Autot

Yllätysmerkki voitti yhdysvaltalaisen autovertailun

Julkaistu:

Vertailu
Puolueettomuudestaan kuulu amerikkalaislehti Consumer Reports laittoi automerkit paremmuusjärjestykseen ja löysi mielenkiintoisen voittajan.
Paremmuusjärjestys muodostuu tässä tapauksessa siitä, miten Consumer Reportsin testaajat arvottavat kunkin merkin malliston kokonaisuutena. Jos jokin valmistaja pystyykin tekemään yhden laadukkaan mallin, se ei vielä välttämättä tarkoita, että itse merkki sijoittuu kärkisijoille lehden laatimalla, teknistä luotettavuutta ja asiakastyytyväisyyttä painottavalla ranginglistalla.

Lehti vertaili Yhdysvalloissa myytäviä henkilöautoja ja nosti ykköseksi korealaisen Genesiksen. Genesis on luksusautomerkki, jonka Hyundai erotti vuoden 2015 lopulla omaksi brändikseen samaan tapaan kuin Toyota irrotti aikoinaan Lexuksen – tai niin kuin Infiniti on irrotettu Nissanista, DS Citroënista ja Polestar Volvosta.

Genesis ei siis ole se Hyundain malli, joka oli takavuosina myynnissä Suomessakin, vaan kokonaan oma merkkinsä, jonka myynti käynnistettiin kahden mallin voimin Koreasta ja Yhdysvalloista. Toistaiseksi Hyundain Suomen-maahantuojalla ei ole mitään tietoa siitä, milloin Genesistä aletaan mahdollisesti kaupata Euroopassa.

Toiseksi parhaaksi lehden vertailussa nousi Audi. Audin sijoitusta pidettiin erityisen vaikuttavana siksi, että merkki esiintyy Yhdysvalloissa laajalla 10 mallista koostuvalla arsenaalilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Seuraaville sijoille Consumer Reports nosti BMW:n, Lexuksen, Porschen ja Kian.

Consumer Reports on vuonna 1930 perustettu lehti, jonka takaa löytyy yhdysvaltalainen kuluttajaliitto Consumers Union. Liitto on voittoa tavoittelematon toimija, joka on erikoistunut puolueettomiin tuotetestauksiin ja kuluttajille suunnattuihin tietopalveluihin. Lehden paperipainoksella ja digiversiolla kerrotaan olevan yhteensä yli seitsemän miljoonaa tilaajaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt