Autot

Kaasuautoilun puolestapuhuja: Maakaasu on tarkkailuluokan paras!

Julkaistu:

Käyttövoima
Kaasukäyttöisten autojen osuus Suomen autokannasta on vielä häviävän pieni, mutta kiinnostus kasvaa koko ajan.
– Kaasuautoilu on isossa nosteessa Suomessa. Tammi-helmikuun aikana autoja on tullut liikenteeseen satoja lisää, Gasumin myyntiyksikön päällikkö Jani Arala sanoo.

Osa autoilijoista on saattanut epäröidä kaasuauton hankintaa vähäisen tankkausverkoston vuoksi. Tällä hetkellä Suomessa on 38 kaasuasemaa, joista 26 on Gasumin operoimia.

– Kun verkosto kasvaa, se antaa kuluttajalle rohkeutta hankkia kaasuauto, Arala uskoo.

Päästöjen pienentämiseen sitoutuneen Suomen valtion tavoite on saada 50 000 kaasuautoa liikenteeseen ensi vuosikymmenen loppuun mennessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomen valtion omistama Gasum on lupautunut rakentamaan 35 uutta asemaa. Niistä kahdeksan on jo saatettu toimintakuntoon.

Jani Arala näkee kaasuautoilun kasvavan suosion syiksi tankkausverkoston laajenemisen, kaasun edullisen hinnan ja kaasulla toimivien autojen mallivalikoiman kasvun.

Lisäksi Arala ylistää kaasun ympäristöystävällisyyttä.

– Maakaasu on tarkkailuluokan paras.

Ilta-Sanomat kertoi kaksi viikkoa sitten, että Trafin tilastojen mukaan vuoden 2017 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 3 149 sellaista henkilöautoa, joissa voidaan käyttää maa- tai biokaasua. Kun kaasukäyttöisiä henkilöautoja oli vuotta aiemmin, eli vuoden 2016 lopussa, rekisteröity maassamme yhteensä 1 816 kappaletta, saadaan lisäykseksi peräti 73 prosenttia.

Lisäys ei kuitenkaan ollut seurausta merkittävästä uusien autojen kasvaneesta rekisteröintimäärästä. Siitä vastasivat ennen kaikkea käytettyinä Suomeen tuodut kaasuautot.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt