Koeajossa pieni suuri katumaasturi: Seat Arona - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa pieni suuri katumaasturi: Seat Arona

Seat Arona on kuin jokatytön ihannekenkä: pieni päältä ja iso sisältä.

Seat Arona perustuu samaan alustaan kuin Seat Ibiza ja Volkswagen Polo.

31.3.2018 10:24

Seatin täkäläinen johto on asettanut Aronalle melkoiset suorituspaineet. Tammikuussa lanseeratun automallin pitäisi yltää saman tien 700–800 auton vuosimyyntiin, jolla se lohkaisisi pienten katumaasturien kaupasta melkein 10 prosentin markkinaosuuden.

Tehtävä on vaativa, sillä kilpailijakunnasta löytyy sellaisiakin pelureita kuin Toyota C-HR, Opel Mokka, Renault Captur ja Dacia Duster. Ei se toisaalta mahdotonkaan tehtävä ole – varsinkaan, kun pienet katumaasturit ovat nopeimmin kasvavia autoluokkia: viime vuonna niiden myynti lisääntyi Suomessa yli 40 prosenttia.

Seatilla on tapana nimetä automallejaan jonkin espanjalaisen paikkakunnan tai nähtävyyden mukaan. Tila-auto Alhambra muistuttaa Granadan kuninkaanpalatsista ja suosikkimalli Leon pyhiinvaeltajien pysähdyspaikasta. Toledo tekee kunniaa muinaiselle linnoituskaupungille ja Ibiza maailmanperintökohteeksi julistetulle Välimeren saarelle.

Arona on saanut nimensä Teneriffan etelänkärjen kunnasta, jonka rannalta löytyvät kaikkien tuntemat Playa de Américasin ja Los Cristianosin turistirysät.

Arona sijoittuu niin sanottuun A0-segmenttiin. Se perustuu samaan MQB A0 -alustaan, johon VW-konserni istutti ensimmäiseksi vuosi sitten uudistetun ja sittemmin moneen kertaan palkitun Ibizan. Vastaavaa alustaa käytetään myös viime syksynä lanseeratussa kuudennen sukupolven Volkswagen Polossa.

MQB tulee sanoista Modularer Querbaukasten. Sen voisi suomentaa vaikka moduuleista koostuvaksi poikittaisrakenteeksi. Termit viittaavat alustaan, jossa moottori on sijoitettu poikittain.

Vaikka Arona ja Ibiza on rakennettu samalle pohjalevylle, Arona on joka suhteessa isompi. Se on kahdeksan senttiä pidempi ja 10 senttiä korkeampi, ja sen tavaratila vetää tasan 400 litraa, 45 litraa enemmän kuin Ibizan kontti.

Jos siis Ibizasta sanotaan, että se on perinteisen tyylin pikkuauto, Aronasta voidaan todeta, että tässä meillä on tyylipuhdas katumaasturi.

Aronan maasturimaisuutta korostaa 19 sentin maavara. Ei se silti mikään maastoauto ole. Se on etuvetoinen crossover, josta ei tule maastokelpoista nelivetoversiota välttämättä koskaan.

Aronan uskotaan vetoavan raikkaalla muotoilullaan nuoremman polven autoilijoihin. Toisaalta se voi olla korkean olemuksensa ansiosta myös seniorikuskien mieleen. Kuljettajan paikalta näkee joka puolelle hyvin, ja siitä könyää huonompilonkkainenkin helposti ulos.

Takapenkkiläistenkin tilat ovat auton ulkomitat huomioon ottaen hyvät.

Edullisin Arona maksaa karvan alle 19 000 euroa.

Litran kokoiset bensiinimoottorit ovat teholtaan joko 95 tai 115 hevosvoimaa. Tarjolla on myös 1,5-litrainen, 150 hevosvoimaa tuottava voimanpesä. Miedoin ja ärjyin malli on varustettu aina 5-lovisella manuaalivaihteistolla. Muihin on saatavilla myös 7-vaihteinen automaattilaatikko.

Valikoima sisältää 95- ja 115-hevosvoimaiset dieselit. Tosin tässä kokoluokassa dieseleille ei uskalla järin suurta myyntimenestystä ennustaa. Sitäkin mielenkiintoisammalta kuulostaa se, että sortimenttiin on tulossa vielä tämän vuoden aikana kaasuauto.

Ohjaamon muotoilu on luvalla sanoen simppeli.

Suomessa myydyimmäksi Aronan malliksi noussee oheisen koeajoauton kaltainen, 1-litraisella 115-hevosvoimaisella bensiinikoneella ja automaattivaihteistolla varustettu versio.

Koeajoauton varustelutaso on Xcellence. Se sisältää muun muassa avaimettoman lukituksen ja startin, 8-tuumaisen kosketusnäytön kojetauluun, valaistut etuovien paneelit ja ulkopeilien sähköisen parkkisäädön. Kolme muuta tasoa ovat alapään Reference ja Style ja Xcellencen rinnalle sijoittuva FR.

Arona tuntuu näppärältä kaupunkiautolta sen jälkeen, kun kuski on oppinut rauhoittamaan ryntäilyyn taipuvaisen moottorin. Autolla pärjää myös moottoritiellä – kunhan vain hyväksyy, että vauhdin kasvaessa kaikenpuolinen melu kovenee.

Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 Xcellence DSG

  • Moottori R3, bensiini, turbo, 999 cm3, 85 kW (115 hv)/5 000–5 500 r/min., 200 Nm/2 000–3 500 r/min.

  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s., huippunopeus 182 km/h

  • Kulutus 5,0 l/100 km

  • CO2-päästöt 113–114 g/km

  • Voimansiirto A7

  • Mitat p 4 138, l 1 780, k 1 552 mm, akseliväli 2 566 mm, omamassa 1 210 kg, tavaratila 400 l, tankki 40 l

  • Hinta 27 038 euroa

Kiitämme

  • Hyvää ohjaamonäkyvyyttä

  • Runsasta varustelua

Moitimme

  • Yliherkkää kaasupoljinta

  • Takatilojen huonoja valoja

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?