Autot

Uudistuneella Subaru Imprezalla on merkittävä kilpailuvaltti

Julkaistu:

Ensitesti
Subarun viidennen sukupolven Impreza tarjoaa paljon uutta.
Neliveto, siihen Subaru luottaa myös uuden Imprezan kohdalla. Se on Subarulle myös merkittävä kilpailuvaltti, sillä Imprezan edustamassa luokassa läheskään kaikkiin kilpailijoihin ei ole nelivetoa edes tarjolla.

Subaru onkin maailman eniten nelivetoisia autoja valmistava automerkki ennen Audia, joka tuottaa nelivetoisia autoja 27 prosenttia vähemmän kuin Subaru. Subaru valmistaa vuodessa yli miljoona nelivetoista autoa.

Jatkuva neliveto kuuluu Subaruun, mutta uudistuneessa Imprezassa on paljon myös muuta. Imprezan vakiovarusteena on nyt aiemmin jo esimerkiksi Outbackissa ollut törmäyksiä ehkäisevä Eyesight-teknologia, joka on nyt myös uudistunut. Subarun mukaan toiminto pystyy tekemään hätäjarrutuksen vielä 70 kilometrin tuntinopeudessa.

Imprezan sai voimalinjaansa myös seitsemällä lukitulla välityssuhteella varustetun portaattoman automaattivaihteiston. Automaatti, kuten myös neliveto ja Eyesight ovat vakiona aina Imprezan hinnat alkaen -mallissa 1,6-litraisen moottorin yhteydessä. Imprezan edullisin malli maksaa muutaman kympin alle 27 000 euroa.


Kyseinen, 114-hevosvoimainen moottori on tarkoitettu kiireettömään menoon. Jos Imprezan ominaisuuksista ja esimerkiksi nelivedosta haluaa kaiken kunnolla irti, niin kaksilitraisella moottorilla varustettu versio on ehdoton valinta. Sillä Impreza liikkuu jo kivasti, vaikkakin moottorista ja muualta kantautuvat metelit ovat huomattavasti kovemmat kuin Outbackissa. Tämä sallittakoon, onhan kysymys kokonaan eri hintaluokan autoista.


Vaikka tavaratilan koossa uusittu Impreza ei ihan kaikille kilpailijoilleen pärjää, kuljettajan paikalla sen sijaan on selvästi keskimääräistä mukavammat oltavat. Ohjaamo on Imprezalle ominaisesti sporttinen, mutta myös hyvin viimeistelty. Ohjaamo on hyvin pitkälti sama kuin XV:ssä. Infotainment on selkeällä isolla näytöllä ja tarjolla on Android Auto- ja Apple Car Play -toiminnot muun muassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Imprezan istuinergonomia on hyvä ja ohjauspyörä tuntuu napakalta käsissä. Ohjaus on nopea, joskaan ihan parhaimpiin ominaisuuksiinsa se ei yllä kitkarenkailla.



Subaru on ottanut XV:n tavoin Imprezassa käyttöön uuden Global-perusrakenteen ja pohjalevyn. Pohjalevyn pitäisi korostaa alhaista painopistettä ja auton kiertojäykkyyttä, joka vaikuttaa suoraan ajodynamiikkaan. Kovaa mutkaan ajaessa Impreza tuntuu taittuvan mukavan eleettömästi ja tukevasti.

Subaru Imprezan oli aika uudistua, sillä edellismalli oli vuodelta 2011. Ensituntuma autosta lupaa hyvää, ja esimerkiksi kotimaassaan Japanissa lähtö on ollut erittäin hyvä. Impreza on ylittänyt siellä nelinkertaisesti myyntiodotukset.

Subaru Impreza 2.0i Active CVT

  • Moottori B4, 1995 cm³, 115 kW (156 hv)/7 000 r/min, 196 Nm/4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 205 km/h
  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 159 g/km
  • Voimansiirto portaaton A7, neliveto
  • Mitat p 4 460, l 1775, k 1 480 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 379 kg, tavaratila 385–1 310 l
  • Hinta 31 962 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt