Autot

Jeep Compass on kuin italowestern: äänekäs ja näyttävä

Julkaistu:

Koeajo
Fiatin ja Chryslerin yhteistyö näkyy ja kuuluu Jeep Compassissa.
Jeep Compass vaikuttaa kaikessa kompaktiudessaan isommalta autolta kuin sen mittoja lukemalla voisi päätellä. Ulkomuoto onkin kokoluokkansa verrokkeihin nähden hiukan maasturimaisempi ja muhkeampi.

Kun Compassin hinnat alkavat vajaasta 32 000 eurosta ja jatkuvat varustetasosta ja moottorivalinnasta riippuen liki 45 000 euroon, löytyy kokoluokasta monenlaista kilpailijaa. Ilta-Sanomien ensitestiraportissa merkin edustaja mainitsi Compassin tärkeimmäksi kilpailijaksi estottomasti Volkswagen Tiguanin.

Dieselmoottorilla varustettu Compass on joko 140- tai 170-hevosvoimainen, manuaali- tai automaattivaihteistolla. Varusteluversioita on kolme.

Bensiinimoottorin hevosvoimatehot ovat yhtäläiset kuin dieselissä, mutta valinnaisina versioina ovat vain Longitude- ja Limited-tasot. Korkeinta Trailhawk-varustelua haluavan on hankittava diesel. Pienempitehoisen, etuvetoisen bensiiniversion jatkeena on manuaalilaatikko, kun taas 170-hevosvoimaisessa versiossa on automaatti. Kaikki muut Compassit ovat nelivetoisia.


Otimme koeajoon sekä 170-hevosvoimaisen bensiinikoneen että 140-hevosvoimaisen dieselin Limited-varustelulla. Kummankin menoa rytmitti yhdeksänportainen automaattivaihteisto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Compassin ohjaamoa voi luonnehtia asialliseksi. Materiaalit eivät ole ylellisiä, mutta ei niissä pahin pihistäminenkään tunnu. Toiseksi korkeimpaan Limited-varustetasoon kuuluvat puolinahkapenkit. Ne ovat jämäkät, joskin takapenkillä käynyt matkustaja käytti sanaa ”kova”.


Compass on auto, jonka varusteluun kuuluu luonnollisesti kosketusnäyttöön ilmestyvä kompassi. Ihan navigaattoriksi siitä ei ole. Navigointijärjestelmän ja Beats-audiojärjestelmän pakettihinta on verottomana 1 780 euroa.

Kosketusnäyttö reagoi hitaahkosti painalluksiin. Yhden tuskailun aihe on sekin, että saadakseen etuistuimille ja rattiin lämpöä, pitää asioida kosketusnäytössä. Lämmityksen saa tosin päälle automaattisestikin, kun parin päivän jälkeen ymmärtää katsoa kosketusnäytön alivalikosta lukitusmahdollisuuden.


Epätavallinen yksityiskohta liittyy takapenkin kyynärnojaan. Kun sen avaa, syntyy aukko tavaratilaan. Kätevää jos haluaa tuoda puolet suksista matkustamoon, mutta ehkei kaikkein tavoitelluin ratkaisu esimerkiksi äänieristyksen ja estetiikan kannalta.

Kumpaakaan Fiatin valmistamaa moottoria ei voi kehua hiljaiseksi. Äänekkyys korostuu kiihdytyksissä raa’anoloisesti. Sähköisesti tehostettu ohjaus tuntuu aluksi aavistuksen tunnottomalta, mutta totuttautumisjakson jälkeen asiaan ei kiinnitä huomiota.


Sinänsä mutkattomasti toimivassa automaattivaihteistossa ilmenee ajoittaista pohdintaa ja odottelua, kun käsivaihteistoa käyttävä olisi jo iskenyt isompaa pykälää silmään.

Jousituksen tömäkkyyttä voi tällaiselta autolta odottaakin. Yli 20 sentin maavara sekä nelivedon lukitsevat lumeen, hiekkaan ja liejuun yksilöidyt ajo-ohjelmat korostavat maasturimaisuutta. Nelivedolle olikin tarvetta Suomen etelärannikolle osuneen, talven pahimman pyryn aikaan. Compass käyttäytyi ikään kuin kinoksia halveksien.

Kumpi kone? Taitaa mennä tällä kertaa makuasioiksi. Kumpikaan auto ei kyennyt kylmässä säässä läheskään luvattuihin kulutuslukemiin, mutta ylitykset olivat olosuhteisiin nähden maltillisia.

Useisiin crossover-malleihin verrattuna Limited-varusteltu Compass tarjoaa pienine puutteineenkin annoksen omintakeista persoonallisuutta.

Jeep Compass

Malli: 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited
  • Moottori: R4, turbo, 1 368 cm³, 125 kW (170 hv)/5 500 r/min, 250 Nm/2 500 r/min
  • Suorituskyky: 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 200 km/h
  • Kulutus: 6,9 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 160 g/km
  • Voimansiirto: A9, neliveto
  • Mitat: p 4 394, l 1 819, k 1 644 mm, akseliväli 2 636 mm, omamassa 1 615 kg, tavaratila 438 l, tankki 60 l
  • Hinta: 41 991 euroa

Jeep Compass

Malli: 2.0 Multijet 140 hv AT9 4WD Limited
  • Moottori: R4, turbo, 1 956 cm³, 103 kW (140 hv)/4 000 r/min, 350 Nm/1 750 r/min
  • Suorituskyky: 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 190 km/h
  • Kulutus: 5,7 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt: 148 g/km
  • Voimansiirto: A9, neliveto
  • Mitat: p 4394, l 1819, k 1644 mm, akseliväli 2636 mm, omamassa 1615 kg, tavaratila 438 l, tankki 60 l
  • Hinta: 42 990 euroa

Kiitämme
  •  Etenemisominaisuuksia joka kelillä
  •  Erottuvaa ulkomuotoa
Moitimme
  •  Äänekkäitä moottoreita
  •  Arkisten toimintojen hautaamista kosketusnäyttöön

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt