Nelivetoinen Kodiaq Scout on kunnon partiolainen – aina valmiina

Škoda Kodiaq Scout antaa lisää onnistumisen eväitä talvisiin lumikeleihin.

Škoda Kodiaq Scout lisää perus-Kodiaqin hallittavuutta liukkailla pinnoilla, erityisesti lumella ja jäällä.

18.3.2018 7:02

Škoda Kodiaqista on tuotu uusi Scout-malliversio Suomen markkinoille. Kodiaqin saaren karhulta nimensä saanut iso Škoda liittyy nyt paremmin metsän siimeksessä pärjääviin partiolaisiin, kuten Scout-nimi antaa ymmärtää.

Kuinka paljon paremmin? Ulkoisesti Kodiaq Scout ei kovin paljon eroa tavallisesta Kodiaq-mallista. Lähinnä silmänruokaa tarjoavat hopeanväriset koristelut siellä täällä: keulassa, sivuikkunoiden kehyksissä, kattokaiteissa ja ulkopeilikoteloissa. Sisätiloissa istuimet ovat omanlaisensa ja alcantaralla verhoillut. Lisäksi kojelautaan on tuotu ronskia puujäljitelmää.

Scout on saanut koristettaan keulaansa.

Autossa on vakiovarusteena neliveto, 19 tuumaa korkeat kevytmetallivanteet ja huonon tien paketti, jonka tosin saisi Kodiaqiin lisävarusteenakin. Maavaraa on korotettu yllättävän vähän, ainoastaan kuusi millimetriä, ja se on nyt tarkalleen 19,4 senttimetriä.

Ilmajousitusta autoon ei saa isompienkaan moottorien yhteydessä edes lisävarusteena, mitä voi pitää pienenä puutteena. Sen avulla Kodiaq Scoutin maastokelpoisuus paranisi huomattavasti, koska maavaraa voisi lisätä tyypillisesti viidestä kymmeneen senttiä.

Kodiaqin kuljettajan paikalla on helppo viihtyä, sillä niin pitkä kuin lyhyempikin henkilö saa ajoasennosta toimivan.

Kodiaq Scout -mallien hinnat alkavat 49 473 eurosta, kun moottorina palvelee 1,4-litrainen TSI-kone. Hintaeroa edullisimpaan vastaavan kaltaiseen, nelivetoiseen ja DSG-automaattivaihteiseen Ambition-varusteltuun Kodiaqiin kertyy vitosta vaille seitsemäntuhatta euroa. Se on sen verran paljon, että jokaisen on hyvä punnita lisäarvo itse, ihan omista lähtökohdistaan.

Lisähintaa voisi silti perustella parantuneella varustelulla. Kodiaq Scoutin vakiovarusteisiin lukeutuvat muiden muassa Offroad-tila, joka säätää elektroniset alustajärjestelmät automaattisesti näppäimen painalluksella, pysäköintitutka edessä ja takana sekä ajoasetuksen valinta. Viimeisessä on esiasetukset Eco, Normal, Sport, Individual ja nyt myös muissakin uusissa Škodan nelivedoissa tavattava Snow, joka vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen erityisesti lumisissa oloissa.

Suomalaisia talvikelejä ajatellen uutuus kuulostaa mielenkiintoiselta. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mahdollisesti myös mukautuvan tasanopeuden säätimen sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen. Auto muuttuu ajettavuudeltaan siis paljon.

2,0-litrainen 150 hevosvoiman TDI-diesel on luonteva voimanlähde nelivetoiseen Kodiaqiin.

Saimme tilaisuuden tutustua Kodiaq Scoutin ajokäyttäytymiseen Roveniemen jääratojen testiolosuhteissa. Snow-ajotila erottuu selvästi auton tavallisesta ajokäytöksestä. Jos kuljettaja on oppinut luottamaan auton omaan ESP-ajonvakautusjärjestelmään ja osaa ajaa mutkissa sen tekemiä korjausliikkeitä ”vasten”, ei snow-ajotilasta ole merkittävää hyötyä.

Kojelaudan somisteessa jäljitellään puuta.

Snow-tilassa partiolais-Kodiaq reagoi hieman hitaammin ohjausliikkeisiin, ja sekä ali- että yliohjautuu jyrkissä mutkissa herkemmin, jolloin luistoista tulee helposti pidempiä. Snow-ajotilan tarkoitus onkin antaa apua niille kuljettajille, jotka eivät lumisiin ajo-olosuhteisiin ole tottuneet. Keski-Euroopassa heitä on yllättävästi ollut viime viikkoina runsaasti.

Snow-tilassa ajaessa auto osaa leikata pahimmat väärät ohjausliikkeet pois. Sen vahvisti myös Rovaniemellä tapaamamme Škodan tuore WRC2-luokan tehdaskuljettaja Juuso Nordgren, 22.

Juuso Nordgren.

– Yleisimpiä virheitä, joita nykyaikaisilla nelivedoilla tehdään, ovat liian voimakkaat vastaohjaukset. Auton oma ajonvakautusjärjestelmä reagoi nopeammin kuin kuljettaja, jolloin kuljettajan tekemä liian suuri vastaohjaus vain pahentaa tilannetta luistossa. Normaaliliikenteessä nelivetoautoilla kannattaa luottaa auton omiin ominaisuuksiin, Nordgren opasti suomalaiskuljettajia.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 Scout DSG Automaatti

  • Moottori R4, 1 968 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/3 500–4 000 r/min, 340 Nm/1 750–3 000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 194 km/h

  • Kulutus 5,6 l/100 km diesel CO2-päästöt 147 g/km

  • Voimansiirto A7, neliveto

  • Mitat p 4 06, l 1 882, k 1 676 mm, akseliväli 2 791 mm, omamassa 1 740 kg, tavaratila 650–835–2 065 l, tankki 60 l

  • Hinta 51 675 euroa

Kiitämme

  • Kehittynyttä nelivetoa

  • Parantunutta varustelua

Moitimme

  • Runsaahkoa lisähintaa

  • Ilmajousitusta ei ole saatavilla

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?