Autot

IS Alpeilla: Volvon XC40 on hyväkäytöksinen uutuusmalli

Julkaistu:

TALVITESTI
IS oli mukana, kun Volvon uutuusmalli XC40 otti mittaa talvesta Alppien juurella.
Volvolla on maine talviautona, vaikka kai joku sellaisen kesäautoksikin hankkii. Vuosien aikana Volvo on näyttänyt pätevyytensä eri talvitesteissä, joissa painotetaan muun muassa lämmitystehoa, ajo-ominaisuuksia, jarruja, kulutusta ja valoja.

Volvon mallistoon liittynyt XC40 on merkin pienin katumaasturiksi luokiteltu malli. Ulkoisesti muotoilussa on enemmän kikkailua kuin Volvolta yleensä nähdään. Esimerkkinä käy kylkien kovera muotoilu.

Ilmeisesti markkinoiden sanelemana pakkona auton voi tilata myös kaksivärisenä, mikä tietyissä väriyhdistelmissä saattaa viedä autolta hankalasti määriteltävää uskottavuutta, mutta voi samalla nostattaa kiinnostusta merkkiä aiemmin kaihtaneiden keskuudessa.

Sisätiloiltaan XC40 vaikuttaa väljemmältä kuin 4,4 metrin pituiselta autolta odottaisi. Etupenkeillä kuljettaja ja apukuski löytävät oman tilansa vaivatta ja ilman, että takapenkillä istuvat joutuisivat tinkimään mukavuudestaan. Mukavuutta lisäävät tavarakotelot ja puhelimen langaton latausmahdollisuus. Varsinkin tavaratilan muuntautumiskyky tarjoaa käteviä ratkaisuja kassikoukkuineen.


Kulku korkeahkoon autoon on tehty helpoksi. Auto vakuuttaa käytöksellään heti ensituntumalta. Volvon neliveto luo lisää luottamusta ajamiseen, vaikka kapealla ja aitaamattomalla metsätiellä viereinen rinne näyttää laskevan pelottavan kauas ja jyrkästi.

Vajaan 1,7 metrin korkeus ja 21 sentin maavara eivät aiheuta mutkaisilla teillä liiallisia kallistusefektejä. Talvisilla, enimmäkseen suolatuilla teillä XC40 kulkee kuin mikä tahansa laadukas auto. Testiauton 20-tuumaiset renkaat tuntuvat yllättäen osuvilta valinnoilta jopa liukkaimmilla ja muhkuraisimmilla poluilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ohjaus tottelee kuljettajan aikeita viiveettä. Alppiteitä nopeammilla väylillä suuntavakaus osoittautuu enemmän kuin kelvoksi, ja ulkoinen äänimaailmakin pysyy vaimeana.


Kun autolla mennään Itävallan puolella sijaitsevalle talviajokoulun radalle, lumen, jään ja keskieurooppalaisten kitkarenkaiden yhdistelmä luo ainekset hauskalle luistelulle. Hauskanpito synnyttää kuitenkin vastauksia enemmän kysymyksiä sekä mallin todellisista ajo-ominaisuuksista ääritilanteissa että eri maista saapuneiden kuskien vaihtelevista ajotaidoista. Volvon ajonvakautus estää (onneksi) hillittömimmät ylilyönnit.

Nelivedolla ja 8-lovisella automaattilaatikolla varustettu T5-bensiinikone antaa eväät huomattavan sutjakkaaseen ja vaivattomaan etenemiseen. Vuoristoisilla teillä D4 AWD -version vääntö pääsee oikeuksiinsa ja tuntuu tilanteeseen varsin soveliaalta moottorin möyryämisestä huolimatta.

XC40 on jo nyt tarkasteltavissa Suomessakin, mutta Volvon tiedotusjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan asiakkailta tuli 400 tilausta ennen kuin he edes olivat nähneet autoa luonnossa. Myyntitavoite oli hetken aikaa sitten Hallbäckin mukaan 1 100 kappaletta. Nyt sitä on jo ruuvattu sadalla ylöspäin. Perusostaja on omistanut aiemmin Volvon, usein V40:n tai XC60:n. Valloitusmyyntiä Volvo havittelee lähinnä BMW:n ja Audin rattia aiemmin kääntäneistä.

Ota kantaa

Tilaisitko itsellesi uuden auton näkemättä sitä?

En 63% En osaa sanoa 6% Kyllä 31%
Ääniä yhteensä 5111

Volvo XC40 T5 AWD Momentum Aut.

  • Moottori R4, turbo, 1 969 cm³, 182 kW (247 hv)/5 500 r/min, 350 Nm/1 800–4 800 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 230 km/h
  • Kulutus 7,2 l/100 km (WLTP 8,3–9), 95E
  • CO2-päästöt 166/189 g/km (NEDC/WLTP)
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4 425, l 1 863, k 1 652 mm, akseliväli 2 702 mm, omamassa 1 684 kg, tavaratila 460–1 336 l, tankki 54 l
  • Hinta 57 477 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt