Autot

Toyotan rallitoimintaa Viroon – varatoimitusjohtaja Mia Miettinen kertoo miksi

Julkaistu:

Autourheilu
Tommi Mäkinen Racingin varatoimitusjohtaja Mia Miettinen tietää, mikä on Toyotan rallitallin suurin uhka.
Vuoden verran Tommi Mäkinen Racingin varatoimitusjohtajana työskennellyt Mia Miettinen sanoo, että tallin suurimmat riskit eivät liity sen kuljettajiin.

– Kuskeista se ei ole kiinni. Jokainen heistä pystyy ajamaan maailmanmestaruudesta, sanoo Miettinen ja viittaa Jari-Matti Latvalaan, Esapekka Lappiin ja tallin virolaisvirtuoosiin Ott Tänakiin.

Ei tallin suurin uhka taida kummuta kalustostakaan.

– Kuinkahan moni on huomannut, että ylivoimaisesti eniten pohja-aikoja tämän vuoden MM-ralleissa on ajanut Tänak? Hänellä EK-voittoja on jo 15. Se kertoo, että meidän automme ovat nopeita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rahastakaan menestys ei voine olla kiinni.

– Meidän ainoa rahoittajamme on Toyota. Liikevaihtomme nousi viime vuonna reiluun 60 miljoonaan euroon, ja se koostui kokonaan Japanista tulevasta budjetista.

Mikä se tallin suurin riski sitten on? Henkilöstökö?

– Työntekijöiden kohdalla ainoa haasteemme on se, miten estämme heitä tekemästä liikaa töitä. Pahimmassa paineessa ovat mekaanikot. Meidän on kehitettävä omia prosessejamme niin, että pystymme tasaamaan heille kasautuvia ruuhkahuippuja.

– Silti tallin suurin riski on se, että se pysähtyy paikalleen. Tämä homma on jatkuvaa tuotekehitystä. Jos jäämme nautiskelemaan hetkeksikin tyytyväisyyden tunteeseen, meillä käy samalla tavalla kuin viime kesänä Suomen MM-rallin jälkeen: kilpailijat ajavat molemmin puolin ohi.

Toyotalla kaksi sponsorointikohdetta

Mia Miettisellä ja hänen esi- ja avomiehellään Tommi Mäkisellä on Tommi Mäkinen Racingissa selvä työnjako.

Kun Mäkinen vastaa toimitusjohtajana autojen teknisestä kehityksestä ja kilpailutoiminnasta, varatoimitusjohtaja Miettinen keskittyy hallintoon ja juridiikkaan. Hän vastaa esimerkiksi yhteydenpidosta Toyotan pääkonttoriin Japaniin. Tavallaan hänen rootelissaan on myös henkilöstö, sillä yhtiön HR-johtaja työskentelee hänen alaisuudessaan.

Miettinen sanoo, että Toyotan strategiana on keskittää sponsorointipanoksensa kahteen kohteeseen. Toisen muodostavat olympialaiset ja paralympialaiset. Toinen kohde on moottoriurheilu, jota pyöritetään Toyota Gazoo Racingin nimissä.

– Gazoo Racing sisältää meidän WRC-tallimme, mutta kuuluu siihen paljon muutakin, esimerkiksi rata-ajoihin keskittyviä tiimejä, Miettinen sanoo.

Tallinnan-hanke valmistuu kesällä

Juuri nyt Miettistä juoksuttaa eniten Tommi Mäkinen Racingin Viron-hanke.

Yhtiö on rakentanut Tallinnan lentoaseman kupeeseen 3 000 neliön hallin, jonne se keskittää kilpailukalustonsa huollon ja ylläpidon. Kesällä valmistuvasta Tallinnan pisteestä tulee tukiasema, josta kalusto ja mekaanikot lähtevät kisareissuilleen ja jonne ne aina myös palaavat.


Tallin pääkonttori, tuotekehitys ja testitoiminta pysyvät Puuppolassa. Moottorinsa talli saa edelleen Toyota Motorsportilta Kölnistä. Varaosat tulevat osatoimittajilta eri puolilta planeettaa.

– Tallinnan piste rakennetaan puhtaasti logististen syiden takia: sen sijainti on erinomainen. Kun pääsemme lähtemään suoraan Via Balticalle, säästämme vuodessa 10–15 matkapäivää, Miettinen sanoo.



Tallinnan paja työllistää alkuvaiheessa 15–20 henkeä.

Sen jälkeen Tommi Mäkinen Racingin palkkalistoilla on noin 150 ihmistä. Puuppolassa heitä on satakunta, ja he edustavat 11 kansalaisuutta. Vajaa puolet työskentelee tuotannossa ja loput uudessa, Puuppolan Kartanoksi ristityssä 900 neliön pääkonttorissa.

Näiden lisäksi yhtiön tukena on noin 30 käytännön asioita junailevaa hanslankaria eri puolilla maailmaa.

Rallin MM-sarjassa ajetaan tänä vuonna 13 osakilpailua 13 maassa.

Euroopan kisoihin Tommi Mäkinen Racing matkaa 80 hengen voimin. Kolme merten takaista kilpailua Meksikossa, Argentiinassa ja Australiassa se vie läpi 65-päisellä miehityksellä.


Tallilla on toistakymmentä ajoneuvoyhdistelmää, joista vain kilpa-autojen kuljetusrekka käy kääntymässä kisojen välillä Puuppolassa tai Tallinnassa. Kullakin kuljettajalla voi olla yhdessä kilpailussa vain yksi auto, joten kaikkien kolmen kisalaitteet mahtuvat yhteen rekkaan.

Muut rekat on lastattu varaosilla ja varikkorekvisiitalla ja keittiövehkeillä ja ties millä, ja ne ovat joko kisoissa tai matkalla seuraavaan kilpailuun tai parkissa tallin Euroopan tukikohdassa Barcelonassa.

Tallilla on lisäksi merikontteja, joita ei nähdä Suomessa koskaan. Ne vain lastataan aina jossakin satamassa ja laivataan uuteen osoitteeseen taas.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt