Asiakas osti 1 550 eurolla auton – vikojen korjaukseen olisi kulunut 3 385 euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Asiakas osti 1 550 eurolla auton – vikojen korjaukseen olisi kulunut 3 385 euroa

Ostaja oletti hankkineensa täysin ajokuntoisen, edullisen auton.

Muun muassa renkaat olivat ostajan mielestä luvattua huonommat.

26.2.2018 6:58

Pirkanmaalainen vaihtoautoliike löysi 13 vuotta vanhalle Renault Meganelle ostajan. Autolla oli ajettu yli 180 000 kilometriä.

Ostaja tinki hinnasta 490 euroa ja kaupat syntyivät 1 550 eurolla.

Melko pian uusi omistaja totesi tehneensä huonon kaupan ja esitti myyjälle kaupan purkua, koska auto oli odotettua huonommassa kunnossa.

Ostaja oli kiertänyt eri korjaamoja ja sai yhden korjaamon tekemään kustannusarvion vioista. Sen perusteella remontti maksaisi jopa 3 385 euroa.

Ostaja oletti saaneensa täysin ajokuntoisen auton ja vaati alennusta muun muassa jalkatilan maton epäsopivuudesta, liian isosta hattuhyllystä, kuluneista renkaista ja löysästä valovivusta.

Myyjä muistutti, että auton myyntihintaa oli alennettu auton vikojen vuoksi ja ajopelin kunto oli ostajan tiedossa. Kauppakirjaan laitettiin lisäksi maininta ”asiakas tietoinen vioista”.

Kuluttajariitalautakunta muistuttaa ratkaisussaan, että myyjän on yksilöitävä selkeästi viat, jotta voidaan katsoa ostajan tulleen tietoiseksi niistä ja jotta myyjän virhevastuu rajautuisi pois.

Lautakunnan mukaan auton viat estävät ja haittaavat auton käyttöä olennaisesti.

Ostaja sai auton, jossa oli virhe, koska se oli oletettua huonommassa kunnossa.

Lautakunta suositti kaupan purkamista ja kauppahinnan palauttamista, ja 60 euron vahingonkorvauksen maksamista ostajalle. Ratkaisu tehtiin viime kesäkuussa.

Osa 9/10. Juttusarjassa käsitellään Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja autokauppariidoissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?