Autot

Miten dieselin käy? Näin vastaa Citroënin rautarouva Linda Jackson

Julkaistu:

Haastattelu
IS tapasi Geneven autonäyttelyn kulisseissa Linda Jacksonin, joka on yksi harvoista autoalan merkittävistä naisjohtajista.
Geneven 88. autonäyttely, keskiviikko maaliskuun 7. päivä, toisen lehdistöpäivän aamu. Ulkona ripsii vettä, mutta sisällä näyttelyhalleissa on välillä tuskallisen lämmin. Jaloissa tuntuu vielä kiireisen edellispäivän rasitukset, mutta nyt tiedän saavani hengähtää hetken.

Ilta-Sanomat sai tilaisuuden haastatella Linda Jacksonia, joka on yksi autoalan harvoista ylimmän johdon naisista.

Jackson, 59, on nykyisin Citroënin toimitusjohtaja. Hän aloitti alalla jo vuonna 1977, joten hänellä on takanaan yli neljän vuosikymmenen kokemus autojen parissa. Se on paljon millä mittarilla tahansa mitattuna.

Astumme sisään yhteen Citroënin osaston takahuoneista, pois näyttelyhälyn keskeltä. Heti tervehtimisen jälkeen täräytän ensimmäisen kysymyksen: rakastaako Jackson Citroën-brändiä?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kyllä! Olen intohimoinen Citroënin suhteen. Seikka on itse asiassa aika mielenkiintoinen, koska olen työskennellyt monille eri autoalan yrityksille, muun muassa MG Roverille, Jaguarille ja Land Roverille ja pitänyt niistä kaikista. Mutta Citroënilla on aivan oma paikkansa sydämessäni, koska tullessani nykyiseen asemaani yrityksessä sain ainutlaatuisen tilaisuuden rakentaa uudelleen koko Citroënin syvimmän olemuksen ja sisimmän.

– On asiassa muutakin: Citroënin historia on niin rikas, ja merkillä on lukuisia ikonisia malleja, välillä on hieman hulluteltukin – mistä pidän myös – joten tätä merkkiä on helppo ihannoida, Citroënia pian neljä vuotta luotsannut Jackson kertoo.


Millaisena Jackson näkisi alaa sisältä päin katsoen Jaguarin ja Citroënin erot brändin kannalta, onhan niillä molemmilla pitkät perinteet ja vankka ihailijajoukkonsa. Mistä brändien erot lopulta syntyvät?

– Kun työskentelin Jaguarille ja Land Roverille, tilanne oli hieman toinen kuin nykyisin, koska maailmakin oli erilainen. Mutta mistä brändien erot yleensä syntyvät… uskon, että jokaisella autovalmistajalla tulisi olla kantava tarina brändinsä tukena. On oltava varma, että mallistossa on sellaisia autoja, jotka heijastavat tämän päivän historiaa. Ei saa olla samanlainen kuin mikä tahansa muu merkki.

– Citroënin suhteen olen iloinen siitä, että meillä on nyt mallisto, joka erottuu. Palaamme juurillemme. Joitakin vuosia sitten tilanne oli toinen: yritimme olla kuin kaikki muut. Mutta todellisuudessa persoonallisuuden täytyy näkyä, ja nyt meillä on kyky rakentaa autoja, jotka ovat erilaisia.

– Kaikki mitä me teemme nykyisin, kiertyy kahden ydinelementin ympärille: muotoilun ja mukavuuden. Niihin haluamme keskittyä. Jousituksen suhteen uusi strategiamme teknologian parissa tarkoittaa, että ratkaisumme on moderni, kevyt ja edullinen tuottaa, joten sen voi sijoittaa myös edullisempiin malleihin. Uskon, että mukavuuden merkitys kasvaa autoissa jo lähivuosina merkittävästi.


Entä malliston sähköistyminen, joka on päivän sana. Miten Citroën kehittyy lähivuosina?

– Olemme aikataulussa. Vuoteen 2023 mennessä, eli viiden vuoden sisällä, 80 prosenttia malleistamme tulee olemaan sähköistetty, tavalla tai toisella. Kaksi vuotta myöhemmin tuo luku on jo täydet sata prosenttia, Jackson lupaa.

– Nämä uudet mallit tulevat perustumaan kahdelle eri perusrakenteelle, jotka ovat CMP ja EMP2. Tulemme valmistamaan niin bensiini-, diesel- kuin sähköversioita näille perustoille.

Hetkinen, vieläkö hän uskoo dieseliin?

– En sano, että itse uskoisin, mutta ratkaisun tekee lopulta aina kuluttaja. Niin kauan kuin asiakkaamme haluavat dieselautoja, valmistamme niitä. Citroën on edelleen vahvoilla dieselin kanssa, sillä 48 prosenttia myymistämme malleista on dieseleitä Euroopan tasolla.

– Silti pudotus on todella ollut dramaattinen. Onneksi PSA-yhtymällä on palkittuja PureTech-bensiinimoottoreita käytettävissä, joten voimme tarjota asiakkaalle vaihtoehdon, jos hän tahtoo vaihtaa pois dieselistä. Se on todennäköisin skenaario lähivuosina. Lisäksi saamme pistokehybridimallin C5 Aircrossista ensi vuonna markkinoille, ja ensimmäinen täyssähkömallimme saapuu vuonna 2020.

Uskooko Jackson yhtenä harvoista autoalalla korkeaan asemaan nousseista naisjohtajista, että naiset voisivat antaa enemmänkin autoalalle?

– Kyllä, ehdottomasti. Miksi ei? Naiset toisivat alalle ehkä toivottua moninaisuutta, heidän johtamistapansa ovat ehkä hieman erilaiset miehiin verrattuna, katsomme autoja hieman erilaisin silmin ja keskitymme autoissa eri asioihin.

– Saatamme myös ajatella eri tavoin siinä, kuinka myyjämme suhtautuvat asiakkaisiin, joten kokonaisuutena en näe mitään syytä siihen, miksei naisia voisi todellakin olla autoalalla enemmän. Toki heidän pitää olla intohimoisia alaa kohtaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että alkaisimme valmistaa autoja erityisesti naisille.


Haastatteluaikamme alkaa loppua, joten kysyn lopuksi, millaiset terveiset Jackson lähettää Suomen autoilijoille?

– Haluamme Citroënilla antaa suomalaisillekin auton, jonka omistaminen on miellyttävä kokemus aina sen ostamisesta ja päivittäisestä käytöstä huoltamiseen saakka.

– Haluamme sen olevan myös hieman erottuva ja niin mukava, ettette tahdo nousta siitä ulos. Ilmaiskaa itseänne myös autollanne.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt