Johtava käytettyjen autojen myyjä: Näin Saksan dieselkohu vaikuttaa hintoihin

Saksasta käytettyjä autoja hankkivan Kamuxin ostojohtaja vahtii silmä kovana, miten viime päivien dieselkohu vaikuttaa sikäläisten autojen hintatasoon.

Dieselautojen hintakehitys mietityttää.

3.3.2018 6:59

Toistaiseksi tilanne on Kamuxin ostoista vastaavan Tero Törmäsen mukaan rauhallinen.

– Saksassa autokaupan markkinamuutokset heijastuvat ensimmäiseksi käytettyjen autojen tukkukauppaan. Seuraamme sen hintakehitystä reaaliajassa, ja ainakaan tähän päivään mennessä meille ei ole tullut tietoa mistään merkittävästä muutoksesta puoleen taikka toiseen, Törmänen sanoo.

Tukkukaupalla Törmänen viittaa isoihin saksalaisiin huutokauppataloihin, jotka keräävät ensin käytettyjä autoja varastoonsa ja myyvät ne sitten isommissa erissä eteenpäin. Kamux kuuluu niiden asiakkaisiin. Viime vuonna Kamux toi ulkomailta Suomeen noin 3 000 autoa, ja puolet niistä oli peräisin Saksasta.

Iäkkäämpien dieselautojen hintakehitys alkoi puhuttaa eurooppalaista autokansaa tiistaina, kun Saksan hallinto-oikeus salli liittovaltion kaupunkien rajoittaa ympäristölle haitallisten ajoneuvojen käyttöä omalla alueellaan eli lähinnä kaupunkien ydinkeskustoissa.

Vaikka kyse on vasta siitä, että halutessaan kaupungit voivat rajoittaa päästönormeiltaan Euro 5- tai sitä alemman tason autojen liikkumista tietyin edellytyksin puolentoista vuoden ylimenokauden jälkeen, moni kansalainen tulkitsi uutisen niin, että Saksa on kieltämässä dieselautot kokonaan.

 Rajoitukset eivät vaikuta autojen hintatasoon nyt eivätkä välttämättä myöhemminkään.

Se pani monen suomalaisenkin epäilemään, että ilmiö voi levitä Saksan ulkopuolelle ja tärvellä dieselautojen arvot läpi koko Euroopan. Toisaalta joku käytetyn auton tuontia kaavaileva saattoi ajatella, että autoa ei kannata lähteä ostamaan ulkomailta nyt vaan vasta sitten, kun sen hinta on dieselkohun jäljiltä pudonnut.

Kamuxin Törmänen rauhoittaa keskustelua sanomalla, että vireillä olevat rajoitukset eivät vaikuta autojen hintatasoon nyt eivätkä välttämättä myöhemminkään. Väitettään hän perustelee sillä, miten valtavasti Saksasta myydään koko ajan käytettyjä autoja ulkomaille.

– Niitä menee jatkuvasti etelään, pohjoiseen ja erityisesti itään, jossa ei päästönormeista aina niin suurta numeroa tehdä. Se pienentää autojen hintapainetta myös siinä tapauksessa, että Saksassa niiden käyttöä aletaan rajoittaa.

Törmäsen edustama Kamux on pörssilistattu, pelkästään käytettyjä autoja kauppaava yritys. Yhtiöllä on 42 autoliikettä Suomessa ja 10 Ruotsissa. Saksassa Kamuxilla on kaksi pistettä. Molemmat sijaitsevat Hampurissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?