Pitkän ajan katsastustilasto erottaa jyvät akanoista: Tässä ovat automerkkien priimukset ja flopit - Autot - Ilta-Sanomat

Pitkän ajan katsastustilasto erottaa jyvät akanoista: Tässä ovat automerkkien priimukset ja flopit

Trafin tilastoista käy ilmi, että keskimäärin katsastuksissa hylättiin noin joka viides auto.

Julkaistu: 6.4.2018 6:55

Kahdentoista vuoden tiedot paljastavat katsastuksen priimukset ja floppaajat.

Trafi on koonnut laajan katsastusvikatilaston, joka kattaa peräti 12 vuoden katsastustiedot Suomesta vuosilta 2002–2014.

Vastaavia tilastoja on koottu ennenkin. Nyt tietomäärä on kuitenkin poikkeuksellisen laaja. Siitä voidaan tehdä poimintoja, jotka kertovat tiettyjä seikkoja Suomessa katsastettavista henkilöautoista ja erityisesti merkkien välistä eroista.

Mielenkiintoinen on esimerkiksi merkeittäin koottu tieto keskimääräisestä hylkäysprosentista määräaikaiskatsastuksissa. Tilastossa on koottu yhteen kaikki tietyn merkin mallit vuosilta 2002–2014: näin on saatu merkille yhteinen hylkäysprosentti.

On huomattava, että samankin merkin eri mallien välillä on usein selkeitä eroja, ja pitkästä aikajänteestä johtuen tilastossa saattavat painaa vanhojen mallien viat, joita ei enää uudemmissa malleissa ole – tai päinvastoin.

Joka tapauksessa tilasto antaa yleiskuvan eri merkkien välisistä suhteista, ja merkkien välillä onkin suuria eroja. Kaikkiaan eri merkkien yhteenlaskettu hylkäysprosentti kyseisiltä vuosilta on 20,6 prosenttia – keskimäärin katsastuksissa hylättiin siis noin joka viides auto.

Range Rover on yksi pärjääjistä.

Keskiarvoa paremmin katsastusvikatilastossa suoriutuvat Audi, Dacia, Honda, Hyundai, Kia, Land Rover, Lexus, Mini, Mitsubishi, Porsche, Range Rover, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota ja Volkswagen.

Omana parinaan erottuu parhaimmiston paras osa, sillä vain kahden merkin keskimääräinen hylkäysprosentti jää alle kymmeneen: Porschen hylkäysprosentti on 8,9 ja Lexuksen 9,4 prosenttia.

Huomattavan heikosti määräaikaiskatsastuksessa selviytyvät Trafin tilaston mukaan kahdeksan automerkkiä: Dodge (43,5 prosenttia hylättiin), Daewoo (42,6), Chrysler (39,1), Renault (36,9), Rover (34,1), Alfa Romeo (33,5), Fiat (33,3) ja Jeep (31,3). Kaikkien näiden merkkien keskimääräinen hylkäysprosentti ylittää siis 30 prosentin rajan.

Chrysler on yksi huonosti pärjänneistä merkeistä.

Loput merkeistä sijoittuvat keskikastiin, joiden hylkäysprosentti asettuu välille 20,6–28,8 prosenttia. Tässäkin ryhmässä on kuitenkin selkeitä eroja niin merkkien kesken kuin saman merkin eri mallien välillä.

Lukemia tarkasteltaessa on syytä ottaa huomioon, että tilasto kertoo vain vikojen lukumäärästä, ei niiden laadusta. Autoissa esiintyy pieniä, helposti ja edullisesti korjattavia vikoja mutta myös kalliita ja vaikeasti korjattavia ongelmia. Usein toistuva vika ei välttämättä ole lainkaan suuri tai kallis auton omistajalle.

 Tilasto kertoo vain vikojen lukumäärästä, ei niiden laadusta.

Toisaalta jotkin autojen tyyppiviat voivat olla kalliita korjata mutta eivät tule lainkaan katsastuksessa esille. Trafin tilastoa ei ole myöskään suhteutettu eri automalleilla ajettuihin ajomääriin, joissa esiintyy merkittäviä eroja. Tällä voi olla merkitystä kuluviin osiin liittyvissä katsastusvioissa.

Oma osansa tilaston tulokseen voi olla myös autojen huolto-ohjelman tiheydellä ja sillä, kuinka hyvin eri merkkien omistajat sitä noudattavat.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?