Autot

Hyundai Kona: Vähemmän on enemmän

Julkaistu:

Koeajo
Hyundai Kona iskee kultasuonen kylkeen.
Vaikka tämän koeajon keskiössä on uusi Hyundai Kona, tässä yhteydessä on paikallaan muutama sana Suomen monivuotisesta myyntisuosikista eli tutusta Nissan Qashqaista.

Qashqai on vuodesta toiseen keikkunut meikäläisten rekisteröintitilastojen kärjessä lähinnä kahdesta syystä: se on ollut houkuttavasti hinnoiteltu ja onnistunut pysymään trendiaallon harjalla muodikkaana crossoverina. Qashqain suosio on ollut maailmanlaajuista, koska autonostajat tunnistavat hyvän rahanvastineen sen kohdatessaan.

Myyntitilastojen valossa Qashqaille ei ole todellista haastajaa oikein omassa luokassaan löytynyt, vaikka halukkaita onkin riittänyt.

Tässä kohdassa kuvaan astuu Hyundain uusi Kona. Ensinnäkin se on modernin nuorekkaasti muotoiltu. Fiksunkokoinen, 4,2-metrinen crossover tuodaan markkinoille nimenomaan lifestyle-kulma edellä, ja siihen sisältyy muotoilu, jossa korostetun uhmakkaalla keulalla komeilee Hyundain uusi Cascading Grille -maski.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajovalot on ryhmitelty erillisiksi elementeikseen keulalle, ja takaosan osittain leijuvan näköiseksi muotoiltu C-pilari keventää auton ilmettä, jossa erottuvat myös viirumaiset takavalot.


Toimiiko käytetty, rohkeaksikin luokiteltava muotoilulinja? Todennäköisesti toimii, sillä koeajon aikana peräti neljä eri henkilöä – nuorista naisista vanhempiin miehiin – kehaisi Konaa spontaanisti ”hyvän näköiseksi” sen ensi kertaa nähdessään.

Toinen tärkeä seikka on auton hankintahinta, ja siinä Hyundai onnistuu olemaan houkuttava. Konan lähtöhinta on noin tuhat euroa matalampi kuin Qashqain. Toisaalta hieman pienemmällä hinnalla saa hieman pienemmän tai ainakin parisenkymmentä senttiä lyhyemmän auton. Autojen kokoa on totuttu mittaamaan niiden kokonaispituudella, mutta uusien korityyppien yleistyttyä huomioon pitää ottaa yhä enemmän muitakin seikkoja, kuten korin korkeus.

Konan korkeus on vain 2,5 senttiä vähemmän kuin Qashqain, ja autojen leveydet ovat käytännössä samat. Konan etuistuimille on helppo käydä, eikä tilasta edessä ole missään nimessä puutetta. Tämä on monelle autonostoa harkitsevalle ratkaiseva tekijä: etumatkustajilla pitää olla arjessa toimivat oltavat.

Takaistuintilojen suhteen Kona häviää kuitenkin Qashqaille: jos edessä istuu pidempi henkilö, jäävät takajalkatilat perin niukoiksi. Samoin tavaratila on Konassa niukempi kuin Qashqaissa, 361-litrainen. Eroa on 69 litraa Nissanin hyväksi.


Kona ei siis kilpaile mittojensa valossa aivan samassa sarjassa kuin Qashqai, mutta asiassa on vielä yksi mutta: yleiseurooppalainen ”less is more”-autotrendi. Alati tiivistyvässä kaupunkiympäristössä pienemmät autot alkavat olla yhä kiinnostavampia. Ne ovat ketterämpiä, helpompia hallita ja pysäköidä, ja ne kuluttavat vähemmän. Jos taka- ja tavaratiloja ei tarvita kovin paljon, niitä on turha kuljettaa mukana.

Näin ollen hieman pienempi vaihtoehto onkin houkuttavampi, ja vähemmän onkin enemmän. Olisiko tämä otettu Hyundain suunnittelutiimissä Konaa luodessa huomioon? Varmasti.


Kona saapuu maahamme kahden eri bensiinimoottorin kera. 1,0-litraisen T-GDI-moottorin (120 hv, 172 Nm) yhteydessä toimitetaan 6-vaihteinen käsivaihteisto. Toisena vaihtoehtona on valittavissa uusi, 1,6-litrainen turbomoottori (177 hv, 265 Nm) sekä siihen yhdistetty neliveto ja seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Jälkimmäinen oli myös koeajettavamme. Myöhemmin Konasta saapuvat harkittaviksi niin diesel- kuin täyssähköversiotkin.

Hyundain uusi 1,6-litrainen turbonelikko on pirteä tuttavuus. Se jaksaa viedä kevyehköä autoa niin haluttaessa huomattavalla ripeydellä eteenpäin, olkoonkin, että moottorin maksimivääntö ei yllä aivan alan kärkeen. Näin ollen moottori käy usein suurilla nopeuksilla, ja sen vuoksi myös soppaa kuluu yllättävän runsaasti: koeajojakson noin 700 kilometrin keskikulutus asettui eko-ajotilaa käyttäen 8,9 litraan sadalla. Vaikka seikkaan vaikuttivat osaltaan myös nastattomat talvirenkaat ja liukkaat kelit, on käytännön kulutus korkeahko moottorin ja auton kokoon nähden.

Toisaalta Konan neliveto tekee ajamisesta vakaata ja hauskaakin.

Vetopidon jako on järjestetty siten, että taka-akselille siirtyy enimmillään puolet väännöstä, kun tilanne niin vaatii. Talvikeleillä ajettu koeajo antoikin hyvän tilaisuuden testata nelivedon toimintaa. Liukkaalla lumella ja jäällä Kona aliohjautuu vain lyhyen hetken, jonka jälkeen ajonvakautus ja vedon jakaminen taakse saavat keulan kääntymään mallikkaasti kohti ajolinjaa – kunhan muistaa pitää vedon päällä.

Kona on muutenkin miellyttävä ajettava, auto kulkee suorilla vakaasti eikä ohjaustuntumasta löydy arkiajossa merkittäviä heikkouksia.

Vähemmän miellyttäviä ominaisuuksia ovat auton pieni sivutuuliherkkyys ja matkustamon takaosasta kaikuva, selkeä rengaskumina. Näitä voi tosin hillitä omin rengasvalinnoin jonkin verran.


Konan varustetasot ovat Comfort ja Style, joista jo alempi tarjoaa pitkän listan vakiovarusteita. Turvallisuusvarusteisiin sisältyvät esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistustoiminnoin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Voisiko Kona vihdoin olla se auto, joka pystyy haastamaan Qashqain crossover-luokassa? Ehkä, sillä Konassa kuluttaja saa melkoisesti vastinetta rahalleen, unohtamatta Hyundain pitkää takuuta.

Täyssähköversiota jäämme odottamaan mielenkiinnolla.

Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style

  • Moottori R4, 1 591 cm³, turbo, 130 kW (177 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1 500– 4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 205 km/h
  • Kulutus 6,7 l/100 km 95E10 CO2-päästöt: 153 g/km
  • Voimansiirto A7, neliveto
  • Mitat p 4 165, l 1 800, k 1 565 mm, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1 496 kg, tavaratila 361–1 143 l, tankki 50 l
  • Hinta 32 990 euroa

Kiitämme
  • Pirteää moottoria
  • Nelivetoa
Moitimme
  • Sisälle kumisevia rengasääniä
  • Tosielämän kulutusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt