Autot

Suzuki Swift: Markkinoiden halvimmassa nelivetohybridissä nyt hintaporkkana

Julkaistu:

Koeajo
Nelivetoisen hybridi-Suzukin sydän on monitoimilaite ISG.
Tammikuussa esitelty Suzuki Swiftin nelivetoinen hybridiversio on erikoinen auto.

Siinä ei ole vielä mitään ennenkuulumatonta, että GLX-mallin Swift on nelivetoinen ja hybridi – eikä edes siinä, että auto on kokoisekseen hämmästyttävän hyvin varusteltu.

Erikoiseksi auton tekee sen hinta. 18 390 euroa maksava Swift, viralliselta nimeltään Suzuki Swift GLX Dualjet Hybrid, on markkinoiden edullisin nelivetohybridi ja samalla tasavallan halvin hybridi.

Kaiken kukkuraksi Suzukin täkäläinen maahantuoja Suzuki Motor Finland on päättänyt ottaa lopunkin ilon irti vuoden alussa käynnistetystä romutuskampanjasta ja tuplata Swiftin palkkion: jos asiakas vaihtaa romutuskelpoisen kärrynsä uuteen hybridi-Swiftiin, hän saa ensin valtiovallan ja autoalan myöntämän 1 500 euron alennuksen ja sen päälle toisen samanlaisen porkkanan maahantuojalta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sen jälkeen Swift maksaa enää reilut 15 000 euroa.


Swiftin hybridijärjestelmän sydän on ISG eli Integrated Starter Generator. Suomessa laite on käännetty niinkin nasevaan muotoon kuin yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori.

ISG:llä on kolme eri tehtävää. Se toimii starttimoottorina ja jarrutusenergian talteenottajana, ja se työskentelee polttomoottoria avustavana sähkömoottorina.

Polttomoottorina GLX-Swiftissä on tavallisesta GL-Swiftistä tuttu 1,2-litrainen bensakone.

ISG tuottaa 2,3 kilowatin tehon ja 50 newtonmetrin väännön.Se keventää polttomoottorin työtä liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, ja sitä kautta se vähentää kulutusta ja päästöjä. Itse se ei varsinaisesti autoa liikuta. Se ei ole suorassa yhteydessä pyöriin, ja siksi Swift ei kulje missään tilanteessa pelkän sähkön voimin.


ISG on köykäinen: koko hybridijärjestelmä ei nosta auton painoa edes kymmentä kiloa. Vastaavanlaista ISG-järjestelmää käytetään myös Suzukin pienen katumaasturimallin Igniksen hybridiversiossa. Hybridi-Ignistä ei kuitenkaan Suomeen tuoda.

ISG hoitaa tehtävänsä automaattisesti ja niin eleettömästi, että kuskin pitää katsoa mittaria tietääkseen, milloin se on töissä ja milloin huilaamassa.

Automaattisesti ja huomaamattomasti toimii myös neliveto. Normaalisti etuvetoisena etenevä auto ottaa takapyörät peliin mukaan vasta sitten, kun etu- ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa ilmenee eroa – eli kun vetävät pyörät alkavat sutia.

Swift on parhaimmillaan kaupunkiajossa: se lähtee liikennevaloista kuin lintu kädestä.

Kepeästä menosta tykkää myös kukkaro. Hybridi-Swiftin laskennallinen, NEDC-luokituksen mukainen kaupunkikulutus on 4,9 litraa satasella eli litran pienempi kuin GL-mallin Swiftin. Autoveroon vaikuttavat hiilidioksidipäästöt ovat hybridimallissa 101 grammaa kilometrillä – yhdeksän grammaa pienemmät kuin GL:ssä.


Swiftin vakiovarustelista on vaikuttava. Perushintaan sisältyy muun muassa seitsemän tuuman kosketusnäyttö, navigaattori, peruutustutka, automaatti-ilmastointi, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, avaimeton startti, led-valot ja 16 tuuman kevytmetallivanteet.

Vakiovarusteita on niin paljon, että tehdasvalmisteisten lisävarusteiden luetteloon ei jää mitään muuta kuin metalliväri.

Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid

  • Moottori R4, 1 242 cm³ ja sähkömoottori, 66 kW (90 hv)/6 000 r/min, 120 Nm/4 400 r/min, hybridijärjestelmän teho 2,3 kW, 50 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 12,6 s, huippunopeus 170 km/h
  • Kulutus 4,5 l/100 km 95E, CO2-päästöt 101 g/km
  • Voimansiirto  M5, neliveto
  • Mitat p 3 840, l 1 735, k 1 520 mm, akseliväli 2 450 mm, omamassa 1 035 kg, tavaratila 265–947 l, tankki 37 l, akku 3Ah
  • Hinta 18 390 euroa

Kiitämme
  • Edullista hankintahintaa
  • Laajaa vakiovarustelua
Moitimme
  • Niukkaa polvitilaa takana
  • Pientä tavaratilaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt