Viisi suurinta mainostajaa hallitsee autoalan 50 miljoonan ilmoituspottia - Autot - Ilta-Sanomat

Viisi suurinta mainostajaa hallitsee autoalan 50 miljoonan ilmoituspottia

Painettu lehti on edelleen selvästi suurin henkilöautomainonnan ilmoituskanava Suomessa.

Julkaistu: 18.3.2018 11:55

Autoala on jatkuvasti maan suurimpia mainostajia: pelkästään henkilöautojen mediamainontaan uppoaa 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen suurimman markkinatutkimusyrityksen Kantar TNS:n tilastot kertovat, että suomalainen autoala käytti viime vuonna henkilöautojen mediamainontaan 49,8 miljoonaa euroa.

Siitä viiden suurimman mainostajan – aakkosjärjestyksessä Bassadonen, Fordin, Helkama-Auton, Keskon ja Toyota Auto Finlandin – yhteenlaskettu panos oli reilut 18 miljoonaa euroa.

Lukemat kertovat vain yrityskohtaisista mainospanostuksista. Kun yritys voi edustaa useampia brändejä, ulkopuolisen on vaikea päätellä, minkä verran eri automerkkien mainontaan Suomessa käytettiin viime vuonna rahaa.

Trendit ovat joka tapauksessa selvät. Niistä yksi on se, että autokauppa on toimialana vuodesta toiseen valtakunnan toiseksi suurin mainostaja. Vain elintarvikeala on suurempi.

Suomen koko mediamainonnan arvo oli viime vuonna 911 miljoonaa euroa. Luvussa ovat mukana vain kotimaiset mainoskanavat. Jos mukaan otetaan ulkomaiset Googlen, Facebookin ja Youtuben kaltaiset toimijat ja niiden lisäksi vielä pientä kotimaista tilpehööriä, viime vuoden virallinen mediamarkkinaluku oli runsaat 1 200 miljoonaa euroa.

Elintarvikealan osuus 911 miljoonan kokonaiskakusta oli 123 miljoonaa euroa. Summa sisälsi sekä kaupan että valmistajien oman mainonnan. Moottoriajoneuvojen siivu oli 71 miljoonaa, josta siis 49,8 miljoonaa euroa muodosti henkilöautomainonta. Vähittäiskaupan yleismainonta oli 43 miljoonalla eurolla tilaston kolmas.

Vaikka henkilöautomainonnan vuosipotti on vakiintunut tällä vuosikymmenellä 50 miljoonan euron tuntumaan, sitäkin selvempiä eroja on alkanut tulla siinä, millaisiin kanaviin autoala mainosrahansa sijoittaa.

Puolet potista käytetään edelleen painettuihin sanomalehtiin. Kun vuonna 2012 sanomalehdissä mainostettiin henkilöautoja 25,5 miljoonan euron arvosta, viime vuonna summa oli 24,2 miljoonaa euroa.

Hyvin on pitänyt pintansa myös televisio. Viime vuonna siihen käytettiin 12 miljoonaa euroa eli miljoona euroa enemmän kuin vuonna 2012.

Vauhdikkaimmin kasvaa verkkomainonta. Se on lähestulkoon tuplannut vuosipottinsa 7,2 miljoonaan euroon. Suurimpia häviäjiä ovat vuorostaan aikakauslehdet. Viime vuonna niissä mainostettiin henkilöautoja enää 2,2 miljoonan euron edestä, kun viisi vuotta aikaisemmin summa oli vielä 4,2 miljoonaa euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?