Autot

Opel Insignian perä sai GSi-signeerauksen: Elegantti perhesportti

Julkaistu:

Ensitesti
Opel nostaa panoksia tuomalla Insignia-perheeseen sporttisuutta henkivän GSi-version.
Sanoista Grand Sport Injection syntyvä kirjainyhdistelmä on lupaus voimasta ja vauhdista, mutta kuinka lupaus todentuu? Kysyn illallisella asiaa Joachim Winkelhockilta, muun muassa Le Mansin 24 tunnin ajon voittaneelta veteraaniautourheilijalta.

– Siitä puuttuu voimaa, nykyään Opel-lähettiläänä toimiva Winkelhock sanoo muitta mutkitta.

Winkelhock on oikeassa sikäli että GSi-signeerauksen saaneen auton olettaisi kiihtyvän, vääntävän ja murisevan rujommin kuin se nyt tekee.

Insignia GSi:n moottorivaihtoehdot ovat tutut kaksilitraiset: bensiiniturbo (260 hevosvoimaa) ja tuplaturbodiesel (210 hv). Kummassakin on uusi kahdeksanpykäläinen automaattilaatikko, ja bensiinivaihtoehdossa vaihtamispisteitä on muokattu vielä valmistajan omalla GSi-ohjelmalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos unohdetaan avoimesti puhuvan moottoriurheilijan näkökulma, tilanne on hieman erilainen. Hänen yhtä lailla maineikas kilpa-autoilijakollegansa, Opelin urheilullisista autoista vastaava johtaja Volker Strycek asettuu enemmän tavallisen autoilijan asemaan sanoessaan, että GSi on edeltäjäänsä (OPC) nopeampi ja helpompi käsitellä. Hän perustelee ylistystään auton keveydellä, Flexride-alustanhallintajärjestelmällä ja nelivedolla.


Sitten päästäänkin itse asiaan. Kun kaasupolkimen polkaisee pohjaan, GSi liikahtaa rivakasti, ja varsinkin bensiinimoottorilla varustettu versio ääntelee matalassa rekisterissä.

Michelinin testiradalla loivaan, oivallisesti kallistettuun kaarteeseen 140 kilometrin tuntivauhdilla tultaessa eron perus-Insignian alustaan verrattuna huomaa jämäkämpänä etenemisenä. Auton vakautta on kasvatettu madaltamalla alustaa 10 millimetrin verran. Taka-akselin pitovoimaa lisää liioittelematon spoileri.


Lyhyillä ratasuorilla arkikuski saa auton kiihtymään ihan tarpeeksi, mutta pitkillä vedoilla Winkelhockin käsityksestä pääsee hiukan kiinni: juuri silloin kun haluaisi todella antaa palaa, auto antaa ymmärtää, että eiköhän tässä nyt ollut tarpeeksi.

Säädettävä Flexride-alusta on vakiovaruste. Se mukauttaa iskunvaimentimet, vaihtamispisteet ja ohjauksen silmänräpäyksessä kulloiseenkin ajotapaan sopivaksi.

 

Urheiluistuimet ansaitsevat kaikki mahdolliset kehut.

Ensitestin perusteella madallettu alusta toimii kuoppaisilla maalaisteilläkin. Käytännöllinen perheauto voi siis olla samalla kertaa urheilullinen ilman että mukavuudesta joutuu tinkimään rajattomasti.

Kun menohaluja löytyy, kuski voi valita normaalin ajotilan, Tour-tilan ja Sport-ajotilan lisäksi Competition-tilan, joka aktivoidaan painamalla tuplasti ajonvakautusjärjestelmän painiketta. Näin kuski löytää ihan uuden tavan liikuttaa autoaan vauhdikkaasti ilman luistonestoa.


Opelin omaa tuotantoa olevat, GSi:hin varta vasten suunnitellut urheiluistuimet ansaitsevat kaikki mahdolliset kehut. AGR-sertifioitujen istuinten muotokielen innoittajana toimi iskuun valmistautuva kuningaskobra, mikä ilmenee varsinkin integroidussa pääntuessa. Tarvittaessa muistitoiminnolla varustetun istuimen saa lämpiämään, viilentymään ja hieromaan. Säädettävät sivupehmusteet antavat napin painalluksella halutun tuen.


Ensitestin reitti kulki halki (hiljattain edesmenneen) Peter Maylen kirjojen pittoreskien tapahtumapaikkojen: Les Baux des Provence, Menerbes, Lacoste, Bonnieux, Gordes… Vaikka pikkukaupunkien vetovoima oli suuri, matka jatkui ohi talvehtivien laventelipeltojen ja silmujen turpoamista odottelevien viiniköynnösten kohti Marseillea, ja mikä oli jatkaessa, koska Insgnia GSi on selvästi etevä matka-auto.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 DI Turbo 4x4 Aut.

  • Moottori R4, turbo, 1998 cm³, 191 kW (260 hv)/5300 r/min, 400Nm/2500– 4000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 8,6 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 197 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4910, l 1871, k 1445 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1608 kg, tavaratila 490–1450 l, tankki 62 l
  • Hinta Ei vielä tiedossa
Opel Insignia GSi on merkin lippulaivamallin dynaamisin versio. Frankfurtin autonäyttelyssä 2017 esitelty auto on nyt tuotantovalmis, ja se tuo varmasti sähinää automaailman ylempään keskiluokkaan.
  • Suomeen autot tulevat kesällä, mutta hinnoista kuultaneen vielä näillä lumilla. Saksassa lähtöhinta on 45 595 euroa.
  • GSi-mallia valmistetaan sekä viisiovisena Grand Sport -sedanina että Sports Tourer -farmariversiona.
  • Värivaihtoehtoja on kuusi. Ulkoisilla tehostuksilla ja millä tahansa värillä toimitettava Exclusive-varusteluversio ei näillä näkymin ole tulossa Suomeen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt