Autot

Näin ilmatyynyistään kuuluisa Citroën muuttui – ”hiukan silmä valehtelee”

Julkaistu:

Ensitesti
Citroën toivoo, että asiakkaat unohtavat kaiken tähänastisen C4 Cactuksesta, sillä nyt on täysin uuden C4 Cactuksen aika.
Neljä vuotta sitten Citroën esitteli C4 Cactuksen, joka oli valmistajan mukaan eräänlainen legendaarisen 2 CV:n nykyaikainen ilmentymä. Persoonallinen auto tehtiin kustannusten säästämiseksi vanhalle, pikkuautoissa käytettävälle perusrakenteelle. Säästöä haettiin monin tavoin rakenteissa ja samalla pudotettiin painoa. Esimerkiksi takaikkunat avautuvat vanhanaikaisesti takareunasta, eikä niitä saa laskettua.

C4 Cactuksen ulkonäkö jakoi mielipiteet, muttei jättänyt ketään kylmäksi. Kulmien ja kyljen kookkaat ”airbumpeiksi” nimetyt kolhusuojat hallitsivat pitkälti muotoja. Sisällä jatkettiin samaa linjaa, sillä etuistuimet muistuttivat enemmän yhtenäistä sohvaa, ja muutenkin ohjaamo oli toteutettu ikonisen esi-isän spartalaisessa hengessä.


Nyt Citroën toivoo, että asiakkaat unohtavat kaiken tähänastisen C4 Cactuksesta, sillä nyt on täysin uuden C4 Cactuksen aika. Se astuu suuriin saappaisiin, sillä oman paikkansa lisäksi sen on pidettävä kiinni C4:n asiakkaista, kunnes sen seuraaja esitellään parin vuoden kuluttua.

Citroën on paneutunut C4 Cactuksen kehittämiseen huolella. Auton korista peräti 90 prosenttia on uutta. Edestä katsottuna auto ei ole enää niin persoonallisen näköinen kuin ennen, mutta se istuu paljon paremmin yhtiön muiden mallien joukkoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Airbumpit” ovat pienentyneet merkittävästi, minkä takia C4 Cactus näyttää enemmän muiden perheautojen näköiseltä. Takana on kookkaammat varsin vaakasuorat valot, joiden avulla korin visuaalinen ilme on aiempaa leveämpi ja matalampi. Siinä silmä valehtelee, sillä mitat ovat säilyneet ennallaan.

Ohjaamossa on yllättäen tehty vähiten näkyviä muutoksia. Materiaalit ovat kovan muovin sijaan monin paikoin miellyttävämpiä kosketella. Istuimet ovat parhaassa Shine-varustetasossa aivan eri tasolla kuin ennen ja erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja mukavuusvarusteita on saatavissa nyt ihan moderniin tapaan. Ennen niiden saanti oli C4 Cactuksessa hyvin rajattua.

Suurin juttu on auton ominaisuuksissa. Citroën julistaa nyt että Comfort is the new cool. Siis jotenkin siihen malliin, että mukavuus on nyt siistiä. Käytännössä korulause tarkoittaa sitä, että mukavuuteen panostetaan aivan tosissaan. Valmistajan edustajat painottivat Citroënin haluavan ottaa paikkansa takaisin automerkkinä, johon muut vertaavat malliensa mukavuutta.


Citroën on ottanut C4 Cactuksessa käyttöön uuden jousituksen, jolla ajaessa kuljetaan mainoksen mukaan kuin taikamatolla. Tavoitteena on ollut sama mukavuus kuin aiemmin muun muassa Xantiassa ja CX-mallissa käytetyssä kaasunestejousituksessa. Uuden rakenteen piti olla yksinkertaisempi, luotettavampi ja ennen kaikkea halvempi.

Lähtökohta löydettiin Citroënin kilpa-autoista, joissa on vuodesta 1994 lähtien ollut iskunvaimentimissa rajoitinkumien tilalla hydraulinen vaimennus sekä sisään- että ulosjoustolle. Tekniikan kehittäminen mukavuuspainotteiseksi ja liikenteeseen sopivaksi kesti lähes neljä vuotta. Siitä puolet kului säätöihin ja toinen puoli uudenlaisen iskunvaimentimen tuotantoon saattamiseen. Uudenlaiset iskunvaimentimet ovat tavallisia kalliimpia, mutta ratkaisu on kuitenkin hurjan paljon halvempi kuin Citroënin vanhat alustarakenteet.

Aivan taikamatoksi C4 Cactuksella matkustamista ei voi kuvailla, eikä sen alustan mukavuus yllä parhaiden ilmajousitusten tasolle. Toisaalta auton hintakin on aivan toista luokkaa. Matkustaminen on huomattavan mukavaa ja hidastustöyssyt ylittyvät pehmeästi. Vain terävät poikittaiset saumat ovat alustalle vaikeita käsitellä. Suurin ongelma ajossa on ohjauksen tunnoton keskialue, minkä takia autoa joutuu vahtimaan tavallista enemmän.

Nuo edellä mainitut Shine-varustetason istuimet eivät näytä mitenkään erityisiltä, vaan pikemminkin sohvamaisilta. Uudenlaisen paksumman pehmustemateriaalin ansiosta ne muotoutuvat hämmästyttävän hyvin kuljettajan selkää myötäileviksi. Ajaminen on siis –sanalla sanoen – mukavaa. Vaikutelmaa lisää vielä aiempaan verrattuna merkittävästi pudonnut melutaso.

Suomessa pienin ahtamaton 1,2-litrainen bensiinimoottori on jätetty pois, minkä myötä kaikkiin malleihin saadaan tuo PHC-jousitus (Progressive Hydraulic Cushions). Vaihtoehtona on kolmesylinterinen 1,2-litrainen PureTech joko 81 tai 96 kilowatin tehoisena. Miedomman kanssa saa halutessaan automaattivaihteiston, sellaisen perinteisen momentinmuuntimella. Dieselikin on tilattavissa, mutta niiden kysyntä on vähenemässä entisestään.

Varustetasot ovat muiden Citroën-mallien tapaan Live, Feel ja Shine. Jo perustasoon kuuluvat 7-tuumainen kosketusnäyttö, ilmastointi ja kaikki tarpeellinen. Hintojen arvioidaan alkavan noin 20 000 eurosta. Ostaja saa siis rahalleen enemmän vastinetta kuin ennen, sillä parannuksista huolimatta rahaa ei pyydetä enempää kuin ennen. Tarkat hinnat ja varusteet kuullaan huhtikuussa, kun uudistunut C4 Cactus esitellään Suomessa.

Citroën C4 Cactus jättää ensitestin jälkeen vähän ristiriitaisen kuvan, sillä uuden aikakauden ”Rättärinä” esitelty yksinkertainen malli on nostettu neljän vuoden jälkeen mallistossa uuteen asemaan. Tuotannosta poistuneen C4:n korvaajana C4 Cactus yrittää täyttää sen paikan, mikä on vaativa tehtävä. Mukavuuspainotteinen auto on joka tapauksessa persoonallisine piirteineen ilahduttava poikkeus tasaharmaassa massassa.

Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S

  • Moottori R4, 1 199 cm3, 96 kW (130 hv)/5 500 r/min, 230 Nm/ 1 750 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 8,7 s
  • Huippunopeus 192 km/h
  • Kulutus 4,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 110 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 170 mm, l 1 714 mm, k 1 480 mm, akseliväli 2 595 mm, tavaratila 358 l, tankki 50 l
  • Hinta ilmoitetaan huhtikuussa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt