Autot

Jaguarin katukissa viihtyy maastossakin

Julkaistu:

Koeajo
Jaguarin katumaasturimallistoon kiilannut pienempi versio on nykyaikainen ja persoonallinen auto.
Jaguar tunnetaan ensisijaisesti aristokraattisten, urheilullisten sedanien valmistajana, mutta markkinoiden paineessa senkin on ollut pakko osallistua katumaasturimarkkinakisaan.

Viime vuonna asiakastoimitukset aloitettiin isolla F-Pacella, joka sai hiljattain seuraa hieman kompaktimmasta E-Pacesta, juuri alle 4,4-metrisestä pikkukisusta.


Toisin kuin muut Jaguarit, E-Pacea liikuttaa poikittain asennettu moottori. Perusrakenteensa auto jakaa Range Rover Evoquen ja Land Rover Discovery Sportin kanssa. Poikittaismoottori tarkoittaa, että rakenteellisesti E-Pace on etuvetoinen. Mallistosta tosin löytyy vain yksi kaksivetoinen versio, manuaalivaihteinen, niin sanottu hinnat-alkaen-malli. Kaikki muut E-Pacet ovat nelivetoisia, ja niiden voima välittyy tiehen ZF:n 9-vaihteisen automaatin kautta.

Tulevan I-Pacen mittasuhteita

Korin muodot ja mittasuhteet muistuttavat paljon Jaguarin tulevaa I-Pace -sähköautoa. Ohjaamo on viety poikittaismoottorin mahdollistamana hyvin eteen, mikä tarkoittaa reilusti kasvavia sisätiloja. Tämä näkyy erityisesti takapenkillä. Normaalisti korin korottaminen leikkaa jalkatiloja pituussuunnassa kun istuma-asennoista tehdään pystympiä, mutta E-Pacessa tilaa on takanakin mukavasti joka suuntaan. Ajoasennon saa säädettyä erittäin hyväksi, ja oikeastaan kaikki hallintalaitteet ovat hyvin saatavilla.


Pikku-Jaguarin saa halutessaan varustettuna elektronisella mittaristolla, jossa tutun ja turvallisen, pyöreän mittariparin tilalle voi vaihtaa halutessaan karttanäytön. Se ei grafiikkaominaisuuksiltaan pääse vielä aivan markkinoiden kärkipaikalle, mutta ei ole huonoimmastakaan päästä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Merkittävä parannus

Sen sijaan lisävarusteiselle, ajotiedot tuulilasiin heijastavalle hud-näytölle pitää antaa kiitokset. Jaguarin järjestelmä on täysin eri kuin muutama vuosi sitten, eikä siinä havaittu koeajon aikana samanlaista häiritsevää vilkkumista kuin pari vuotta sitten Jaguar XE:n vastaavassa.

E-Pace ei aivan täysin ole identtinen alustaltaan Rangen kanssa. Jaguar on kynäillyt autoon oman taka-akseliston, mikä näkyy erityisesti maantieajettavuudessa. E-Pace on hyvin miellyttävä ja vaivaton auto ajaa sekä moottoritievauhdeissa että paikallisemmassa pyörityksessä.

Olkaprofiililtaan hieman kulmikkaat, 20-tuumaiset renkaat tosin välillä nykivät autoa pahimmissa kotimaisissa urissa, mutta pienemmillä ja hieman pyöreämmillä vakiorenkailla tämän ominaisuuden saisi varmasti rauhoittumaan.


Tiealueen ulkopuolella emoyhtiön Land Roverilta lainattu maastoauto-osaaminen näkyy, sillä E-Pacella pääsee oikeasti myös paikoissa, joihin kaksivetoisella ei kykene. Nelivetojärjestelmä ei jätä autoa keinumaan pienessä ristiriipunnassa, joten mökkitieominaisuudet riittävät taatusti lähes kaikille huviloille.

Neliveto on kytkeytyvää sorttia, mutta sen reagointiaika kuljettajan toimiin talviliukkailla on hyvin lyhyt, eikä E-Pace raapaise eturenkailla käytännössä ollenkaan liikkeelle lähtiessään.


Jaguar on jo vuosien ajan käyttänyt omaa suunnittelua olevia moottoreita. E-Paceja vauhdittaa Ingenium-sarjan nelisylinterinen ja koeajoauton tapauksessa 180-hevosvoimainen turbodiesel.

Erikoista on, että teräskorisessa E-Pacessa moottori tuntuu pehmeämmin hyrräävältä kuin alumiinikorisissa isosiskoissaan – jos Jaguar ei ole yllättäen löytänyt jotain taikamateriaalia moottorintukien materiaaliksi, on syy todennäköisesti korimateriaalissa.

Alle maantievauhdeissa 180-hevosvoimainen diesel on miellyttävän joustava ja reipas voimanlähde, mutta rekkojen ohittaminen maantievauhdeissa vaatii jo pidemmän suoran – tai tehokkaamman moottoriversion.

Jaguar E-Pace S 180D AWD

  • Moottori R4, turbo, 1 999 cm³, 132 kW (184 hv)/4 000 r/min, 430 Nm/1 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 205 km/h
  • Kulutus 5,6 l/100 km diesel
  • CO2-päästöt 147g/km
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 395, l 2 088, k 1 649 mm, akseliväli 2 681 mm, omamassa 1 843 kg
  • Hinta 57 132 euroa
Kiitämme
  • Monipuolista ajettavuutta
  • Persoonallisia yksityiskohtia
Moitimme
  • 20-tuumaisten renkaiden uraherkkyyttä
  • Ohituskiihtyvyyttä maantiellä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt