Autot

Ensitesti: Subaru Outback on aiempaakin parempi – jopa pienoismallissa toimii Eyesight-järjestelmä

Julkaistu:

Ensitesti
Subaru Outback paranee vanhetessaan. Nyt automalli sai uusia ominaisuuksia.
Subarun toiseksi suosituin malli Foresterin jälkeen on Outback. Se saa nyt mielenkiintoisia pieni uudistuksia ennen kuin se noin kahden vuoden kuluttua uusiutuu kokonaan.

Päivittyessään Outback on parempi kuin koskaan, ja automalli vain paranee vanhetessaan. Alun perin Outbackin viiden sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2015. Nyt tehdyillä muutoksilla mennään sitten vuoteen 2020, kunnes on uuden Outbackin vuoro. Mikäpä siinä, jos uudistusten myötä automalli paranee, silloin se kantaa myös hyvin elinkaarensa loppuajan.


Ulkoiset uudistukset Outbackissa ovat keulassa ja siellä suurimpana auton valojen muutos. Päiväajovaloina toimiva ledikuvio on otettu bokserimoottorin sylinterien asetelmasta, bokserissahan sylinterit ovat 180 asteen kulmassa. Umpiot ovat muutenkin kokonaan uudet, sillä ne kätkevät nyt sisäänsä bi-led-ajovalot, jotka kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan.

Kiinnostava uudistus Outbackissa on sen vaihteisto. Subaru on onnistunut jo ajat sitten siinä, missä moni autonvalmistaja on epäonnistunut; tekemään erittäin toimivan portaattoman automaattivaihteiston. Subarun automaatti on oikeasti toimiva ja miellyttävä ajaa, eikä esimerkiksi kuminauhamaisen venyvä.


Nyt uudistuneen automaatin etuna on se, että sen välitykset ovat aiempaakin laajemmat. Vaihteistossahan on ollut aiemmin kuusi kiinteää välityssuhdetta, joita voi käyttää käsikäyttöisesti ohjauspyörän takana olevista siivekkeistä. Nyt kiinteitä välityksiä on seitsemän, joista ykkönen on entistä lyhyempi ja seitsemäs vaihde puolestaan entistä kuutosta pidempi. Jatkuva ja hyväksi todettu kehittynyt neliveto tekee siitä erittäin monikäyttöisen.




Outbackin valtti on aina ollut miellyttävä ajettavuus, ja sen alustan toiminta on todella mukavaa. Tällä hetkellä ainoana vaihtoehtona oleva 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bokseri vie painavaa Outbackia mukavasti eteenpäin erittäin hyvällä tahdolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sisätilat ovat edelleen väljät sellaisia tarvitseville. Ilme on nyt viimeistelty. Kojelauta on uusittu. Samalla tietoviihdejärjestelmään on tuotu uusia ominaisuuksia. Kun ottaa huomioon, että kalleimmallakin Summit-varustetasolla Outback lähtee matkaan alle 50 000 eurolla, japanilaisvalmistaja tarjoaa edelleen huomattavan paljon autoa sellaista tarvitsevalle.


Nämä asiat Subaru Outbackissa muuttuivat:

Etugrilli, puskuri, sumuvalot sekä sivupeilit on muotoiltu uudelleen.

Outbackissa on nyt bi-led -ajovalot, jotka kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan.

Subaru-merkin alapuolella on kamera, joka kuvaa näkymää eteenpäin ja helpottaa kuljettajaa esimerkiksi porttikongeista ja muista huonon näkyvyyden paikoista ajamista.

Apukuljettajan puoleisessa sivupeilissä on kamera, joka auttaa kuljettajaa seuraamaan ympäristöä.

Liikennetilanteita ennakoiva tuulilasin yläreunassa oleva Eyesight-järjestelmä on uudistunut ja sen kameroiden näkökenttä on pidentynyt 40 prosenttia.

Konepellin alla olevat 2,5-litrainen moottori on keventynyt ja sen sisäiset kitkat ovat vähentyneet, joten myös äänimaailma on maltillisempi.

Vanteet ovat uudelleen muotoillut.

Kojelaudan muotoilua on hiottu ja materiaaleja paranneltu. Infotainment on uudistunut kokonaan, sen käyttökielenä on suomi ja sen kanssa voi hyödyntää nyt esimerkiksi Apple Car Play- sekä Android Auto -älypuhelintoimintoja. Infotainmentin alapuolella olevat ilmastoinnin säätimet on uudistettu.

Ohjauspyörä on kokonaan uusi ja siinä olevista loogisesti sijoitelluista kytkimistä kuljettaja voi hallita hyvin perustoimintoja.

Portaaton automaattivaihteisto on hiottu paremmaksi, ja nyt siinä on aiemman kuuden lukitun välityksen sijaan seitsemän lukittua välitystä. Vaihteisto on myös keventynyt useita kiloja.

Subaru Outback 2.5i

  • Moottori B4, 2 498 cm³, 129 kW (175 hv)/5 800 r/min, 235 Nm/4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
  • Kulutus 7,0 l/100 km 95El
  • CO2-päästöt 161 g/km
  • Voimansiirto A7, neliveto
  • Mitat p 4 820, l 1 840, k 1 605 mm, akseliväli 2 745 mm, omamassa 1 657–1 696 kg, tavaratila 559–1 848 l, tankki 60 l
  • Hinta 41 392 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt