Kaasua tankkiin – rahaa säästöön: IS laski kaasuautoilun kulut - Autot - Ilta-Sanomat

Kaasua tankkiin – rahaa säästöön: IS laski kaasuautoilun kulut

Laskimme kaasuajon taloudelliset vaikutukset.

Biokaasua arvostetaan etenkin sen ekologisuuden vuoksi. Se on kuitenkin maakaasua kalliimpaa.

20.2.2018 6:56

Kaasuautoilusta on puhuttu jo vuosia. Metaanikäyttöisiä, maakaasulla ja biokaasulla käyviä autoja on ollut Suomessa myynnissä jo pitkään, mutta käyvätkö ne myös kaupaksi?

Kaasuauto on tällä hetkellä kysytympi kuin koskaan. Tämän vahvistaa bio- ja maakaasua jakelevan Gasum Oy:n myyntijohtaja Jussi Rinttilä.

– Viime vuoden aikana Suomessa lähes tuplattiin olemassa oleva kaasuautokanta, Rinttilä toteaa.

Suomessa oli ennen vuotta 2017 rekisteröity 1 816 kaasuautoa. Nyt niitä on 3 149 kappaletta. Viime vuonna rekisteröitiin 1 333 kaasuautoa, joista uusia oli 433 ja käytettyjä 801. Pakettiautoja oli viime vuonna liikennekäytössä kaasukäyttöisinä yhteensä 355. Pakujen määrä lisääntyi 115 kappaleella. Loput ovat konversioita.

Merkittävää kaasuautoilun suosiossa on myös se, että vajaan 2 000 kaasuauton kanta oli muodostunut Suomeen noin kymmenen vuoden aikana – viime vuonna kasvu oli siis merkittävä.

Gasumilla on tällä hetkellä 25 henkilöautoille tarkoitettua kaasuasemaa. Rinttilä sanoo, että Gasumilla on myös ilolla tervehditty sitä, että myös muita toimijoita on tullut mukaan kaasun jakeluun. Gasumin nettisivujen mukaan Suomesta löytyy tällä hetkellä 13 muuta jakeluasemaa, jotka jakelevat pelkää biokaasua. Asemien lukumäärä jatkaa koko ajan kasvuaan.

– Meidän tavoitteena on avata tänä vuonna kymmenkunta uutta asemaa. Lähivuosina tavoitteena on avata 35 uutta asemaa.

  • Biokaasu on uusiutuvaa energiaa, sillä se on puhtaasti jätteistä tehtyä kaasua, eikä se aiheuta laskennallisesti hiilidioksidipäästöjä.

  • Maakaasun on fossiilista polttoainetta ja sen hiilidioksidipäästöt ovat noin kolmanneksen muita fossiilisia polttoaineita pienemmät ja sen hiukkaspäästöt ovat pienemmät.

  • Maakaasua voidaan pitää fossiilisista polttoaineista kaikkein ympäristöystävällisimpänä.

Rinttilä toteaa myös, että biokaasun puolesta on hieno puhua, sillä se puhuttelee myös kuluttajaa. Gasumin tutkimusten mukaan sitä myös tankataan mielellään, vaikka biokaasu on kalliimpaa kuin maakaasu.

– Biokaasu on hieno kotimainen, uusiutuva polttoaine. Nämä ovat ohittamattomia argumentteja sen puolesta. Yksiselitteisesti ekologinen vaihtoehto, Rinttilä sanoo.

Rintilä sanoo, että biokaasussa toteutuu hienosti kiertotalous, kun kuluttaja voi tankata omassa arjessaan jätteistä tuotettua polttoainetta autoonsa.

– Kiertotalous on biokaasun muista polttoaineista erottava kestävyysargumentti.

Kun on tarjontaa jakeluverkon puolella, se luo kaikenlaista kysyntää. Kaasuautoja on markkinoilla jo useita eri malleja – ja uusia on tulossa.

 Biokaasu on hieno kotimainen, uusiutuva polttoaine.

Opel Astran saa nyt myös kaasuautona, ja lisäksi varsinkin Volkswagen-konserniin kuuluvat automerkit ovat tuoneet useita malleja kaasuautosegmenttiin.

Valtion romutuspalkkiotalkoot ovat myös edistäneet kaasuautojen nousua, sillä valtio myöntää tänä vuonna 2 500 euron arvoisen romutuspalkkion hybridien, sähköautojen ja korkeaseosetanolia käyttävien autojen lisäksi myös kaasuautoille.

– Kampanja vaikuttaa. Tosin kaasuautoille meillä on ollut aina kova kysyntä. Kaikista kaasuautoista Skodalla oli viime vuonna 65 prosentin markkinaosuus, Skodaa maahantuovan Helkama-Auton viestintäpäällikkö Kari Aalo sanoo.

Saatavilla olevat uudet kaasuautomallit

Audi A3 G-tron Audi A4 G-tron Audi A5 G-tron Opel Zafira CNG Opel Astra CNG Seat Leon TGI Seat Mii TGI Skoda Octavia G-Tec Skoda Citigo G-Tec VW Golf TGI VW Eco Up!

Lisäksi hyötyajoneuvoja muun muassa Volkswagenilla, Mercedes-Benzillä ja Opelilla.

Käytettyjä kaasukäyttöisiä henkilöautoja löytyy Suomesta hyvä valikoima.

Jos taulukko ei näy, katso se tästä.

Näin laskelma tehtiin

Kuinka kaasuauto kannattaa tällä hetkellä bensiini- ja dieselautoon nähden?

Laskelma tehtiin kaasun vertailuhinnalla bensiinilitraan nähden, ei siis Gasumin tarjoamalla kuukausihinnalla. Gasum myy kiinteällä 89 euron kuukausimaksulla tällä hetkellä biokaasua.

Maakaasu on Gasumin asemilla edullisempaa. Sen vertailuhinta bensiiniin nähden on 0,795 euroa litralta. Biokaasun vastaava vertailuhinta oli 0,929 euroa litralta tämän jutun kirjoitushetkellä.

IS:n tekemän laskelman perusteella kaasuauto kannattaa vastaavaan bensiiniautoon nähden vajaan kolmensadan euron verran vuodessa, kun autolla ajetaan 19 000 kilometriä vuodessa.

Tämä tietysti edellyttää, että kaasua pystyy tankkaamaan lähes aina ja tankatessa saa edullisempaa maakaasua. Biokaasu on maakaasua hieman kalliimpaa, mutta sen ympäristöarvot ovat ehdottomat, sillä biokaasu on nimensäkin mukaisesti uusiutuva polttoaine.

Dieselauto tuli IS:n laskelmien mukaan reilu sata euroa kalliimmaksi 19 000 kilometrin ajomäärällä polttoainekuluiltaan kuin bensiiniauto. Dieseliä rasittaa kannattavuudessa käyttövoimavero, joten dieselauto muuttuu kannattavaksi vasta todella suurilla ajokilometrimäärillä.

Laskelma tehtiin koeajetun kaltaisen, 1,4-litraisella TSI-moottorilla varustetun kaasuauton tietojen pohjalta, ja sen verrokeiksi haettiin Skodan mallistosta mahdollisimman vastaavat diesel- ja bensiinikäyttöiset autot.

Huomattavaa on, että 1,4-litrainen kaasukäyttöinen moottori on 110-hevosvoimainen, kun vastaava, pelkällä bensiinillä toimiva Skodan 1,4-litrainen TSI-moottori on 140-hevosvoimainen. Täten laskelmaan valittiin bensiiniverrokiksi 1-litraisella TSI-moottorilla varustettu malli, joka on tehoiltaan lähempänä kaasuautoa eli 116-hevovoimainen. Myös 1,6-litraisella dieselillä varustettu Skoda Octavia on 116-hevosvoimainen.

Laskelmassa ei otettu huomioon auton hankintahintaa ja siitä muodostuvia pääomakuluja. Myöskään vakuutuksia eikä huoltoja huomioitu laskelmassa, vaan laskelma tehtiin polttoainekulujen sekä auton käyttövoimasta muodostuvien verojen pohjalta. Laskelmassa käytettiin 19 000 kilometrin vuotuista ajosuoritetta, joka on hyvin lähellä sitä, minkä verran suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.

Laskelman kulutusluvut ovat valmistajan ilmoittamia yhdistettyjä EU-kulutuslukemia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?