Kurikan kaveruksilla on maailman nopein leikkuupuimuri! Huippunopeus jopa 250 km/h - Autot - Ilta-Sanomat

Kurikan kaveruksilla on maailman nopein leikkuupuimuri! Huippunopeus jopa 250 km/h

Julkaistu: 28.3.2018 12:39

Kurikkalaiskaksikko lupaa, että vanhalla Fahrilla pääsee nyt jopa 250 km tunnissa!

Pohjanmaalla kaikki on tunnetusti suurempaa ja komiampaa kuin missään muualla. Jos jokin on nopea, se on sitten maailman nopein. Nyt on Kurikassa tehty maailman nopein leikkuupuimuri.

Saksalaisessa vuoden 1967 Fahrissa jytisee 8,2-litrainen, kahdella turbolla varustettu Cadillacin moottori. Puimurin huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.

– Kyllä tällä niin kovaa pääsöö, jos vain uskaltaa ajaa. Ehkä 150 voisi olla vähän turvallisempi nopeus, pohtii Petri Plosila, joka rakensi superpuimurin yhdessä ”poikakaverinsa” Raine Saviojan kanssa.

Puimurissa harvemmin nähty voimalinjaratkaisu: Cadillacin 8,2-litrainen tuplaturbo on hitsattu kiinni runkoon.

Kaksikko on erikoistunut huippunopeisiin pääsiäisyllätyksiin. Plosilan pajassa on syntynyt jos jonkinlaisia tehokoneita kevään autonäyttelyihin.

Pari vuotta sitten päivänvalon näki Hayabusan moottorilla varustettu paappatunturi, jonka huippunopeus on 312 kilometriä tunnissa ja jonka tankkiin kaadettiin aitoa Koskenkorvaa.

Superpuimurissa on kromia ja muita ylellisiä yksityiskohtia.

Sitten syntyi Boss Hoss V8 ATV –mönkijä. Kone ensiesiteltiin Jönköpingin Elmia Motorshowssa vuonna 2015.

Idea maailman nopeimman leikkuupuimurin rakentamisesta putkahti mieleen, kun Plosila ja Savioja pähkäilivät, millaisen keulan tekisivät mönkijään.

– Sanoin, että haes nyt pari salmaripulloa niin ruvetahan miettimähän. Siinä sitten oheistuotteena tuli tämä leikkuupuimuri-idea, muistelee Plosila.

Hän osti itsensä ikäisen Fahrin noormarkkulaiselta viljelijältä, joka jäi siihen uskoon, että puimuri päätyisi työjuhdaksi Plosilan kaurapellolle.

Auringon vaalentama ja ruosteen patinoima punainen puimuri näyttää päällisin puolin perinteiseltä Fahrilta, mutta kuori on pelkkää silmänlumetta. Kurkistus kuoren alle paljastaa kiiltävää pintaa ja muhkeita muotoja. Alkuperäiset 34 saksalaisheppaa saa kertoa nyt 10–20:llä, elinheppoja on 400–500.

– Kyllä tämä on maailman nopein ja tehokkain leikkuupuimuri. Ei ole löytynyt nopeampaa kuuklaamalla eikä ennätysten kirjoosta, Plosila ja Savioja vakuuttavat.

Puimuri on turvavarusteltu samanlaisella penkillä ja vöillä kuin kiihdytysautot, vaikkei Fahria olekaan tarkoitettu kisakentille, vaan paremminkin show-käyttöön.

Etupyörät ovat 22-tuumaiset.

– Vaikka kyllä tämä nyt kovempaa kiihtyy kuin moni pizzataksi, ja varmasti voittaisi nykypäivät GTI-autotkin, kaksikko veikkaa.

Tuunattu Fahr on käyttäjäystävällisempi kuin alkuperäinen, jossa takapyörät kääntyivät ja etupyörät olivat kiinteät. Moottoripyörästä lainatut jousitetut takapyörät levyjarruineen eivät tässä mallissa käänny.

– Nyt etupyörät kääntyvät. Muuten ei voisi ajaa sataaviittäkymppiä.

Onneksi puimurissa on alkuperäiset varoitustekstit, kuten ”Aja varovasti rinteillä. Noudata käyttöohjeen neuvoja” ja ”Älä koskaan aja ilman suojalaitteita”.

 Ei ole löytynyt nopeampaa kuuklaamalla eikä ennätysten kirjoosta.

Käyttäjäystävällisyydestä kertoo myös kuljetin, joka siirtää salmiakkikossupullot puimurin takaosasta suoraan kuskin tarjottimelle.

Osia on lainattu paitsi Cadillacista, niitä on tehty omassa viilapenkissä ja tilattu verkkokaupoista. Fahria on tehty kuin Iisakin kirkkoa.

– Työ huipentui viime viikkoon, kun laitetiin puimuri käyntiin. Käynnistystä täytyy kyllä vähän vielä säätää, kun on tuo ohjelmoitava ruisku.

Mikä sitten on ollut haasteellisinta superpuimurin rakentamisessa?

– Ainahan nämä työt ottavat maksan päälle. Pitää miettiä, miten se kestää, Plosila vitsailee.

– No ehkä suurin haaste on ollut ohjausjärjestelmän tuumaaminen. Enempi on kuitenkin ollut hauskaa, sanoo Savioja, joka on siviiliammatiltaan autokauppias. Plosila taas on erikoistunut metallitöihin ja klassikkoautojen rakentamiseen.

Super-Fahr ei ihan vielä ole valmis, sillä takaosasta puuttuu jääkaappi ja kylmät juomat. Ennen pääsiäistä otetaan tyypit pellolla (jos naapuri ei ole kotona) ja sen jälkeen komeus siirretään rekan kyydissä Messukeskukseen, jossa kurikkalainen taidonnäyte on esillä American Car Showssa 30.3.–1.4.

Bling-blingiäkään ei ole unohdettu.

  • Vuosimalli: 1967.

  • Moottorin koko: 500 cid / 8,2 litraa. 2 turboa.

  • Huippunopeus: 250 km/h.

  • Vaihteet: Automaattivaihteet.

  • Tankki: 20 litraa.

  • Renkaan leveys: 22 tuumaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?