Autot

Romutuspalkkio puree: Mystinen nakutus vaihtui hiljaiseen hyrinään

Julkaistu:

ROMUTUSPALKKIO
Romutuspalkkio on käynnistynyt vauhdikkaasti, mutta Kian insinöörien järjenjuoksu hämmentää.
Vuoden alusta alkanut romutuspalkkiokokeilu on päässyt vauhtiin ja saanut hyvän vastaanoton. Yksi kokeilun piiriin sopivia malleja tarjoava merkki on korealaismerkki Kia.

Kia on ollut vuoden alussa Suomen kahdeksanneksi ensirekisteröidyin henkilöautomerkki. Kilpailu Opelin kanssa on kuitenkin ollut tammikuussa tasaista.

– Kialla on tarjota vahva mallisto, joka kannustaa hyödyntämään romutuspalkkiota. Uudet Rio- ja Picanto-mallit ovat luokkiensa kestosuosikkeja, jotka tarjoavat ostajille luokassaan etenkin tilaa ja Kian seitsemän vuoden takuun. Myös ladattavaa hybridivoimalinjaa hyödyntävät Niro Plug-in Hybrid- ja Optima Plug-in Hybrid (eli ns. PHEV-hybrid) -mallit ovat varteenotettavia vaihtoehtoja romutuspalkkiokampanjassa myönnettävän suuremman hankintatuen vuoksi, kertoo PR Manager Lauri Puintila Bergé Auto Nordics Oy:stä.
  • Katso jutun alussa olevalta videolta, miten vähintään 1500 euron arvoinen romutuspalkkio käytännössä toimii,
Kia Niro PHEV -malliin on siis tämän vuoden alusta alkaen saanut valtion 2 500 euron romutuspalkkion. Yksi mahdollisuuden hyödyntäneistä henkilöistä on helsinkiläinen Panu Sirkiä, 38. Samalla Sirkiän kakkosauto, lähes viisitoistavuotias diesel-Opel pääsi autojen hautausmaalle kierrätettäväksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Opelissa alkoi kuulua moottorista mystinen nakutus, jonka syytä ei oikein kukaan osannut selvittää. Kun autosta samalla tarjottiin autoliikkeissä vaihdossa vain noin tonni, oli valinta romutuspalkkiosta helppo, Sirkiä perustelee päätöstään.

Näin ollen vanha Opel joutui romuna kierrätettäväksi.

Toisaalta on syytä hieman hämmästellä Kian korealaisinsinöörien järjenjuoksua tuotekehityksessä. Vaikka Kia Niron ladattava hybridiversio on nykyaikainen, jopa tulevaisuuteen nojaava auto, on siinä yksi kummallinen ominaisuus: autoa ei voi esilämmittää talvisia liikkeellelähtöjä ajatellen, kun se on latauksessa.

Jos niin haluaisi tehdä, pitäisi autoon asennuttaa vielä moottorin ja sisätilojen lämmittimet erikseen. Tällöin autossa olisi siis kiinni kahdet johdot talven pakkasilla.

Aika erikoista, sillä pakkasessa jäätyneiden latauskahvojen ja -johtojen käsittely ei ole erityistä herkkua.
  • Katso alla olevalta videolta, kuinka romutettavaksi viety auto kierrätetään 95-prosenttisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt