Autot

Autoala tyrmää puheet satojen miljoonien veromenetyksistä – ”täyttä puppua”

Julkaistu:

Autoverotus
Autoalan ekspertit tyrmäävät lehtitiedot, joiden mukaan Suomi olisi menettänyt vuosittain satojen miljoonien eurojen verotulot autoteollisuuden antamien virheellisten kulutus- ja päästölukemien takia.
Tieliikenteen Tietokeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja viittaa Tekniikka & Talous -lehden viime lauantaina julkaisemaan uutiseen ja sanoo, että siinä tehdyt johtopäätökset eivät pidä kaikin osin paikkaansa.

– Lehti kirjoitti veromenetyksistä, joiden sanottiin johtuvan autojen todellisuudesta poikkeavista kulutus- ja päästölukemista. Jutussa todettiin, että Suomelta on jäänyt saamatta satojen miljoonien eurojen vuotuiset verotulot virheellisten kulutus- ja päästötietojen takia. Asia ei ole noin yksinkertainen, Kalenoja sanoo.

Episodin taustalla on EU-tason päätös siitä, että henkilöautojen polttoainekulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittaustapa muuttuu vaiheittain vuosien 2017 ja 2021 välillä. 1980-luvulta käytössä ollutta NEDC- eli New European Driving Cycle -niminen laboratoriotestiä on siirretty viime syyskuusta lähtien sivuun, ja tilalle on otettu toinen, niinikään laboratoriossa tehtävä WLTP- eli Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure -niminen mittausmenetelmä.

NEDC-testin katsottiin jääneen ajastaan jälkeen siksi, että sen mittausarvot on määritelty teoreettisen ajotavan mukaisesti. WLTP:ssä ne pohjautuvat oikeisiin, eri puolilta maailmaa kerättyihin ajosuoritteisiin. Näin WLTP antaa kulutuksesta ja päästöistä totuudenmukaisemman kuvan kuin NEDC.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun liikenteen verotus pohjautuu 20 EU-maassa tavalla tai toisella autojen hiilidioksidipäästöihin, vihreää liikettä lähellä olevat tutkimuslaitokset Green Budget Germany ja Green Budget Europe ovat laskeneet yksi ynnä yksi ja tulleet siihen tulokseen, että NEDC-menetelmä on antanut autojen päästöistä liian ruusuisen kuvan ja aiheuttanut jäsenvaltioille miljardiluokan menetykset saamatta jääneiden verotulojen muodossa.

Tekniikka & Talous -lehti lainasi lauantaisessa jutussaan tutkimuslaitosten selvitystä ja totesi, että vuosina 2010–2016 Suomelta jäi saamatta 1,3 miljardia euroa. Jos päästöjä ei olisi mitattu NEDC:llä vaan tutkimuslaitos ICCT:n tekemien, todelliseen kulutukseen perustuvien arvioiden perusteella, pelkästään vuonna 2016 Suomen verotulot olisivat olleet 273 miljoonaa euroa suuremmat.

Yhdysvaltalainen ICCT eli International Council on Clean Transportation on riippumaton ja voittoa tavoittelematon tutkimuslaitos, joka poimi näyttävän sulan hattuunsa paljastamalla Volkswagen päästömittaushuijauksen syksyllä 2015.

 

Koko tämä keskustelu saamatta jääneistä verotuloista on täyttä puppua.

Hanna Kalenoja sanoo, että ICCT:n arvioon perustuva laskelma on täysin hypoteettinen.

Se ei ota hänen mukaansa lainkaan huomioon sitä, että autovero on luonteeltaan fiskaalinen: sen tarkoituksena on tuottaa tietty veropotti valtiolle. Jos esimerkiksi Suomessa vuosina 2008, 2012 ja 2016 toteutetut autoverotason muutokset eivät olisi perustuneet NEDC-lukemiin vaan ICCT:n arvioihin, veroprosentti olisi määritelty pienemmäksi. Lopputulos olisi ollut niinsanotusti veroneutraali eli plus miinus nolla. Kuluttajien maksama ja valtion tienaama verokertymä ei olisi muuttunut mitenkään.

Myös Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että laskelmat miljardimenetyksistä ovat kuvitteellisia.

– Koko tämä keskustelu saamatta jääneistä verotuloista on täyttä puppua, Kallio sanoo.

– EU on säätänyt direktiivin, joka määrittää, millaisen päästötestin autovalmistajat joutuvat teettämään viranomaisilla jokaisen automallin tyyppihyväksyntää varten. Tähän saakka testit on tehty NEDC-menetelmällä, ja jatkossa ne tehdään WLTP:llä. Se, että mittaustapa muuttuu, ei muuta verotuksen fiskaalisia tavoitteita millään tavalla.

Ota kantaa

Hämmentävätkö termit NEDC ja WLTP?

Kyllä 38% Ei 23% Aivan sama 39%
Ääniä yhteensä 2662

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt