Autot

Subarun dieselit ovat pian historiaa – tuoreimmat uutuudet jo ilman nakutusta

Julkaistu:

DIESEL
Japanilainen Subaru liittyy autonvalmistajiin, jotka ovat hylkäämässä dieselmoottorin.
Subaru on valmistanut aika tarkkaan kymmenen vuotta dieselmoottoreita. Vuonna 2008 se lanseerasi historiansa ensimmäisen bokseridieselinsä sen aikaisessa voimakkaassa dieselbuumissa.

Nyt diesel alkaa olla Subarun tuotannossa historiansa päässä kymmenen vuoden valmistuksen jälkeen. Uusiin, juuri lanseerattuihin Impreza- ja Outback-malleihin dieseliä ei saa lainkaan.

Subarun Pohjoismaisen maahantuontiorganisaation varastossa on vielä vanhaa vuoden 2017 Outback-dieselmallia tarjolla noin 200 autoyksilöä. Maahantuoja kertoo, että autot myydään ”huomattavan edullisesti”. Sen jälkeen Subarun toiseksi suosituinta automallia Outbackia ei saa dieselinä enää lainkaan.

Ainoa malli, mihin dieselmoottoria tällä hetkellä saa, on Subarun myydyin automalli, Forester-katumaasturi. Foresteriinkin dieseliä saa ainoastaan niin pitkään kuin nykyistä Forester-mallia valmistetaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että diesel-Foresteria saa vielä tämän vuoden, ja kun Forester vuoden 2019 alkupuolella uudistuu, dieseliä ei enää ole. Uusi, vuoden 2019 alussa lanseerattava Forester tulee myyntiin bensiini- ja hybridi-versioina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nyt lanseerattu uusi Impreza on Euroopan markkinoilla toinen malli, joka tehdään Subarun uuden skaalautuvan pohjalevyn päälle. Myös XV-malli on tehty Imprezan tavoin uudelle pohjalevylle. Subaru valmistaa jatkossa kaikki mallinsa, myös tulevat Outback- ja Forester-mallit samalle pohjalevylle kuin mikä uudessa XV:ssä ja Imprezassa on. Seuraavaksi samalle pohjalevylle lanseerattavan Foresterin jälkeen XV-malli saa seuraavaksi hybridiversion ja vuonna 2020 lanseerattava uusi Outback myös.

Yhden ja ainoan pohjalevyn käyttäminen kaikissa malleissaan voimanlähteeseen katsomatta tarkoittaa Subarulle entistä tehokkaampaa ja taloudellisempaa tuotantoa. Auton pohjalevy on auton tuotantoa ajatellen kallein yksittäinen komponentti ja tulevaisuudessa Subaru valmistaa sekä bensiini-, hybridi- ja myös sähköautonsa samalle pohjalevylle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt