Autot

Suomen suosituin muuttaa suuntaansa: onko seuraava autosi tästä ryhmästä?

Julkaistu:

Sähköautot
Toyotan tulevaisuuden suunnitelmat sisältävät paljon sähköä.
Toyotan tulevaisuus näyttää perin sähköiseltä. Yhtiö on jo ilmoittanut lopettavansa dieselhenkilöautojen valmistamisen vaiheittain tämän vuoden aikana. Nyt katse suunnataan yhä voimakkaammin hybridien ja sähköautojen tuotantoon.

Toyota on tällä hetkellä Suomen suosituin henkilöautomerkki kappalemyynnillä mitattuna.

Toyota on ilmoittanut, että se aikoo myydä vuoteen 2030 mennessä vuosittain yli 5,5 miljoonaa autoa, joissa hyödynnetään sähköenergiaa ajamiseen. Näistä yli miljoona on täyssähkö- ja vetyautoja ja loput noin 4,5 miljoonaa erilaisia hybriditoteutuksia. Koska hybridi-, lataushybridi-, täyssähkö- ja vetymallien määrää kasvatetaan, on jo vuoteen 2025 mennessä, siis seitsemän vuoden päästä, kaikista Toyota- ja Lexus-malleista saatavilla hybridi- tai täyssähköversio, japanilaisyhtiö tiedottaa.

Seitsemän vuotta on autoteollisuudessa hyvin usein yhden mallisukupolven keskimääräinen ikä. Kun vuosi 2025 aikanaan koittaa, on Toyotan mallisto tähän päivään verrattuna hyvin erilainen. Samalla se tarkoittaa, että myös Suomessa uuden auton ostajista yhä useampi päätynee lataushybridin tai täyssähköauton hankintaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sähköautot kehittyvät ominaisuuksiltaan jatkuvasti, eikä toimintamatka yhdellä latauksella uusimmissa malleissa ole välttämättä enää monellekaan autoilijalle ongelma, ei edes Suomen kylmässä talvessa. Lisäksi autojen pikalataus mahdollistaa nopeat lataukset tyypillisesti noin 40 minuutissa. Suomessa tarvitaan kuitenkin lisää julkisia latauspaikkoja, ja taloyhtiöiden latausmahdollisuuksia pitäisi kehittää nopeasti, jotta autoja voidaan ladata kaupungeissa yön yli.

Uusia akkuja, lisää sähköä

Toyota on pitkään pysytellyt täyssähköautojen tuotannosta erillään. Nyt asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sillä Toyota on aktiivisesti kehittänyt toisen sukupolven solid-state-akkuja ja pyrkii tuomaan ne markkinoille 2020-luvun alussa – siis melko pian. Lisäksi Toyota ja Panasonic aloittavat tutkimushankkeen liittyen uudenlaisen, ns. prismatic cell -toteutusta hyödyntävän akkutekniikan käyttämiseksi Toyotan ja muidenkin autonvalmistajien malleissa.

Toyotan aikeissa on myös laajentaa lataushybridimalliensa määrää 2020-luvulla, joten japanilaismerkiltä on lähivuosina luvassa yhä useampia malleja, jotka eivät ole ns. itselataavia vaan pistokeladattavia, joita voi ladata myös itse. Tämä suunnanmuutos on merkittäviä, sillä Toyota on yksi autovalmistajien suurimpia jättejä, ja sen valmistusmäärät ovat yleisesti ottaen huomattavia.

Toyota aikoo panostaa myös sähköä hyödyntävien ajoneuvojen yleistymistä edistävän yhteiskunnan kehittämiseen. Tähän kuuluu akkujen kierrättämisen ja uudelleenkäytön tehostaminen, yhtiöstä kerrotaan.