Autot

Uudistunut Dacia Duster: Hinnoittelussa sama synti kuin muilla – vai onko sittenkään?

Julkaistu:

Koeajo
Dacia Duster on säilyttänyt huolettoman sielunsa.
Kun Dacia Duster esiteltiin ensimmäisen kerran kansainvälisille markkinoille vajaat kahdeksan vuotta sitten, arvioin tuolloin jutun otsikkoa myöten, että autossa on kulttiainesta. Olihan massasta erottuvassa ja huomattavan edullisessa Dusterissa aivan uudenlainen lähestymistapa autoiluun. Turhat härpäkkeet oli riisuttu. Sen odotettiin miellyttävän tiettyä ostajakuntaa.

Kulttiauto Dusterista on myös muodostunut. Hinta edellä kulkevia Dacioita on maassamme jo yli 10 000 kappaletta – niistä yli puolet juuri ronskinoloisia Dustereita. Dacia-autoilijat ovat tutkimusten mukaan myös huomattavan merkkiuskollisia.

Mikä Dusterin salaisuus voisi olla? Huomattavin seikka on tietenkin auton hankintahinta, ja siinä toisen sukupolven Duster jatkaa edeltäjänsä jalanjäljissä.

Uuden Dusterin 15 400 euron lähtöhinta houkuttaa, vaikka se sitten olisikin vaatimattomasti varusteltu.



Lisäksi uusi Duster on entistä muhkeamman, näyttävämmän ja modernimman näköinen. Korotettu vyötärölinja ja kyljistä voimakkaasti ulos puskevat lokasuojan kaaret tekevät yleisilmeestä kyvykkään oloisen. Vaikka auton kori on täysin uusi, kantaa Dusterin ulkoinen karisma edelleen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hinnoittelussa Duster sortuu kuitenkin samaan niin kuin kovin moni muukin automalli: saadakseen edes hieman aivan peruskarvalakkimallia paremman version, nousee auton hinta prosentuaalisesti paljon. Edullisimman nelivedon hankkiakseen lähtöhintaan pitää lisätä peräti kolmannes.

Tässä on kuitenkin samalla Dacian vahvuus: vaikka hintaa tulee prosenteissa runsaasti lisää, eivät euromäärät sittenkään päätä huimaa. Vaikka Dusterista valitsisi kaikkein kalleimman ja parhaiten varustellun version, jää hinta reiluun 22 000 euroon.


Lisäksi kaikki lisävarusteet on hinnoiteltu ällistyttävän edullisiksi, pääosin vain satojen eurojen tasoon. Miltä kuulostaisi esimerkiksi nahkaverhoilu noin 800 eurolla tai automaatti-ilmastointi vajaalla 400 eurolla? Nämä hinnat sisältävät jo autoveronkin osuuden.

Uuden Dusterin laadullista olemusta on etenkin sisätiloissa kohennettu. Kokonaisuus tuntuu selkeästi aiempaa fiinimmältä, vaikka kyseessä ei premiumtuote olekaan. Kojelauta on uusittu ja kytkimien sijoittelu mietitty uudelleen.

Yllättävää kyllä, uuteen Dusteriin istuutuessaan ei sen edullisesta hinnasta huolimatta tunnu tipahtaneensa ajastaan jälkeen jääneeseen autoon – ainakaan kahdessa ylemmässä varustetasossa.

Varustetasoja on nyt neljä: Access, Essential, Comfort ja Prestige. Erilaisia vaihtoehtoja on muuten mukavasti jokaiselle kukkarolle, mutta automaatin halutessaan täytyy valita samalla dieseletuveto. Se on pieni, harmittava omituisuus muutoin suoraviivaisen mutkattomassa mallirepertuaarissa.

Koeajoautomme oli pienen, 1,2-litraisen TCe-bensiiniturbon (125 hevosvoimaa) ja nelivedon yhdistelmä manuaalivaihteisena sekä Prestige-varusteltuna.

Lisäksi autoon oli valittu valinnaisvarusteena muun muassa automaatti-ilmastointi sekä nelikamerajärjestelmä, joiden myötä kokonaishinta kohosi nipin napin 24 000 euron yläpuolelle. Niinpä autossa olikin lähestulkoon kaikki varusteet, jotka Dusteriin on saatavilla.

Millaista kyytiä sitten uusi Duster tarjosi?

Kuljettajan paikalla asiat ovat muutoin mallikkaasti, mutta istuimeen kaipaisi vielä hieman laajemmat säädöt. Nyt pitkän kuljettajan jalat jäävät hieman koukkuun. Prestige-varustelun myötä istuimessa on kuitenkin mukavasti korkeussäätövaraa ja ristiselän tuen säätömahdollisuus. Istuin tuntui myös omituisesti hieman joustavan kiinnikkeissään, mikä saattoi tosin olla yksilöominaisuus.

Ohjauspyörä säätyy niin korkeus- kuin pituussuunnassa, ja autosta näkee myös ulos suhteellisen hyvin.


Mainio lisävaruste on älyavain (328 euroa), jonka avulla auto osaa avata ja sulkea ovien lukot automaattisesti autoa lähestyttäessä tai siltä poistuttaessa.

Ohjaus on muuttunut sähkötehosteiseksi. Ohjausvaihdetta on myös nopeutettu ja kevennetty, mikä tekee pikkupyörittelystä helpompaa. Tuntuma tiehen on silti kunnossa, ja ennen kaikkea hämmästyttää suuntavakaus moottoritienopeuksissa. Paimentelutarvetta ei esiinny.

Pikkumoottori vie autoa kohtalaisella kepeydellä ja arkiautolle odotetulla tempolla eteenpäin, eikä jousitus anna aihetta otsan rypistelyyn.

Dusterin luonteeseen kuuluu huoleton kulku pienistä esteistä piittaamatta. Maavaraa autossa on 21 senttiä.

Neliveto on tarvittaessa lukittavissa 50:50-vetotavalle, jolloin autosta tulee tömäkämpi tarpoja sohjoon ja hetteikköihin alle 80 km/h nopeuksissa.

Neliveto-Duster kulutti kipakilla talvipakkasilla keskimäärin 8,0 litraa sadalla, kun keskinopeus oli matka-ajopainotteinen 68,1 km/h.

Tulos ei ole nelivetoautolle tolkuttoman huono, mutta pienen miinuksen siitä voi ajopöytäkirjaan merkitä.

Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige

  • Moottori R4, 1 197 cm³, turbo, 92 kW (125 hv)/5 300 r/min, 205 Nm/2 300 r/min
  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 11,0 s, huippunopeus 179 km/h
  • Kulutus 6,4 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 145 g/km
  • Voimansiirto M6, neliveto
  • Mitat p 4 341, l 1 804, k 1 682 mm, akseliväli 2 676 mm, omamassa 1 392 kg, tavaratila 411–1 444 l, tankki 50 l
  • Hinta 21 399 euroa
Kiitämme
  • Vastinetta rahalle
  • Nelivetoa
Moitimme
  • Kuljettajan istuimen säätövaroja
  • Käytännön kulutusta varauksin

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt