Autot

Hyundai i30 Wagonista tuli hetkessä myyntimenestys

Julkaistu:

Koeajo
Hyundai i30 Wagon teki minkä lupasi ja nousi heti yhdeksi merkin myydyimmistä malleista.
Komeita ovat kasvulukemat, joita Hyundai on tehtaillut suomalaisessa henkilöautokaupassa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä: 1 166 ensirekisteröintiä merkitsi 67,5 prosentin lisäystä vuoden takaiseen jaksoon verrattuna.

Hurjien prosenttilukujen takaa löytyy pari arkista selitystä – kuten se, että Hyundain myydyin malli i20 on saanut erittäin tehokkaan piristysruiskeen meneillä olevasta romutuspalkkiokampanjasta.

Toinen selitys on se, että i30-mallisto on uudistunut sitten viime kevään täysin. Hatcthback tuli myyntiin alkukesästä ja Wagon syksyllä. Myöhemmin i30-sortimentti täydentyi vielä N:llä ja Fastbackilla.


Joka kolmas tänä vuonna Suomessa myydystä uudesta Hyundaista on ollut i30-sarjan auto. Niistä joka toinen on ollut Wagon. Se kertoo, että uusi, kolmannen sukupolven Wagon on toiminut niin kuin merkin kauppamiehet odottivat. Siitä tuli heti yksi Hyundain myydyimmistä malleista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Wagon ei poikkea ohjaamon ja matkustamon osalta kolmesta muusta i30-mallista käytännössä mitenkään. Tietysti Fastback tuntuu siihen verrattuna matalammalta ja sporttisemmalta, ja tottakai N-malli liikkuu aivan omissa maailmoissaan. Mutta jos kuski vain livahtaa Wagonin ratin taakse ja jättää hiusten halkomisen sikseen, hän ei pysty siltä istumalta sanomaan, minkä i30-mallin pelikenttä hänen edessään avautuu.

Jokaisen farmarin sielu lepää peräpäässä. Hyundai i30 Wagon ei tee poikkeusta. Sen takakontin tilavuus on valmistajan mukaan 602 litraa eli noin 60 litraa suurempi kuin Opel Astran ja peräti 260 litraa suurempi kuin Volkswagen Golfin.

Tosin ison osan Hyundain tavaratilasta haukkaa pohjakannen alle piilotettu lokerikko. Sen tarpeellisuudesta eivät kaikki ole varmoja, mutta on sillä kannattajansakin. Yksikin i30 Wagonin ostanut eränkävijä on sanonut, että lokerikko on vallan mainio metsästys- ja kalastustarvikkeiden säilytyspaikka.

Wagoniin on tarjolla viisi moottorivaihtoehtoa: kolme bensiiniä ja kaksi dieseliä. Kahteen tehokkaimpaan vaihtoehtoon eli 1,4-litraiseen 140-hevosvoimaiseen bensiinimoottoriin ja 1,6-litraiseen 136 hevosen dieseliin on valittavissa automaattivaihteisto. Loput ovat aina manuaalivaihteisia.


Aluksi varustelutasoja oli kolme: Classic, Comfort ja ylimpänä Style. Automaattien suosio lähti kuitenkin kasvamaan niin rivakasti, että maahantuoja Hyundai Motor Finland päätti lisätä 1,4-litraisen T-GDI-automaatin varustevalikoimaan neljännen, Classicin ja Comfortin väliin osuvan fresh plus -tason.

Koeajoon tuli valituksi versio, jossa on litrainen bensiinikone ja Style-luokan kuorrutus sekä lisävarusteina 572 euron metalliväri ja 44 euron tekstiilimattosarja.

Litran moottorilla varustettu i30 Wagon ei ole mikään tykki. Varsinkin alimmilla kierroksilla meinaa tulla äitiä ikävä. Toisaalta vauhtiin päästyään auto kulkee hyvin. Harmi vain, että vauhdin noustessa myös rengasmelu kasvaa.

Hyundai i30 Wagonin valtteja ovat aasialainen luotettavuus ja eurooppalaiset ajo-ominaisuudet. Eurooppalaisten toiveet se täyttää varmasti, eikä luotettavuuttakaan tarvinne epäillä: i30-mallien takuu on nyt seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI Style

  • Moottori R3, turbo, 998 cm³, 88,3 kW (120 hv)/6 000 r/min, 171 Nm/1 500–4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,4 s, huippunopeus 188 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 120 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 585, l 1 795, k 1 475 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 320 kg, tavaratila 602–1 650 l, tankki 50 l
  • Hinta 29 939 euroa
Kiitämme
  • Mukavanoloista ohjaamoa
  • Kattavaa avustinvalikoimaa
Moitimme
  • Moottorin voimattomuutta alakierroksilla
  • Rengasmelua kovemmissa nopeuksissa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt