Autot

Toyotalta uutispommi: Dieseleiden tuotanto lakkaa jo tänä vuonna henkilöautoissa

Julkaistu:

Diesel
Toyota hylkää dieseleiden tuotannon henkilöautoissaan, ja keskittyy yhä enemmän hybrideihin.
Toyota ilmoitti tänään lehdistölle avautuvan Geneven autonäyttelyn aattona, että se lopettaa dieseleiden tuotannon henkilöautoissaan jo tämän vuoden aikana. Sen sijaan maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva japanilaismerkki keskittyy jatkossa yhä enemmän hybrideihin.

Toyotan ilmoitus on jälleen uusi isku dieselin laskevaan suosioon. Vasta viime viikolla saimme kuulla, että Saksassa jälleen joidenkin kaupunkien alueille annettiin mahdollisuus kieltää vanhempien (ns. Euro 5 ja sitä vanhemmat moottorit) dieselautojen käyttö niiden säänneltyjen päästöjen alentamiseksi.

Jo viime vuonna eräs automaailman merkittävimmistä johtajista, Fiat-Chrysler-yhtymän ja Ferrarin toimitusjohtaja Sergio Marchionne, totesi samaisessa Geneven autonäyttelyssä, että ”diesel is dead”, diesel on kuollut. Ja kuluneen vuoden aikana dieselmoottoria ei todellakaan ole kohdeltu silkkihansikkain.

Dieselmoottorit eivät Toyotan Euroopan-myynnissä ole enää viime vuosina olleet kovin merkittävässä roolissa, mutta suuren valmistajan mittakaavassa lukumäärät ovat sittenkin huomattavia. Vielä merkittävämpi saattaa olla vielä Toyotan viestimä signaali markkinoille: diesel ei ole enää muodikas.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusi Auris viitoittajana

Toyota esittelee Geneven järjestyksessään 88. autonäyttelyssä uuden sukupolven Aurisin, johon tulee saatavaksi kolme eri moottorivaihtoehtoa: 1,2-litrainen bensiiniturbo (116 hevosvoimaa), 1,8-litrainen 122 hevosvoiman bensiinihybridi, joka on jo Priusista ja C-HR:stä tuttu, sekä täysin uutena 2,0-litrainen bensiinihybridi, joka tuottaa 180 hevosvoimaa.

Syynä päätökseen lopettaa dieseltuotanto nähdään kuluttajien asettamat toivomukset. Viime vuonna Toyotan Euroopan-myynnistä jo 41 prosenttia oli hybrideitä, ja kaikkiaan niitä myytiin 406 000 kappaletta. Kasvua Toyota-hybrideiden myyntiluvuissa oli edellisvuoteen verrattuna huimat 38 prosenttia. Tämä kertoo siitä, että hybrideissä on aidosti imua tänä päivänä.

Toyota ilmoittaa kuitenkin, että se jatkaa diesel-vaihtoehtojen tarjoamista hyötyajoneuvojen voimanlähteenä. Niihin Toyota laskee Hiluxin, Proacen ja Land Cruiserin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt