 Renault 5-mallin. Aluksi vain kolmeovisena myydyn tyylikkään auton erikoisuuksiin kuului kojelaudasta tullut sateenvarjokahvaksi kutsuttu vaihteenvalitsin. Sen tilalle tuli myöhemmin lattiaan sijoitettu vaihdetanko ja takaovet saatiin valinnaisvarusteeksi vuonna 1979. Kahden 5-sukupolven jälkeen menestysmalli korvattiin Cliolla, joka on Renault’n eniten myyty malli Euroopassa ja Suomessa.

Intohimo autoihin näkyy kilpailuissa

Louis Renault ymmärsi autokilpailujen merkityksen jo ennen asiasta kuuluisaksi tullutta Henry Fordia. Ford tokaisi aikoinaan: ”Win on Sunday, sell on Monday” eli voita sunnuntaina ja myy uusia autoja maanantaina.

Renault toteutti samaa ideologiaa jo elokuussa 1899 osallistumalla veljensä Marcelin kanssa Pariisi-Trouville-kilpailuun. Tuloksena oli kaksoisvoitto, mikä lisäsi Renault’n kaupallista menestystä.

Kilpailuihin osallistumista jatkettiin niin radoilla kuin vähän myöhemmin niiden rinnalle tulleissa ralleissa. Ranskalaisille erityisen rakkaassa, legendaarisessa Monte Carlo -rallissa Renault on neljänneksi menestynein automerkki viidellä voitollaan.


Ralleista Renault jättäytyi 1980-luvun alussa pois maailmanmestaruustasolla ja kilpatoiminnan painopiste siirrettiin Formula 1 -sarjaan. Siellä Renault on ollut mukana sekä omalla tiimillä että moottoritoimittajana. Renault on voittanut yksitoista valmistajien maailmanmestaruutta.

Edistyksellisiä ratkaisuja

Renault’n toistasataa vuotta kestäneen menestyksen peruspilari on edistyksellisyys. Viime mainittu on näkynyt siinä, että Renault on rakentanut trendejä tuoden markkinoille automalleja, joita kenelläkään ei ole ollut aiemmin.

Jo Louis Renault’n ensimmäinen Type A Voiturette oli innovatiivinen. Tuohon aikaan autoissa käytettiin voimansiirtoon ketjua tai hihnaa, mutta Renault’n rakentamassa autossa oli vaihteisto ja tasauspyörästö. Eteenpäin vieviä välityksiä oli peräti kolme, joista suurin vaihde oli suora. Rakenne oli ajan mittapuuhun nähden monimutkainen, mutta sillä oli suuri merkitys Renault’n tulevaan menestykseen.

Nykyisin viisioviset viistoperäiset korit ovat syrjäyttäneet lähes täysin perinteiset porrasperäiset. Renault’lla pohdittiin jo vuonna 1957, että autoa ei enää voi pitää sijoituspaikkana kahdelle penkille ja erilliselle tavaratilalle. Sen sijaan oli ajateltava matkustamoa yhtenä suurena tilana, jonka piti olla monikäyttöinen. Tämän filosofian perustalta syntyi ensin Renault 4 ja sitten Renault 16.

Renault’n mainoslauseena oli ”car for living”, jota 16-malli ilmensi. Siinä yhdistyivät henkilö- ja farmariauton parhaat ominaisuudet. Silti se ei ollut monen farmariauton tapaan pakettiautomainen tai työkalumainen. Istuinten suunnitteluun uhrattiin 16-mallissa valtavasti energiaa. Niinpä ne saattoi muuttaa vuoteeksi, taittaa eteen tai takaistuimet oli mahdollisuus irrottaa kokonaan tavaratilan kasvattamiseksi.

Tila-auton synty

Yhdysvalloissa Chrysler synnytti tila-autoinnostuksen, mutta Atlantin tällä puolella aallon pisti liikkeelle Renault. Yhtiö ennusti tila-autojen kukoistusta jo 1980-luvun alussa ja pohti Traficin kehittämistä henkilöautomaisemmaksi. Samaan aikaan Matra oli suunnitellut salassa ranskalaistyylisen tila-auton. Vuonna 1983 Renault ja Matra sopivat yhteistyöstä, jonka tuloksena syntyi Espace.


Reilu vuosikymmen myöhemmin Renault esitteli Mégane Scénicin, keskikokoisen tila-auton.

Renault’n taito valmistaa autoja on myös huomattu palkintolautakunnissa. Euroopassa on valittu Car of the Year vuodesta 1964 alkaen ja kuusi kertaa palkinto on annettu Renault’lle. Sen lisäksi Renault on ollut seitsemän kertaa palkintopallilla ja neljä kertaa loppusuoralla.


Renault ja tulevaisuus

Nykyisen vuosituhannen aikana autot ja liikkuminen muuttuvat enemmän kuin vielä pari vuosikymmentä sitten olisi voitu kuvitellakaan. Ympäristön huomioon ottaminen, turvallisuuden parantaminen, liikenteen haasteet ja uudet henkilöautojen käyttömuodot tekevät kehityksen ennustamisesta erittäin vaikeaa.


Ratkaisuja on paljon, sähköautot, yhdistettävyys, autonominen autoilu ja jopa robottiautot, joista osa on jo tätä päivää. Renault on vahvasti mukana muutoksessa ja se on osoittanut jälleen kerran edistyksellisyytensä.


Euroopassa Renault Zoe on ollut vuonna 2011 tapahtuneesta esittelystään lähtien eniten myyty sähköauto ja Kangoo Z.E. on markkinajohtaja pakettiautoissa.


Konseptiautoillaan Renault esittelee erilaisia näkemyksiä tulevaisuuden liikkumisesta. Syksyllä 2017 esitelty Symbioz-konseptiauto, liittyy osaksi omistajansa arkea, jossa se voidaan yhdistää palaksi asuntoa. Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä paljastettu EZ-GO puolestaan integroituu osaksi kaupunkia.

Lähde: Renault.

Pian 100 vuotta Suomessa

Renault on ollut mukana Suomen automarkkinoilla virallisesti pian sadan vuoden ajan. Edustus on luultavasti ollut aikanaan Nikolajeffillä, mutta varma tieto on vuosilta 1924–1926, jolloin sopimus oli Autola Oy:llä. Tuolta aikakaudelta on edelleen liikenteessä yksi Renault, minkä lisäksi niitä oli vuoden 2016 lopussa rekisteröitynä 70 372 nuorempaa yksilöä. Renauton aloitti Renault’n maahantuojana vuonna 1939, mutta toinen maailmansota keskeytti toiminnan.

Kymmenen vuotta myöhemmin (1949) Autorex aloitti Renault’n myynnin ja yhtiö toimi maahantuojana vaihtelevalla menestyksellä neljänkymmenen vuoden ajan. Renault’n ja Volvon kumppanuuden aikakaudella maahantuonti siirtyi Suomessa Volvolle. Kun kaksikon tiet erosivat, tuotiin Renault-autot Suomeen vuodesta 2008 alkaen valmistajan omistaman Renault Nordicin alaisuudessa. Toiminta ei onnistunut taloudellisesti eikä kaupallisesti, minkä takia Renault’n maahantuonti siirrettiin Bassadone Groupin omistamalle Nordic Automotive Servicesille.

Autorex oli perheyhtiö, jolle riitti Renault’n suunnilleen prosentin markkinaosuuden tuoma kohtuullinen toimeentulo. Volvon suomalaisen vahvan organisaation voimalla Renault kasvoi merkittäväksi tekijäksi markkinoillamme ja suurimmillaan yli kuuden prosentin markkinaosuuteen henkilöautoissa. Maahantuonnin siirryttyä valmistajalle, Renault hiipui takaisin reilun prosentin markkinaosuuteen.

Vuosikymmenen vaihteesta alkaen Nordic Automotive Services on tehnyt pitkäjänteistä työtä Renault’n nostamiseksi takaisin ansaitsemaansa asemaan. Vuodesta 2013 lähtien Renault henkilöautojen rekisteröinnit ovat nelinkertaistuneet vähän yli tuhannesta autosta viime vuoden 4 598 kappaleeseen.

Suomessa Renault’n syntymäpäivää juhlitaan työn merkeissä esittelemällä laaja Renault-henkilöautomallisto asiakkaille kymmenellä suurimmalla paikkakunnalla. Kiertue alkaa huomenna Porista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt