Autot

Peugeot Geneven autonäyttelyssä: Täysin uusittu sedan vaihtuu aggressiiviseen coupé-trendiin

Julkaistu:

Peugeot
Peugeot’n päätähti Geneven autonäyttelyssä on tänä vuonna täysin uusi 508.
Näin sedan vaihtuu coupé-trendiin: leijonamerkki muuttuu agressiiviseksi


Muutos yhdellä maailman vanhimmista autovalmistajista on tässä autossa sen edeltäjään verrattuna merkittävä: Peugeot’n design-osaston muotoilijat asettivat tavoitteekseen siirtyä perinteisestä 4-ovisesta sedanista 5-oviseen coupémaiseen fastback-sedaniin.

Trendi on nykyisin varsin yleinen lähes kaikissa hintaluokissa. Se ei tee autosta coupéta, mutta näkyy lopputuloksessa kuitenkin.

– Uusi Peugeot 508 on omaksunut parhaita muotoilupiirteitä viime vuosien konseptiautoistamme, kuten Exalt ja Instinct. Uuden 508:n i-Cockpit -ohjaamo on suora kopio Exalt-konseptiauton ohjaamosta, totesi Gilles Vidal, Peugeot’n muotoilujohtaja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matala ja aggressiivinen

Ensisilmäyksellä uutuus on huomiota herättävän matala – juuri ja juuri 1,40 metrin korkuinen – korostaen sen aerodynaamisen coupémaisia linjoja. Keulan ilme on jopa aggressiivinen. Peugeot’n leijonalogo on sijoitettu etusäleikön keskelle ja 508-logo konepellin etuosaan, tuoden väistämättä mieleen vuosikymmenten takaiset, tunnetut 504- ja 504 coupé -mallit.

Ne ovat nykyisin haluttua keräilytavaraa ympäri maailman aina USA:ta myöden, ja muuttuneet aikansa ikoneiksi. Uuden 508:n konepeltiä on madallettu tavoitteena dynaamisuuden lisääminen ja puhdaslinjaisuuden korostaminen sivuprofiilissa. Pituutta tällä sedanilla on 4,75 metriä.


Ikkunapinnat viimeistelevät siluetin ja tuovat esiin kehyksettömät ikkunat.

Takana huomio kiinnittyy jälleen kerran leijonan kynnen raapaisua muistuttaviin led-takavaloihin – mieleen muistuu esimerkiksi 3008, Vuoden Auto Euroopassa -voittaja viime vuodelta. Samantyyliset takavalot on useissa Peugeot’n konseptiautoista Quartzista alkaen. Tavaratila on suuruudeltaan 487 litraa, ja sen kanteen on integroitu integroitu spoileri.

i-Cockpit ja uusi jousitus

Sisätiloiltaan uusi 508 on suorastaan mieleenpainuvan erottuva.

Kojetaulu on tismalleen samanlainen kuin Exalt-konseptiautossa. Muista Peugeot-malleista tutun i-Cockpit -ohjaamon muodostavat kompaktin kokoinen litteä ohjauspyörä, 10 tuuman kokoinen, kojetauluun integroitu kapasitiivinen HD-kosketusnäyttö, seitsemän keinunäppäintä sen alapuolella sekä 12,3 tuuman kokoinen, katseen korkeudelle sijoitettu mittaristo. Sisällä käytetyt materiaalit, Alcantara- tai nappanahkaverhoilut sekä Hi-Fi Focal -äänentoistojärjestelmä puhuvat puolestaan Peugeot’n nykyisestä laadunparannusohjelmasta.

Uusi 508 on varustettu uudenlaisin jousituksin nimeltään Active Suspension Control sekä mukautuvin iskunvaimennuksin (vakiona GT-versiossa ja kaikissa bensiinimoottorilla varustetuissa versioissa, lisävarusteena 2,0 litran dieselmoottorien yhteydessä) tarjoten yhdistelmän dynaamisuutta, mukavuutta ja turvallisuutta. Sähköinen ohjaustehostus on kalibroitu varmistamaan parempi kompromissi mukavuuden ja tiukkuuden välillä kaikissa ajotilanteissa. Uusi 8-portainen EAT8-automaattivaihteisto varmistaa osaltaan optimaalisen ajonautinnon.


EAT8-vaihteisto on varusteena suurimmassa osassa PureTech-bensiinimoottoreita (180 ja 225 hevosvoimaa) sekä BlueHDi 130-, 160- ja 180-moottoreissa.

Täysin uudenlainen pimeän ajon Night vision -järjestelmä havaitsee liikkuvat kohteet 200 metrin säteellä. Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnoin on vakiona EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä.

Vireystilan varoitin, ajovaloautomatiikka, nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistus, Mirror Screen, Visiopark 2, Full Park Assist, älypuhelimen langaton lataus ovat esimerkkejä uuden 508:n ajoavustinjärjestelmistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt