Mercedes-Benz CLS on monikäyttöinen coupé

Julkaistu:

Ensitesti
Mercedes-Benzin CLS-malli vaalii omalla tavallaan alkuperäisten GT-autojen perinnettä.
Ei tule heti mieleen automerkkiä, jolla olisi Suomen tuontiohjelmassaan enemmän tai edes yhtä paljon henkilöautomalleja kuin Mercedes-Benzillä.

Sillä niitä on 30. Joukossa on yksi tourer, yksi Shooting Brake, kaksi farmaria, kaksi tila-autoa, kolme cabrioletia, kolme roadsteria, viisi sedania, viisi offroaderia ja kerrassaan kahdeksan erilaista coupé-mallia.

Coupé-malliston synttärisankari on CLS, josta valmistaja toi uuden, kolmannen sukupolven edustajan päivänvaloon tällä viikolla.


CLS:ää voisi kuvailla Gran Tourer Coupéksi, joka vaalii omalla tyylillään alkuperäisten GT-autojen muistoa. Se on niitä ajopelejä, jotka näyttävät ja tuntuvat sporttisilta mutta joilla pystyy hurauttamaan yhdellä istumalla vaikka Hangosta Utsjoelle.

Kun kaikkien aikojen ensimmäinen CLS näki päivänvalon vuonna 2001, valmistaja ilmoitti, että nyt on maailmaan on syntynyt uudenlainen coupé-mallien laatu- ja kokoluokka.

Siinä ei ollut ylisanoja kuin nimeksi – päätellen siitä, että moni kilpailija on seurannut saman tyyppisten mallien kanssa perässä. Sellaisia laitteita ovat esimerkiksi Audi A7, BMW 6 Gran Coupé ja Porsche Panamera.

Seuraavan sukupolven CLS tuli markkinoille kahden version voimin vuonna 2010. Toinen oli nelipaikkainen coupé ja toinen viisipaikkainen Shooting Brake. Shooting Braken kaari jäi CLS-ympäristössä yhden sukupolven mittaiseksi: uudesta CLS:stä ei urheilullista farmariversiota tehdä.

Uuden CLS:n ulkoiset linjat noudattavat oppisuuntaa, jota valmistaja kutsuu Sensual Purity- eli Aistillinen puhtaus -nimiseksi muotoilufilosofiaksi.


Sisätiloista löytyy uutta rattia ja mittaristoa ja etäisesti lentokonemoottorin turbiineja muistuttavaa tuuletuskanavan suutinta. Näyttävä jippo suuttimissa on se, että ne vaihtavat väriään pyydetyn lämpötilan mukaan.

Uusia ovat myös moottorit. Niistä on tarjolla kaksi bensiini- ja kaksi dieselversiota, ja ne kaikki ovat kuusisylinterisiä. Voimaa niissä on kuin pienessä pitäjässä. Esimerkiksi CLS 400 d:n mylly tuottaa 340 hevosvoimaa. Se on kaikkien aikojen tehokkain Mercedes-Benzin sarjatuotannossa käyttämä dieselmoottori.

Bensiinimoottorien erikoisuus on se, että ne pystyvät lepuuttamaan matkavauhdissa kaikki kuusi sylinteriä samanaikaisesti. Kun kuski nostaa jalan kaasulta, moottori sammuu saman tien – vain startatakseen pienestä pedaalin sipaisusta uudelleen. Lepuutusjärjestelmä toimii ällistyttävän eleettömästi. Moottorin sammumista ja käynnistymistä ei hoksaa mistään muusta kuin kierroslukumittarin elektronisesta viisarista.

Iso muutos auton alustassa on se, että jousituksen pääkomponentit, jotka olivat aikaisemmin terästä, ovat nyt alumiinia. Merkittävästi ajettavuutta edistävä seikka on sekin, että 9-portainen automaattivaihteisto, joka oli mukana jo toisen polven CLS:ssä, on nyt päivitetty.


CLS:n päämarkkina-alueet ovat Yhdysvalloissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa.

Potentiaalisten CLS-asiakkaiden välillä on kuulemma isoja eroja riippuen siitä, millä puolella puolella planeettaa he sattuvat asumaan. Lännessä ostajat ovat etupäässä 55–60-vuotiaita miehiä. Miehet ovat enemmistössä myös Kiinassa ja Koreassa, mutta mikä mielenkiintoisinta, niissä maissa naisten osuus on noussut jo melkein kolmannekseen. Ja siellä koko ostajakunta on selvästi nuorempaa kuin lännessä, 30–35 vuoden ikäistä.

Suomessa tyypillinen CLS:n ostaja on maahantuojan mukaan keski-ikäinen, autoiluista nauttiva herrasmies, johon purevat parhaiten laatuun, muotoiluun ja uuteen tekniikkaan liittyvät myyntipuheet.

Uuden CLS:n myynti alkaa Suomessa maaliskuun puolivälissä. Maahantuoja uskoo, että tämän vuoden CLS-saldo on noin 100 autoa ja että suosituimmaksi malliksi nousee mahtidieselillä varustettu 400 d.

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic

  • Moottori R6, 2 925 cm3, 250 kW (340 hv) 4 400 rpm, 700 Nm 1 200– 3 200 rpm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,0 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 5,6 l/100 km
  • Voimansiirto A9
  • Mitat p 4 988, l 1 890, k 1 435 mm, akseliväli 2 939 mm, omamassa 1 935 kg, tavaratila 520 l
  • Hinta 107 939 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt