Autot

Focus RS tarjoaa kylmää kyytiä kesät talvet

Julkaistu:

FORD
Hurjatehoinen Ford Focus RS ei jätä kuskia kylmäksi edes talven tulipalopakkasissa.
Kolmisen vuotta sitten markkinoille tulleesta Ford Focus RS:n nelivetomallista on ehditty kertoa kaikki muu paitsi se, milloin siitä ilmestyy seuraavan sukupolven versio.

Kerrattakoon silti muutama perusseikka – alkaen siitä, että Focus RS on aivan julmetun tehokas henkilöauto. Siinä on 2,3-litrainen, pienemmästä nyky-Mustangin voimanlähteestä muokattu moottori, joka tuottaa peräti 350 hevosvoiman tehon. Sen avulla auto säntää nollasta sataseen 4,7 sekunnissa ja kerryttää valmistajan mukaan huippunopeudeksi 266 kilometriä tunnissa.

Vaihteisto on Focus RS:ssä kuusiportainen manuaali. Se, että tarjolla ei ole automaattilaatikkoa, sopii auton sporttiseen imagoon hyvin. Siitä vain seuraa väistämättä se, että eräät kaksoiskytkinvaihteistoilla varustetut kilpailijat menevät kiihdytyksissä menojaan.

Toisaalta monet näistä kilpailijoista ovat huomattavasti kalliimpia kuin Focus RS. Focuksen kovimpia valttikortteja on nimenomaan se, että se pystyy tuomaan kilpa-auton ominaisuuksia normaalissa tieliikenteessä käytettävään henkilöautoon hyvin kilpailukykyiseen hintaan.


RS:n alusta on ennakko-odotusten mukaisesti jäykkä kuin mikä. Sen seurauksena auto haistaa ja löytää jokikisen tiessä olevan uran ja kuopan ja raportoi niistä reaaliaikaisesti sekä nahkaratin kautta käsille että racingtyyppisten Recaro-istuinten välityksellä isoille pakaralihaksille ja edelleen selälle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mukulakivikaduilla syntyvä epämukavuuden tunne kuitataan korkojen kanssa takaisin räväkästi ajettavilla mutkateillä. Siellä RS on kuin kotonaan.

Autossa on neljä erilaista ajoasetusta eli normal, sport, track ja erikoisimpana drift mode: sellaista ei ollut ennen neliveto-RS:n markkinoille tuloa sarjatuotantoautossa nähty. Sen avulla kuljettaja pääsee kokeilemaan driftingiä, jossa – näin se sanotaan lajin virallisessa määritelmässä – autoa pyritään ajamaan maksimaalisella nopeudella oikeaa ajolinjaa pitkin ja nimenomaan niin, että se pysyy jatkuvasti maksimaalisen suuressa luistokulmassa.

Eri asia on se, kuinka monta kertaa kesässä sporttisinkaan kuljettaja hennoo ulvottaa oman autonsa renkaat hajalle.

RS:n urheilullisuutta korostaa ohjaamon varustelu. Kojelaudasta löytyvät jopa ahtopainemittarit.

Millainen on Focus RS:n keskiverto-ostaja? Fordin maahantuonnista kerrotaan, että sellaista ei ole olemassakaan. RS voi päätyä yhtä hyvin parikymppiselle, suoralippaiseen ja korvat puoliksi peittävään lakkiin sonnustautuneelle kollille kuin 70-vuotiaalle, ikänsä erikoisista autoista kiinnostuneelle seniorille.

Yhteistä kaikille RS:n ostajille on se, että heidät voidaan luokitella autoharrastajiksi. He ovat oman polkunsa kulkijoita, jotka hankkivat auton itselleen. Heitä ei ohjaile kukaan, ei edes autokauppias. Tänään he voivat vannoa Focus RS:n nimeen, mutta vuoden tai kahden kuluttua he saattavat olla jonkin toisen, vielä erikoisemman auton omistajia.

Suomessa Focus RS:ää kaupataan neljän Ford Storen kautta. Viime vuonna ne – eli Laakkosen liikkeet Raisiossa ja Helsingin Herttoniemessä, Automaa Lahdessa ja Levorannan Autoliike Sastamalassa – myivät yhteensä 26 RS-mallin Focusta.

Mutta milloin Focus RS:stä tulee seuraava versio? Sitä ei ole kerrottu. Se kuitenkin tiedetään, että uusi, neljännen sukupolven Ford Focus paljastetaan Lontoossa 10. huhtikuuta. Siitä voi jokainen päätellä mitä haluaa.

Ford Focus RS 2.3 EcoBoost

  • Moottori R4, bensiini, 2261 cm3, 257 kW (350 hv) 6000 rpm, 440 Nm 4500 rpm
  • Suorituskyky 0-100 km/h 4,7 s., huippunopeus 266 km/h
  • Kulutus 7,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 175 g/km
  • Voimansiirto M6, neliveto
  • Mitat p 4390, l 1823, k 1472 mm, akseliväli 2647, omamassa 1599 kg, tavaratila 260 l, tankki 51 l
  • Hinta 55 140 euroa

Kiitämme
  • Erinomaista suorituskykyä
  • Kilpailukykyistä hintaa
Moitimme
  • Kovaa polttoaineen kulutusta
  • Suurta kääntösädettä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt