20 erilaista urheiluauton mittaristoa – mikä näistä on kauneinta katseltavaa? - Autot - Ilta-Sanomat

20 erilaista urheiluauton mittaristoa – mikä näistä on kauneinta katseltavaa?

Alfa Romeo Stelvio on italialaismerkin ensimmäinen katumaasturi. Ratin takana näyttää tältä.

Julkaistu: 12.3.2018 15:05

Autojen mittaristoissa on suuria eroja, niin näyttävyyden kuin luettavuudenkin suhteen.

Autosta katsellaan eniten tietenkin ulos, mutta myös mittaristoa on kuljettajan seurattava tiiviisti. Urheiluautoissa mittaristoihin panostetaan usein hieman enemmän, ja niistä tehdään tavallista näyttävämpiä – mutta ei aina. Mittaristojen vertailu onkin tästä näkökulmasta mielenkiintoinen: mistä autosta löytyisi näyttävin ja komein seurattava?

Kokosimme yhteensä kahdenkymmenen Ilta-Sanomien koeajaman urheiluauton, urheilullisen tai muuten mittaristoltaan mielenkiintoisen auton kuvat kuljettajan paikalta katsottuna arvioitavaksi. Ne on seuraavassa listattu aakkosjärjestyksessä, ja jutun lopussa voit äänestää omaa suosikkiasi parhaaksi toteutukseksi.

Aston Martin V8 Vantage S edustaa brittimerkin ansiokkaita perinteitä. Suomessa auto on hyvin harvinainen.

Audi R8 V10 Plus: virtuaalimittaristo taipuu moneksi. Nykyisin virtuaalimittaristot yleistyvät myös edullisemmissa autoissa.

Chevrolet Corvette C7 saattaa hyvinkin olla viimeinen etumoottori-Corvette. Amerikan urheiluautoikonin mittaristo painottaa käyntinopeutta.

Ferrarin Californian poikkeuksellinen mittarijärjestely. Keltapohjainen käyntinopeusmittari on muista erottuva.

Honda CR-Z GT on japanilainen näkemys pikkusportista. Mittariston yleisilme on pirteä.

Jaguar XKR-S yhdistää klassisen pyöreät päänäytöt ja tavanomaisen diginäytön. Itse auton tuotanto on jo päättynyt.

Kia Ceed GT:n näkemys perhesportin mittareista. Viisarinäytöt molemmin puolin keskinäyttöä.

Kia Stinger GT:n huippunopeus on 270 km/h. Auto sijoittui neljänneksi Vuoden Auto Euroopassa 2018 -kisassa.

Lamborghini Huracan LP 610-4: nelivetoinen supersportti Italiasta. Mittaristo yhdistelee erityyppisiä näyttöjä onnistuneesti.

Myös Maserati Levante tulee Italiasta. Maseratin ensimmäinen katumaasturi ja diesel - siinäpä nielemistä puristeille. Mittaristo on perinteisiin nojaava.

Mercedes-AMG E63:n mittaristo vuodelta 2010. Saksalaismerkki on sittemmin siirtynyt WideScreen -virtuaalinäyttöihin.

Nissan 370Z Nismo: ei aivan GT-R, mutta voimakkaasti siihen suuntaan. Mittareissa mustaa ja punaista.

Ei urheiluauto, mutta muuten mielenkiintoinen toteutus: uusi Opel Ampera-e. Autoa ei tuoda toistaiseksi Suomeen, Norjaan sen sijaan kyllä.

Peugeot 308 GT SW BlueHdi 180: myös diesel voi olla GT:n tapaan nautittava ajettava. Päämittarit epätavallisen kaukana toisistaan.

Porsche Panamera S e-Hybrid: viidessä mittarissa riittää seurattavaa. Hybridikin voi olla aito urheiluauto.

Renault Megane R.S. 280 EDC. Auto tulee uutena versiona jälleen Suomeenkin. Suorituskyky on perheautolle erinomainen.

Seat Leon ST 2.0 TSI 300 4Drive Cupra. Perhefarmari, jossa on neliveto ja 300 hevosvoimaa.

Spyker LM85 - hollantilainen urheiluautoharvinaisuus. Mittarit on sijoiteltu hieman hajalleen, vintage-tyyliin.

Toyota GT86: japanilainen varttisportti, jonka ajo-ominaisuudet ovat sen parasta antia. Valkopohjainen käyntinopeusmittari pääroolissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?