Autot

Kia Stonic tuo lisäväriä kuumaan sarjaan

Julkaistu:

Koeajo
Kia Stonic pörhälsi kilpailluimpaan autoluokkaan. Riittävätkö eväät?
Jo pelkästään Kian omasta tallista löytyy kaksi kompakteihin SUV/Crossover-malleihin laskettavaa autoa, Niro ja Soul, sekä tila-automaisempi Venga.

Kun Stonicin kanssa samalle viivalle ajetaan esimerkiksi Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Peugeot 2008, Nissan Juke, Renault Captur, Opel Crossland X ja Hyundai Kona, joutuu potentiaalinen ostaja arvioimaan hankintaansa muutenkin kuin Kian seitsemän vuoden takuun kautta.

Kilpa takuuajoista kiristyi viime viikolla, kun Hyundai lupasi ainakin ensi alkuun i30-mallistolle samat seitsemän vuotta, mutta ilman maksimikilometrimäärää, joka Kialla on vuosiehtojen lisäksi 150 000.


Mikä Stonicista tekee houkuttelevamman kuin kilpailijoistaan? Hinnallaan Stonic panee hyvin kampoihin: lähtöhinta 17 827 euroa ei ole paha. Varustetasojen ja moottoriversioiden myötä kalleimmillaan Stonic maksaa yli 25 000 euroa.


Kia Rion pohjalle rakennettu Stonic takaa korkean ajoasennon, mutta saman ominaisuuden tarjoavat sen kilpailijatkin. Stonicin tilat edessä ovat useimmissa tapauksissa riittävät, mutta pakkasella kaksi paksuihin takkeihin sonnustautunutta miestä joutuu kamppailemaan kyynärnojatilasta samaan tapaan kuin lentokoneen matkustamon keskipaikalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pääntilaa on riittävästi, eikä takapenkillä matkustusmukavuus sanottavasti poikkea kompaktiluokan muista merkeistä ja malleista.

Muodoltaan käyttökelpoisessa tavaratilassa on kaksoispohja. Vetoisuus on kokoluokassaan keskiverto (352 litraa).

Stonicin perusvarustelu on ihan kelvollinen, muttei luokkansa paras: kaistavahdin, automaattisen hätäjarrujärjestelmän, pysäköintitutkan, automaattisen ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen rajoittimella ja kaukovaloavustimen saadakseen pitää nostaa varustetasoa. Android Auto- ja Apple Carplay -yhteensopivuus tuo esimerkiksi navigoinnin näyttöön edullisimmallakin varustetasolla.

Kuljettajan työskentelytila antaa eväät jouheaan ajamiseen. Penkin ja ratin säädöt riittänevät useimmille vartalomalleille.

Auton hinta korreloi matkustamon materiaaleihin: ylellisempää kosketuspintaa saa etsiä muualta. Säätimet ovat hyvin käden ulottuvilla, ja käytettävyys ansaitsee luonnehdinnan looginen. Seitsemäntuumainen kosketusnäyttö reagoi nopeasti. Lisäpisteet oivallisesti sijoitetulle, taustavalolla varustetulle usb-portille.


Stonicia on vaivatonta liikutella niin kaupungissa kuin taajamissakin. Saksan moottoriteillä ensitestissä auto tuntui suuntavakaammalta kuin kotoisilla, uritetuilla väylillä, mikä ei sinänsä yllätä. Ohjaus on kevyt ja ketterä. Mutkiin tultaessa ohjautuvuus voisi olla tarkempi. Hienoista pintakovuutta vierastava saa aiheen viiden sekunnin marmatukseen.

Yksilitrainen bensiinikone ja kuusiportainen käsivaihteisto on toimiva pari. Moottorista ulosmitatut 120 hevosvoimaa ja laajalle kierrosalueelle työstetty huippuvääntö riittävät vaivattomaan menoon.

Tiheäksi välitettyä vaihteistoa on ihan ilo vatkata, mutta automaattivaihteistomalleja odottavat saavat vielä laskea kuukausia.

Koeajo sattui pääkaupunkiseudulle osuneeseen lumimyräkkään, jolloin neliveto olisi ollut paikallaan, mutta sellaista ei ole Stoniciin luvassa.

Yksilitraisen bensiinikoneen lisäksi mallistossa on 1,2-litrainen, vapaasti hengittävä bensakone ja 1,6-litrainen diesel. Nyt koeajossa ollut kolmisylinterinen versio tuntuu ehdottomasti malliston miellyttävimmältä.

Stonic vakuuttaa tasavarmalla suorittamisellaan. Se ei liene ominaisuuksiltaan ykkönen oikein missään, mutta eipä siitä pahoja heikkouksiakaan pysty tunnistamaan. Pirteä ulkomuoto ja lukuisat kontrastivärivaihtoehdot saattavat miellyttää harmauteen kyllästyneitä ostajia.

Tarkennettu tieto koskien Hyundain takuuta: Hyundai lupasi seitsemän vuoden takuun i30-mallistolle– ei vielä muille malleille.

Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120 hv EX EcoDynamics

  • Moottori R4, turbo, 998 cm³, 88 kW (120 hv)/6 000 r/min, 171 Nm/1 500–4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 184 km/h
  • Kulutus 5,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 115 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 140, l 1 760, k 1 520 mm, akseliväli 2 580 mm, omamassa 1 278 kg, tavaratila 352–1 155 l, tankki 45 l
  • Hinta 17 827 euroa
Kiitämme
  • Hintaetua joihinkin kilpailijoihinsa nähden
  • Pirteää ulkonäköä ja ketterää ajettavuutta
Moitimme
  • Automaattivaihteiston puutetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt