Tutkimus: Maailman arvokkain autobrändi ei ole enää Toyota

Julkaistu:

Brändiarvo
Arvokkain autobrändi on nyt merkki, josta myös suomalaiset voivat olla osaltaan ylpeitä.
Brittiläinen Brand Finance -tutkimus- ja konsultointiyritys on laittanut jälleen autoalan 100 suurinta brändiä arvojärjestykseen.

Uunituoreen listauksen suurin uutinen on, että Toyota on menettänyt brändiarvon piikkipaikkansa, jota se on hallinnut jo vuosia.

Brand Financen tutkimustuloksen mukaan autoalan arvokkain brändi on nyt saksalainen Mercedes-Benz. Se nousi edelliseltä kolmannelta sijaltaan ykköseksi lähes 44 miljardin dollarin eli noin 36 miljardin euron brändiarvollaan. Kasvua edellisvuoden arvoon tuli merkittävästi, noin 8,5 miljardia dollaria. Samalla Mercedes-Benz kiilasi myös BMW:n ohi.

Suomalaisittain Mercedes-Benzin nousu ykköseksi on erityisen mielenkiintoinen uutinen siksi, että merkin kahta mallia, uudistuvaa A-sarjaa ja GLC-mallia, valmistetaan hyvästä laadustaan tunnetussa Uudenkaupungin tehtaassa. Tehtaalla ovat jälleen suuret rekrytoinnit käynnissä. Menestyvän brändin hyvästä suorituksesta ja myynti-imusta pääsevät siten pieneltä osaltaan nauttimaan myös suomalaiset.

Brändien arvoja seurataan alituiseen ja tarkasti, sillä ne ovat rahanarvoista omaisuutta autonvalmistajille.

On merkillepantavan erikoista, että hybridimallistollaan edelläkävijän roolissa kulkenut Toyota menettää nyt brändinsä arvosta suuren siivun, noin 2,5 miljardia dollaria.

Yhtenä mahdollisena syynä voidaan pitää Toyotan hitautta siinä vaiheessa, kun sen on pitänyt ottaa seuraava askel autoilun sähköistymisessä: japanilaismerkki ei esimerkiksi innostunut suuremmin ladattavista hybrideistä ennen kuin vasta aivan viime aikoina. Toyotan ilmoituksia tulevista sähköautoista on myös saatu odottaa arveltua pidempään.

Samaan aikaan ykköseksi noussut Mercedes-Benz ja sen omistajayhtiö Daimler ovat julkistaneet mittavat tulevaisuudensuunnitelmat sähköistymisstrategioineen.

Mercedes-Benz investoi lähivuosina sähköautomallistonsa laajentamiseen 10 miljardia euroa. Vuonna 2022 jokaisesta Mercedes-mallisarjasta on tarjolla asiakkaille myös sähköinen vaihtoehto, kaikkiaan yli 50 mallia. Määrään sisältyy yli kymmenen täyssähköautoa. Rohkea tulevaisuuteen katsominen ja siihen sijoittaminen näyttäisi siis brändiarvon valossa kannattavan.

Kolmanneksi brändiarvojen mittauksessa yltää toinen saksalaismerkki BMW. Se onnistui kasvattamaan brändinsä arvoa noin 2,5 miljardia dollaria ja hiipi jo lähelle Toyotaa. Kaiken kaikkiaan kärkikolmikon brändien arvot ovat hyvin lähellä toisiaan, etenkin Mercedes-Benzin ja Toyotan osalta.

Neljäntenä listalla on Volkswagen, jonka arvo nousee jälleen kohisten. Merkittävää kehitystä tekivät myös Honda ja Porsche.

IS kokosi Brand Financen uuden Automotive Top 100 -listauksen 10 arvokkainta automerkkiä niiden brändiarvon mukaan. Suluissa on sija, jolle kyseinen automerkki sijoittui edellisessä Top 10 -listauksessa. Merkkien nykyiset autobrändiarvot on ilmoitettu miljardeissa dollareissa.

1. Mercedes-Benz (3.) 43,930 mrd dollaria

2. Toyota (1.) 43,701

3. BMW (2.) 41,790

4. Volkswagen (4.) 33,670

5. Honda (7.) 22,132

6. Nissan (5.) 19,376

7. Porsche (9.) 19,055

8. Ford (6.) 17,294

9. Audi (8.) 14,951

10. Chevrolet (10.) 12,822

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt