Autot

Bemaria korjattiin yli 10 kertaa, moottorikin vaihdettiin – ostaja valitti yhä

Julkaistu:

RIITA
Yli 64 000 euroa maksanutta autoa korjattiin yli kymmenen kertaa, mutta virhevalo paloi vielä puolentoista vuoden jälkeenkin ensimmäisestä korjauksesta.
Asiakas osti uuden BMW 335i E90 -henkilöauton varsinaissuomalaisesta liikkeestä.

Hintaa autolla oli 64 666 euroa. Auto otettiin käyttöön maaliskuussa 2011.

Moottori kävi epätasaisesti, ravisti ja sammui liikennevaloissa. Auto oli ollut liikenteessä jo neljä vuotta kun ostaja totesi virheen.

Autoa korjattiin yli kymmenen kertaa, mutta virhevalo paloi vielä puolentoista vuoden jälkeenkin ensimmäisestä korjauksesta. Lopulta autoon vaihdettiin uusi moottori.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myyjäliike vaihdatti tehtaan kustannuksella uuden moottorin ja laskutti tehtaalta 22 000 euroa. Auto on nyt yli kuusi vuotta vanha ja sillä on ajettu reilut 75 000 kilometriä.

Ostaja ei ollut vieläkään tyytyväinen. Hän vaati kaupan purkamista, 42 700 euron palautusta tai 17 980 euron hinnanalennusta. Riita eteni kuluttajariitalautakuntaan.

Kuluttajariitalautakunta totesi ratkaisussaan, että uusi auto oli vikaantunut ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti. Auto oli virheellinen kuluttajasuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Lautakunta totesi, että vaikeasti selvitettävän vian korjaus on kestänyt pitkään, mutta viitteitä ei ole siitä, että vika oli ollut autossa uudesta alkaen.

Lautakunta ei suosittanut auton virheestä maksettavaksi asiakkaalle hyvitystä, koska autoon oli jo vaihdettu uusi moottori ja kuluttaja oli jo saanut riittävän hyvityksen auton virheistä.

Lautakunnan tekemä yksimielinen ratkaisu on viime lokakuulta.

Osa 10/10. Juttusarjassa käsitellään Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja autokauppariidoissa. Lue muut tapaukset alta löytyvistä linkeistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt