Seat Ibiza on palkintonsa ansainnut – koeajossa mallin kiinnostavin versio

Moneen kertaan palkitun Seat Ibizan kiinnostavin versio on FR.

FR korostaa Seatin varustetasoluettelossa urheilullisuutta, mutta varsinaisesta urheiluautosta ei voi todellakaan puhua.

25.3.2018 7:05

Vuoden Auto Suomessa 2018 -palkinnon voittaja, muotoilupalkintoja sieltä täältä, brittilehden Supermini of the Year -titteli, finaalipaikka merkittävissä alan äänestyksissä ja kaikkea muuta… Tuoreistettu Seat Ibiza ajoi suoraan menestyksen tielle.

Palkintonsa ja kehunsa Ibiza on ansainnut. Tunne vain vahvistui Ibizan FR-version koeajon jälkeen.

Hinnaston ylähyllyltä poimittu, 1,5-litraisella bensiinimoottorilla varustettu auto synnytti vahvan mielikuvan siitä, millainen noin 20 000 euroa Suomessa maksava auto voi olla parhaimmillaan.

Ibiza on ilo silmälle ja mielelle.

FR-varustetaso painottaa Seat-perheessä urheilullisuutta. Ibizassa sporttisuus tuntuu korostuvan vielä enemmän kuin esimerkiksi pari pykälää isommassa Leonissa. Urheilullisen fiiliksen lisäksi varustetaso tuo silmää miellyttäviä ratkaisuja auton ulko- ja sisäpuolelle.

EVO-nimellä ristitty moottori on tuttu etenkin emoyhtiön Golfista. Seitsemäntoistatuumaisten renkaiden päälle nostetun FR-version alusta makaa 15 millimetriä lähtötasoa alempana. Kun alustan käyttäytymistä on vielä jäykistetty ja ajotilan voi valita kuhunkin tilanteeseen sopivaksi, ainekset vauhdikkaalle ja tasapainoiselle matkanteolle ovat olemassa.

Miellyttävää ajoasentoa ei alcantaralla verhoilluilla penkillä tarvitse kauan etsiä. Mittaristo on helppolukuinen, kojetaulun säädöt löytyvät vaivatta, eikä ergonomia kärsi, vaikka kosketusnäyttö voisi olla hiukan ylempänäkin.

Ajotilan valinnoilla voi vaikuttaa muun muassa ohjauksen tehostukseen.

Jokainen automalli miltei poikkeuksetta kasvaa mitoiltaan vuosien saatossa. Ibiza ei ole pidentynyt eikä kasvattanut massaansa. Mittaa on tullut leveyteen ja akseliväliin. Samalla kun matkustamoon on synnytetty väljyyttä, akselivälin kasvu on luonut vakautta ajamiseen. Meno ei ole pehmeyttä korostavaa, mutta epätasaisuudet vaimentuvat kontrolloidusti.

Moottori reagoi täsmällisesti kaasupolkimen painalluksiin. Käsivaihteiston käyttö on ongelmatonta, mutta ihan hurjaan tykitykseen tällä ei silti lähdetä, siitä pitävät huolen ekoilua myötäilevät välitykset. Kovin usein kuskilla tulee mieleen kapinoida mittariston ilmoittamaa vaihtamiskehotusta vastaan.

Ibizan tavaratila on laajentunut edelliseen malliversioon nähden peräti 63 litraa, mikä tekee kontista kokoluokassaan suuren.

Toiston uhalla: sekä silmää että mieltä viehättävä Ibiza on loistosuoritus – varsinkin 150-hevosvoimaisena FR-versiona.

Ehkä myönteistä mielikuvaa ruokkivat myös koeajoautoon ympätyt lisävarusteet. Varustukseen sisältyvät vakiona elämää helpottavat Mirror Link-, Apple Car­Play- ja Android Auto -palvelut, mutta ahnehtimalla esimerkiksi sähköisen kattoluukun ja Beats Audio -äänentoistojärjestelmän hintalappuun kirjoitetaan 26 777 euroa.

Takaluukku kätkee tavaratilan, joka on tilavuudeltaan 355 litraa eli autoon kokoon nähden iso.

Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR

  • Moottori R4, 1 498 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5 000-6 000 r/min, 250 Nm/1 500–3 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 215 km/h

  • Kulutus 4,9 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 112 g/km

  • Voimansiirto M6, etuveto

  • Mitat p 4 059, l 1 780, k 1 444 mm, akseliväli 2 564 mm, omamassa 1 184 kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l

  • Hinta 21 755 euroa

Kiitämme

  • Erinomaista ajettavuutta

  • Väljentynyttä matkustamoa

  • FR-varustetason kattavuutta

Moitimme

  • Koeajajan odotuksia vieläkin sporttisemmasta kyydistä

  • Lisävvarusteiden ahmimisen myötä karkaavaa hintaa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?