Pakkas­varoitus annettu: 6 vinkkiä, joilla pidät autosi iskussa läpi Siperian holotnan

Julkaistu:

PAKKANEN
Talven pakkashuippu voi pian olla käsillä Suomessa. Lue vinkit, joilla pidät autosi iskussa kovillakin keleillä.
Ilmatieteenlaitos antoi sunnuntaina pakkasvaroituksen. Siperiasta vyöryvä kylmyys painaa elohopean rajusti miinukselle ja kylmä viima piinaa etenkin Suomen etelä- ja keskiosia maanantaista keskiviikkoon.
  • Alla olevalla videolla nähdään lähipäivien sääennuste.

Kova pakkanen voi olla haaste autoilijalle. Kokosimme vinkit, joilla hoidat autoasi hyvin yli kylmän kauden.
  • Katso jutun lopussa olevalta videolta, mistä ihminen vuotaa lämpöä.
1. Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus.

2. Jos vaikuttaa siltä, että akku on tullut käyttöikänsä päähän, se olisi viisasta uusia vielä hyvän sään aikana. Jos akku on oireillut lämpimillä keleillä, kovilla pakkasilla se sanoo todennäköisesti sopimuksensa irti.

3. Pakkasilla moottoria on syytä esilämmittää. Se säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä.

4. Hyvänkin akun voi saada tyhjentymään vääränlaisella käytöllä, varoittaa Autoliiton Vesalainen. Jos kovilla pakkasilla autolla ajetaan vain kovin lyhyttä, 10–15 minuutin matkaa, akku ei ehdi latautua.

– Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana mielellään pari kertaa viikossa autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama, ainakin tunnin verran. Akku ehtisi lämpenemään ja latautumaan.

5. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen varjopuolena on, että se käyttää virtaa auton omasta akusta. Silloin pitäisi muistaa, että autolla tulisi ajaa selkeästi pidempään kuin autoa on lämmitetty.

– Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Autoliiton Teppo Vesalainen varoittaa.

6. Monella automerkillä ja korjaamoketjulla ovat omat liikkumisturvansa. Etukäteen olisi hyvä selvittää, kuuluuko auto tällaisen turvan piiriin. Puhelimeen kannattaa tallentaa liikkumisturvan numero tai Autoliiton yleisen tiepalvelun numero. Autoon olisi syytä varata riittävästi vaatteita siltä varalta, että moottori sammuu ja matka katkeaa. Pakkasella sammunut auto kylmenee nopeasti.

Lähde: Autoliitto

Miten suojaat autoasi pakkasella? Kerro parhaat vinkkisi kommenteissa!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt