Autot

Škodan ensimmäinen hybridi onkin pistokeladattava – pelkällä sähköllä jopa 70 kilometriä

Julkaistu:

SÄHKÖ
Škodan sähköistyminen alkaa ensi vuonna.
Škoda alkaa sähköistää eri mallejaan ensi vuonna. Ensimmäisenä putkesta tulee ulos Superb PHEV, eli pistokeladattava hybridi. Sen on ensitiedoissa olevan vauhditettu 1,4-litraisen, 154 hevosvoimaa tuottavan turbobensiinimoottorin sekä 114 hevosvoiman sähkömoottorin voimin. Voimalinja on pääosin sama kuin Volkswagen Golf GTE- ja Passat GTE-malleissa.

Hybridi-Superbin sähkömoottori on integroitu DSG-vaihteiston yhteyteen, ja järjestelmän kokonaistehoksi on arvioitu 215 hevosvoimaa. Auton kantama pelkällä sähköllä olisi noin 70 kilometriä. Akuston kooksi on arveltu 13 kWh, ja CO2-päästöksi 31 g / km. Auto esitellään ensi vuonna, mutta ensimmäiset toimitukset siirtynevät vuoden 2020 puolelle – samana vuonna on arveltu esiteltävän myös Škodan ensimmäinen täyssähköauto.


Škoda antoi esimakua suositun SUV­mallistonsa kolmannesta automallista juuri päättyneessä Geneven autonäyttelyssä Vision X - tutkielmamallilla.

Samalla käännetään katse yhä enemmän kohti hybrideitä. Škoda Vision X:n hybridivoimanlähdekonsepti on innovatiivinen: siinä yhdistyvät maakaasukäyttöinen, nelisylinterinen pakokaasuahdettu moottori ja sähkömoottori, ja siten polttoaineen kulutus sekä pakokaasupäästöt jäävät pieniksi. Maakaasumoottorin teho on 130 hevosvoimaa ja suurin vääntö 200 Nm.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kahdesta maakaasusäiliöstä toinen on sijoitettu takaistuimen alle ja toinen taka-akselin takapuolelle. Maakaasumoottorin voima välittyy etupyörille ja sähkömoottorin takapyörille. Sähkömoottori kytkeytyy toimintaan tarvittaessa, joten auto on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen. Vision X kiihtyy 0-100 km/h 9,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 200 km/h.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt