Autot

Täysin uusi Ford Focus: Monipuolisempi ja kehittyneempi kuin koskaan aiemmin

Julkaistu:

Ensiesittely
Aiempaa jalostetumpi Ford Focus on pakattu uusilla ominaisuuksilla. IS poimi niistä osan.
Fordin pitkän historian paras auto! Näin estottomasti Fordin johtaja Steven Armstrong luonnehti täysin uutta Focus-mallia Lontoossa pidetyssä julkistamistilaisuudessa.

Eikä Fordin toiminnoista Euroopassa ja Afrikassa vastaava Armstrong jättänyt julkista ylistystään yhden kerran varaan.

– Innovatiivisin, dynaamisin ja jännittävin Ford kautta aikain, Armstrong perusteli.

Kun johtajan kehuja peilaa sitä vasten, että vuodesta 1903 alkaen autoja valmistanut firma on juuri julkistanut uuden Mustangin, niin hänen uskolleen on oltava paljon katetta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ensimmäisen Focuksen lanseerauksesta on kulunut 20 vuotta. Focus on ollut amerikkalaisvalmistajalle valtaisa menestys, sillä sitä on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 16 miljoonaa kappaletta.


Neljännen sukupolven Focus näyttää edelleen Focukselta, mutta sen suunnittelu lähti valmistajan mukaan täysin puhtaalta pöydältä. Noin neljä ja puoli vuotta sitten alkaneen suunnittelun pohjana oli ”ihmiskeskeinen muotoilufilosofia”, jonka muokkaamiseen kuluttajat ovat osallistuneet omilla toiveillaan. Siksi esimerkiksi takaikkunan ja C-pilarin muotoilua muutettiin, koska kuluttajat ilmaisivat toiveensa lisävalon tarpeesta takapenkillä.

– Huomioimme Focuksen perinnön, minkä jälkeen otimme uusia askeleita, ajo-ominaisuuksia kehittänyt Guy Mathot sanoi.

Focus tulee saataville 5-ovisena ja farmarimallina sekä tietyillä markkinoilla 4-ovisena. Kyseessä on kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, johon kuuluvat tutut Trend- ja Titanium-varustetasot. Urheilullinen Focus ST-Line ja ylellisyyttä tavoitteleva Focus Vignale ovat tuttuja muista Fordin malleista. Uutta on crossover-kysyntään vastaava Focus Active.

Focus on myös maailmanlaajuisesti ensimmäinen Fordin henkilöauto, joka perustuu uuteen C2-alustarakenteeseen. Akseliväli on kasvanut väistyvään malliversioon nähden 53 millimetriä. Samalla sisätilat ovat kasvaneet.

Uuden Focuksen teknologiset kehitysaskeleet noudattelevat automaailman yleisiä suuntaviivoja, jos tarkastelee kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Saatavilla ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella sekä siihen kytketty kaistallapitoavustin. Ennakoiva ohjaustehostin auttaa kuljettajaa väistämään mahdollisen törmäyksen.

Nuo ovat jo monissa autoissa peruskauraa, mutta poimitaan lisäksi kaksi seikkaa: jos kuski lähtee epähuomiossa ajamaan kiellettyyn ajosuuntaan, auto antaa navigaation ja keulan kameran raportoinnin perusteella äänimerkin varoitukseksi. Samalla mittaristoon ilmestyy punaisella pohjalla varoitusteksti. Toiminto on aluksi käytössä vain kolmessa Keski-Euroopan maassa.

Toinen mainittava seikka on ennakoiva kaarrevalojärjestelmä, joka reagoi käännöksiin proaktiivisesti suuntaamalla valokeilat ”nurkan taakse”.


Focuksen jo entuudestaan arvostettuja ajo-ominaisuuksia on luonnollisesti pyritty parantamaan. Aiempaa 88 kiloa kevyempää rakennetta on jäykistetty 20 prosenttia. Samalla törmäyskestävyyden kerrotaan kohentuneen. Focukseen on nyt saatavilla myös säätyvä iskunvaimennus, joka kiinnostanee varsinkin farmariversiota harkitsevia.


Tuulitunnelikehittelyn myötä auton ilmanvastuskerroin on pienentynyt lukemaan 0,25. Johtaja Helmut Roderin mukaan oleellista oli parantaa aerodynamiikkaa tinkimättä käyttökelpoisesta muotoilusta.

Korin keventyminen ja aerodynamiikan parantaminen vaikuttavat luonnollisesti polttoainetalouteen.

Pienenä palasena säästötalkoissa on myös jäähdyttäjän säleikön sulkija. Toiminto kytkeytyy automaattisesti, kun viilentävää ilmavirtausta jäähdyttimeen ei tarvita.


Myös uudella 8-portaisella automaattivaihteistolla on vaikutusta kulutukseen. Vaihteistoa ohjataan keskikonsoliin sijoitetusta pyörylästä samaan tapaan kuin Jaguarissa.

Ford kertoi ratkaisujen laskevan polttoaineen kulutusta 10 prosenttia.

Päästöjen osalta Ford pystyi myös kertomaan hyviä uutisia: moottorista riippuen alustavat WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-arvot jäävät lukemien 91 ja 122 välille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt