Autot

Hyundai i30 Fastback: Aidosti uusi luiskaperä

Julkaistu:

Koeajo
Hyundai i30 Fastback erottuu massasta.
Autojen visuaalinen historia on tarkemmin tutkittaessa hämmästyttävän monimuotoinen. Esimerkeiksi sopivat erinomaisesti coupé-, hatchback- ja fastback-korimallit, jotka ovat nykyisin suosittuja SUV- ja crossover-korien lisäksi.

Oman lisämausteensa monimuotoisuuden tarjoilemiseen tarjoaa myös korealainen Hyundai, joka on tarttunut kompaktin perheautomallinsa, i30:n muokkaamiseen entistä houkuttavampaan suuntaan. Siitä on tullut tarjolle uusi fastback-korimalli.

Fastbackin idea on jatkuvana alaspäin taakse kaartuva kattolinja. Tällaisia muotoja nähdään niin kaksi-, neli- kuin viisiovisissa koreissa. Fastbackin määritelmä kietoutuu yhteen coupén kanssa, ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, jotkin fastbackit ovat samalla myös liftbackeja ja päinvastoin – mutteivät aina.

Idea ei ole uusi, sillä esimerkiksi jo Saabin ensimmäinen sarjatuotantoauto, eli 92-malli lähes 70 vuoden takaa, oli fastback, kaksiovinen coupé.


i30:n esittelyn yhteydessä Hyundain isokenkäisten puheista ei ole puuttunut ylisanoja, sillä yhtiön operatiivinen johtaja Thomas Schmid selitti i30 Fastbackin olevan ”luokassaan ensimmäinen viisiovinen coupé”. Lausunnossa on luonnollisesti jonkin verran anteeksi annettavaa liioittelua, mutta totuus on todellakin toisenlainen: viisiovinen fastback ei ole harvinainen luomus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Joskus käytännön toiminnallisuus menee muotoilun edelle, kuten esimerkiksi Saab 900 Combi Coupéssa, joka viisiovisena yhdisti hatchbackin käytännöllisyyden ja fastbackin ulkoisia muotoja.

Kyse ei tiukasta yhdennäköisyydestä, vaan korimallimääritelmän täyttymisestä. Samalla on hyvä muistaa, että viisioviset hatchbackit ovat usein olleet kaupallisesti menestyksellisiä. Siksi myös i30 Fastback saattaa olla hyvä malliuutuus.

Hyundai ottaa autojensa valmistuksessa yhä rohkeampia askelia. i30 Fastbackin kattolinja laskee määrätietoisesti perää kohti, konepelti on pitkä ja kori virtaviivainen.


Jotta auto olisi sulavalinjaisemman näköinen, sen kattoa on madallettu 2,5 senttimetriä i30 hatchbackiin verrattuna. Samalla on parannettu auton aerodynamiikkaa ja luotu silmälle dramaattisempi vaikutelma. Kun autoa katselee muutaman päivän, alkaa se näyttää entistä paremmalta. Se on hyvän muotoilun merkki.

i30 Fastback on myös 11,5 senttiä pidempi kuin tavallinen viisiovinen i30, ja sen alustaa on madallettu viisi milliä. Kyse on siis aidosti uudelleen suunnitellusta autosta. Lisähintaa hatchbackiin verrattuna kertyy vain tuhat euroa, ja i30 Fastbackin lähtöhinta jääkin perin maltilliselle tasolle, alle 24 000 euroon. Tarjolla on siis käytännöllinen perusauto järkihintaan.

Moottoriksi i30 Fastbackiin on aluksi tarjolla kaksi pientä bensiinimoottoria: nelisylinterinen turboahdettu 1,4 T-GDI (140 hv) tai kolmesylinterinen 1,0 T-GDI (120 hv). Suuremman moottorin kanssa voi valita kuusivaihteisen manuaalin tai seitsemänportaisen kaksoiskytkinautomaatin, pienemmän parina vatkataan aina kuusiportaista manuaalia.


Koeajoyksilömme oli isompi, 140-heppainen 7DCT-automaatin kera ja Style-varusteltuna. Voimalinja on monista muista Hyundain malleista tuttu, ongelmattoman helppokäyttöinen ja perusvarma suorittaja. Urheiluautoksi i30 Fastbackia ei kuitenkaan pidä luulla, vaikka matalammalla sijaitseva painopiste vaikuttaakin myönteisesti auton ohjautuvuuteen.

i30 Fastbackin ajo-ominaisuuksissa on painotettu perusversiota enemmän ajotuntumaa. Autossa on hieman jäykempi jousitus, jotta kallistelua mutkissa olisi vähemmän ja ajettavuus herkempää.

Ydintalveen osunut koeajojaksomme osoitti, että i30 Fastback on silti perustaltaan lievästi aliohjautuva: liukkaalla auto puskee pidon karattua, mutta ajonvakautus korjaa nopeasti tilanteen ja keula kääntyy haluttuun suuntaan.


Ohjautuvuus on aavistuksen herkempi kuin perus-i30:ssa, mutta samalla tavanomaisen ennakoitavaa. Mukavuudesta on jouduttu hieman tinkimään jäykempien jousien myötä, ja eniten harmittaa moottoritienopeuksissa sisälle kantautuva rengashumina.

Kokonaisuus on tarkkaan harkittu. Sisällä autoa kuitenkin vaivaa tietty sisustuksen materiaalien laskelmoiva apeus. Tilannetta ehkä auttaisi Fordin nykyisin käyttämän, Vignale-tyyppisen lisävarustelumahdollisuuden tarjoaminen sellaista kaipaavalle?

Myös yleistyvä neliveto saattaisi olla monen autonostoa harkitsevan toivelistalla korkealla.

Kuvatekstiä korjattu 31.3. klo 15.41.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT Style

  • Moottori R4, 1 353 cm³, turbo, 103 kW (140 hv)/6 000 r/min, 242 Nm/1 500 r/min
  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 9,5 s, huippunopeus 203 km/h
  • Kulutus 5,6 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 129 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 455, l 1 795, k 1 425 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 362 kg, tavaratila 450 – 1 351 l, tankki 50 l
  • Hinta 32 879 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt