Autot

Ikoninen työjuhta Toyota Land Cruiser on nyt modernimpi kuin koskaan aiemmin

Julkaistu:

Koeajo
Toyota Land Cruiser tunnetaan ikonisena ja monipuolisena maasturina kaikkialla maailmassa. Nyt se on nykyaikaisempi kuin koskaan.
Jo lähes 70 vuotta on siitä, kun ensimmäiset Land Cruiserit valmistettiin Japanissa maan kotimarkkinoille. Siitä lähtien, vuonna 1951 alkaneen historiansa aikana, tämä automalli on raivannut tiensä siihen asemaan missä se nykypäivänä on. Tällä hetkellä autoa myydään yli 190 maassa.

Ensimmäiset Land Cruiserit nähtiin Suomessa 1960-luvun lopulla, ja niitä on täällä nykyäänkin liikenteessä yli 5 000 kappaletta. Se on varsin kunnioitettava luku, kun otetaan huomioon auton marginaalisuus: kaikkihan eivät Land Cruiserin tapaista autoa tarvitse koskaan.

Land Cruiser on nyt uudistunut, ennen kaikkea ulkopuolelta. Silti sen muodot ovat sellaiset, jollaisina ne on totuttu näkemään. Se on edelleen selkeästi tunnistettava Land Cruiser.

Vaikka Land Cruiser on marginaalinen, se on ennen kaikkea monipuolinen auto. Se on tilava, tarvittaessa jopa 7-paikkainen, ja se on maastokykyinen ja vetokykyinen. Kantokyky on hyvä. Land Cruiser onkin työjuhta, jollaiseksi sen mielellään mieltää. Muunlaiseen käyttöön sitä ei oikein viitsi edes kuvitella.


Land Cruiser on ajettavuudeltaan hieman traktorimainen, niin kaupungissa kuin maantieajossakin. Autoa voisi verrata Land Rover Discoveryyn, jonka neljäs sukupolvi on lähtöhinnaltaan aika samoissa lukemissa. Discoveryn ajettavuus on kerta kaikkiaan erinomaisella tasolla Land Cruiseriin verrattuna silloin, kun puhutaan normaalista katu- ja maantiekäytöstä. Sitä paitsi Discoverykin on saatavilla seitsemällä istuimella varustettuna.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisäksi tiettyjen Discovery-versioiden suurin sallittu perävaunumassa on 3 500 kiloa, kun Land Cruiserilla se on 3 000 kiloa. Toki Discoverystä löytyy myös versio, jolla maksimivetokyky yltää vain 2 500 kiloon.

Land Cruiserin viimeistely on Toyotan mukaan premiumia. Siinä tapauksessa Discovery on sitten Premium plus.


Sitten pari sanaa Land Cruiserin ajettavuudesta.

Kuljettajan ergonomia ei ole ihan paras mahdollinen, ja auto tuntuu koko ajan hieman raskaalta ajaa. Vaikka Land Cruiser on raskastekoisen oloinen – ja onhan se iso ja painava – maantiellä se on erittäin tukeva, mikä ei tietenkään ole huono asia.

Alustan hyvän tuntuman tiehen huomaa esimerkiksi siitä, että pienikin epätasaisuus tuntuu todella tarkasti takapuolessa, hyvällä tavalla. Ohjaustuntuma ei ole parhaasta päästä, joskin se on ihan kelvollinen. Pitää myös muistaa, että maastoauton alustageometrialla ei saa sporttiauton ohjausta.

Kuusiportainen vaihteisto vaihtaa hyvin ja toimii tasaisesti. Siinä vaiheessa, kun eteen tulee kumpuilevampaa maastoa, automaattiloota vaihtaa ylämäkeen kuutoselta viitoselle ja alamäkeen tultaessa ja tasaisella takaisin kuutoselle. Mitä kumpuilevampaa maasto on, sitä enemmän vaihtoja – ja sitä häiritsevämmältä se tuntuu.

Moottorin äänet kuuluvat ohjaamoon selvästi.


Maasto-ominaisuuksiin ei tässä yhteydessä ole mahdollisuutta ottaa tyhjentävästi kantaa, koska se vaatisi perusteelliset testit. Toyotan mukaan nelivetojärjestelmä ja ajo-ominaisuudet maastossa ovat kuitenkin kehittyneet melkoisesti.

Nelivetojärjestelmässä oleva Crawl Control -systeemi on valmistajan mukaan sellainen, että se hoitaa maastoajon paremmin kuin moni kuljettaja. Auto hoitaa maastoajon ja kaasun ja jarrun käytön niin, että kuljettajan tarvitsee vain ohjata. Toyotan mukaan kuljettajan pitää olla todella kokenut ja maastoajoon orientoitunut, jotta hän suoriutuu tehtävästä paremmin kuin auto. Toyotalta sanotaan, että nimenomaan nämä ominaisuudet ovat nyt menneet jättiharppauksin eteenpäin.

Kokeilimme järjestelmän toimivuutta pienten lumipenkkojen päällä.

Täytyy sanoa, että taisi olla autolle aika helppo tehtävä, vaikka kuljettajalle tuli mieleen parissa kohdassa, että pitäisikö painaa kaasua. Kaasun painallus olisi ollut täysin turha: auto hoiti pyörien pyörittämisen siten, että pito pysyi, eikä rengas alkanut sutia.

Keskitasauspyörästön lukituksen lisäksi auton taka-akselin saa napin painalluksella lukittua tiukan paikan tullen täysin jäykäksi, joten tarvittaessa kolme pyörää vetää varmasti.


Vaikka Land Cruiser on iso, reilusti normaalia henkilöautoa suurempi auto, se on yllättävän helppo ajaa ja käsitellä. Autosta näkee suurten ja laajojen ikkunapintojen ansiosta joka suuntaan hyvin. Myös ohjaamon kulmikas ja suoraviivainen muotoilu jättää katvealueita vähän. Se on tietysti suunniteltu juttu siksi, että maastossa pitää nähdä.

Kamerat, hyvin toimivat tutkat ja suuret peilit auttavat auton mittojen ja muotojen hahmottamisessa. Auton etukamera on suunniteltu maastoajoon jopa niin, että se näyttää kuvaa pienellä viiveellä, jolloin maaston pinnat yhdistyvät helpommin siihen, missä renkaat menevät.

Koeajossa ollut versio oli malliston korkein Premium. Siinä on oikeastaan kaikki mahdolliset varusteet, mitä Land Cruiseriin on saatavilla. Hinta on varsin väkevä, 115 000 euroa. Edullisimman Land Cruiserin mallin saa huomattavasti halvemmalla: malliston alkaen hinta Life-varustein on noin 68 000 euroa.

Land Cruiser on vakiinnuttanut paikkansa omassa segmentissään, eikä sillä ole mitään hätää tulevaisuudessakaan. Auto vain paranee vanhetessaan.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Aut.

  • Moottori R4, turbo, 2 755 cm³, 130 kW (177 hv)/3 00 r/min, 450 Nm/1 600–2 400 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s, huippunopeus 175 km/h
  • Kulutus 7,4 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt 194 g/km
  • Voimansiirto A6, neliveto
  • Mitat p 4 840, l 1 885, k 1 890 mm, akseliväli 2 790 mm, omamassa 2 505 kg, tavaratila 621 l, tankki 87 l
  • Hinta 115 862 euroa
Kiitämme
  • Runsaita tiloja
  • Hyvää näkyvyyttä
Moitimme
  • Kankeutta kaupunkiajossa
  • Kuljettajan ergonomiaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt