Autot

T-Roc erottuu massasta ilman kurkumankeltaista väriäkin

Julkaistu:

Koeajo
T-Roc toi Volkswagenin mallistoon ripauksen rohkeutta.
Jos keulassa ei olisi automerkin logoa, niin katugallup saattaisi tuottaa monenlaista arvailua. Siksi samankaltaiseksi on muuttunut muotoilu varsinkin autoissa, joiden maavara on hiukan tavallista henkilöautoa korkeampi.

Varsinkin näiden pieni- ja keskikokoisten katumaastureiden uutuusmallivyöryssä ulkonäkö ja sen personoitavuus korostuvat. Siinä vertailussa Volkswagen T-Roc pärjää hienosti. Autosta kuuli koeajojen välissä lausuttavan ainakin määreet hyvännäköinen, pirteä ja hieno.

Sen tarkemmin uutuutta arvioineet eivät mielipiteitään perustelleet. Olisiko lievästi coupémainen, matalahko kattolinja syynä mieltymyksiin? Takaosan viisto ikkunalinja tuo sulavuutta ja tietystä kulmasta katsottuna jopa merkin yleistä muotoilukäsitystä huomattavasti ärhäkkäämpää olemusta. Lisää ilmettä tuo kaksivärimaalaus, jossa voi korin väriin yhdistää toisen värin A-pilariin, kattoon ja sivupeileihin.


Pelkästään kutistetusta Tiguanista ei ole kyse. T-Roc löytää luontevasti paikkansa uutuusmallistossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sisältä T-Roc on pintaa arkisempi. Kojelauta on T-Rocin sisarmalleista tuttu. Jos on ajanut Golfilla, niin T-Rocin hallintalaitteiden omaksuminen ja ajoasennon löytäminen onnistuu hetkessä. Harmaahkoa toteutusta voi muokata valitsemalla esimerkiksi mieleisensä istuinverhoilun ja sisäpaneelin värin.

Moottorivalikoimaan kuuluvat etuvetoiset 1,0- ja 1,5-litraiset bensiinikoneet. Jälkimmäisen voi valita joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. 2,0-litraisen dieselvaihtoehdon saa myös nelivedolla ja automaattivaihteistolla.

Varustetasoja on kolme, joista jo lähtöversio tarjoaa hätäjarrutustoiminnon, kaistanpitoavustimen, led-takavalot, matkapuhelinvalmiuden, 6,5-tuumaisen kosketusvärinäytön ja paikallaanpitoavustimen.


Otimme koeajoon yksilitraisella, 115 hevosvoimaa tuottavalla bensiinikoneella varustetun yksilön. Auton Style-varustelu on perustatasosta seuraava. Lähtötasoon nähden Style tuo mukanaan muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen, kehittyneemmän älypuhelinliitännän ja paremmat istuimet eteen.


T-Roc on Golfia lievästi väljempi, minkä voi aistia autoon istuuduttuaan. Moottori on tuttu monesta muusta VW-mallista, eikä se petä ennakko-odotuksia T-Rocin keulallakaan. Auto tuntuu ajettavuudeltaan vakaalta. Ketterä ohjaus tuntuu kyllin tunnokkaalta. Alusta ei hätkähdä kuoppaisiakaan metsäteitä, ja nopeamman liikenteen vauhtiinkin ehtii hyvin.

Kuusiportaista käsivaihteistoa on vaivatonta käsitellä. Moottorin vääntökäyrät eivät valehtele, sillä auto liikkuu kuuliaisesti. Usein kolmisylinterinen pikkumoottori antaa korville tunnusomaisen äänimaailman. Tällä kertaa sisään kantautuvat äänet ovat hillittyjä.

Seat Aronan tai Nissan Qashqain hankkimista harkitsevat saattavat luoda tämän auton perään merkitseviä katseita. Halvimmillaan T-Roc maksaa 23 363 euroa, mikä tekee siitä kokoluokassaan hyvin kilpailukykyisen.

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 85 kW Style

  • Moottori R3, turbo, 999 cm³, 85 kW (115 hv)/5 000–5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 187 km/h
  • Kulutus 5,1 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 117 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 234, l 1 819, k 1 573 mm, akseliväli 2 590 mm, omamassa 1 270 kg, tavaratila 445–1 290 l, tankki 50 l
  • Hinta 25 700 euroa
Kiitämme
  • Pienen moottorin vääntöä
  • Eteviä ajo-ominaisuuksia
  • Erottuvaa muotoilua
Moitimme
  • Nelivedon puutetta bensiinimoottoreiden yhteydessä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt