Autot

Opelin suurimpaan katumaasturiin tuli lisää puhtia – tuhdilla lisähinnalla

Julkaistu:

OPEL
Opelin suurin katumaasturi sai tehokkaan moottorin. Suomalaisille ei kuitenkaan tuoda siihen paritettua, parasta varustetasoa.
Ilta-Sanomat pääsi kokeilemaan ensimmäisenä suomalaismediana Opel Grandland X:n tehokkainta versiota joulukuussa. Tuolloin ensisarjan auto oli vielä naamioitu teipeillä.

Teippauksia ei enää tarvittu, kun Opel esitteli toimittaja- ja bloggarijoukolle Grandland X:n tuoreimman malliversion Baskimaalla.

Keulalle asennettu kaksilitrainen dieselmoottori on tuttu Opelin uudeksi kodiksi tulleen PSA-yhtymän Peugeot 3008:sta, joka on perusrakenteeltaan pitkälti sama auto kuin Grandland X. Vaihteiston virkaa hoitaa nyt kahdeksannopeuksinen automaattilaatikko.

Grandland X paljastettiin maailmalle ensi kerran jo viime syyskuussa. Sen jälkeen tilauksia on tehty 70 000 kappaletta. Opelin tuotemarkkinoinnista vastaava Peter Seitz sanoi, että Grandland X:n ostajista kaksikolmasosaa valitsee Innovation-varustetason. Kaksilitraisen koneen houkuttelevuutta on kasvatettu Ultimate-varustetasolla, jonka pitäisi edustaa nimensä mukaisesti Opel-maailmassa ylivoimaisesti parasta mahdollista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomalaiset jäävät kuitenkin nuolemaan näppejään, sillä meillä kaksilitraisen dieselin saa parhaimmillaan Innovation-varusteilla. Toki ruksaamalla ahkerasti lisävarusteluetteloa, voi rakentaa itse lähes Ultimaten tasoisen auton pois lukien lintuperspektiiviä tarjoilevan, 360-asteisen kameran.


Ultimate-varustelu synnyttää ainakin yhden oudoksunnan aiheen: kuljettajan penkin soisi mahtipontisesti nimetyn malliversion mukaisesti olevan täysin sähköisesti säädettävissä. Eipä vaan ole.

Uudella moottorilla varustettuna Grandland X kiihtyy nollasta sataan 9,1 sekunnissa. Huippunopeudeksi luvataan 214 km/h. Jos yhdistetty kulutuslukema jää Opelin ilmoituksen mukaan alle viiteen litraa, se on hyvä suoritus. Muutaman tunnin mäkivoittoisella testilenkillä sille ei saanut vahvistusta.

Moottoritiellä auto tuntui olevan omimmillaan. Espanjan sileillä asvalteilla matkustamoon kantautuvat äänet olivat vaimeita. Moottorin ja vaihteiston yhteispeli oli huomaamattoman vaivatonta. Huippuväännön (400 newtonmetriä) etuudet pystyi tuntemaan pitkissä ylämäissä. Välillä moottorin ääntä kuunnellessa jopa unohti ajavansa dieselkoneella.

Kun ratin taakse hypännyt kollega lähti nousemaan jyrkkää kärrypolkua ohittamalla automaattivaihteiston ja vatkaamalla tiuhaan vaihteenvalitsinta, moottori osoitti notkeutensa. Samalla auto antoi huomattavasti dynaamisemman vaikutelman kuin tasavauhdissa koettu matkanteko kertoi. Korkeasta maavarasta ja korkeahkosta korista huolimatta auto suoriutui mutkista mukisematta.

Uutuus on etuvetoinen, mutta reilun parin sadan euron hintaan saa lisävarusteena Intelligrip-järjestelmän erilaisille ajopinnoille helpottamaan etenemistä. Järjestelmä sisältää myös mäkilähtöavustimen.


Kaksilitraisen Grandland X:n hintaero kuusinopeuksisella automaattivaihteistolla varustettuun, 1,6-litraiseen dieseliin on liki 7 000 euroa. Uudemmasta vaihteistosta ja reilusti kasvaneesta tehosta saa maksaa 37 104 euroa.

Kaksilitraisen dieselin CO2-lukemaksi Opel ilmoittaa 128 grammaa kilometriä kohden. Pienempiä päästöarvoja on luvassa 2019, jolloin Opel lanseeraa Grandland X:stä pistokehybridiversion. Neliveto on luvassa, mutta pääinsinööri Dietmar Breidert jätti vielä arvailujen varaan sen, tuleeko sähkömoottorin pariksi bensiini- vai dieselmoottori.

Opel Grandland X 2.0 CDTI Aut.

  • Moottori R4, 1 997 cm³, turbo, 130 kW (177 hv)/3 750 r/min, 400 Nm/2 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 214 km/h
  • Kulutus 4,8 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt 128 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 478, l 1 811 , k 1 632 mm, akseliväli 2 675 mm, omamassa 1 575 kg, tavaratila 514–1 652 l, tankki 53 l
  • Hinta 37 104 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt