Autot

Tämä Skoda Octavia kulkee pidemmälle kuin muut

Julkaistu:

Koeajo
Skoda Octavian maakaasuversio on kuin mikä tahansa Octavia – pieni ero tuo kuitenkin ison hyödyn.
Kuin mikä tahansa Skoda Octavia, mutta tämä auto on Skodan metaanikäyttöinen Octavia.

Ulkopuolella eron huomaa takalasin CNG-kaasusta kertovasta tarrasta sekä auton tavaratilan luukkuun liimatusta mallimerkinnästä G-Tec. Volkswagenilla ja Seatilla vastaava auto on TGI-mallimerkkinen, Audi puolestaan käyttää G-Tron-mallimerkintää.

Sisätiloissa eroja voi havaita jonkin verran. Mittaristossa on kaksi polttoainemittaria, vasemmalla kaasun määrää ilmaiseva mittari ja oikealla bensiinimittari.


Octavia toimii aina ensisijaisesti kaasulla, ja kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Kuljettaja tai matkustajat eivät huomaa vaihdosta millään tavalla. Auto myös ilmoittaa kaasun loppumisesta utelemalla ”haluatko etsiä navigaatiosta lähintä kaasuasemaa.” Hieno toiminto, joka kannustaa kaasulla ajamiseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos kaasuasemaa tarvitsee etsiä muuten, navigaatioon syöttämällä tekstin Gasum, järjestelmä etsii lähimmät kaasuntankkausasemat. Ajotietokoneesta löytyvät myös tiedot kaasukäytölle.


Tavalliseen bensiinikäyttöiseen Octaviaan verrattuna kaasu-Octaviasta löytyy melkoinen etu. Autossa on nimittäin täsmälleen samankokoinen, 50 litran bensiinitankki.

Molemmilla autoilla pääsee siis bensiinillä yhtä pitkälle, mutta kaasu-Octavialla kaasun ansiosta vielä pidemmälle, sillä autossa on 15 kilon kaasusäiliö, joka mahdollistaa vajaan 400 kilometrin toimintasäteen pidennyksen. Kaasu-Octavian toimintasäde on näin ollen runsaasti yli tuhat kilometriä, kun molemmat tankit ajaa lähes kuiviksi.

Pitkän toimintasäteen ja kaasukäytön miinuspuoli on kuitenkin se, että auton tavaratila pienenee. Normi-Octaviassa takapenkki normaaliasennossa tavaratilaa on 610 litraa, kaasu-Octaviassa 480.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että normaalissa Octaviassa tavaratilaa on valtavasti, kaasu-Octaviassa riittävästi moneen tarpeeseen: tavaratilan niin sanotun välipohjan alainen tila on uhrattu pidemmälle toimintasäteelle ja ekologisemmalle ajattelulle.


On helppo ymärtää, miksi Skoda Octavia on noussut kansansuosikiksi. Auton yleisilme on miellyttävä, ja muotoilu paranee sitä mukaa, kun sukupolvia ja faceliftejä tulee lisää. Octavian tilat ovat valtavat, hallintalaitteet toimivat ja ajettavuus mukavaa ohjauksen ja alustan toimivuuden suhteen, ihan perusmallissakin.

Koeajossa ollut Style-varustelutaso on hyvin kattava; on kaukovaloavustinta ja monenlaista muuta ajoa helpottavaa varustetta. Valitettavasti ajaminen ei niiden ansioista helpotu täysin, jos perusasiat eivät ole kunnossa. Koeajoauton etuistuimet olivat todella laimeasti muotoillut, ja pidemmän matkan ajaminen oli uuvuttavaa, kun istuin ei tarjonnut tarpeeksi tukea reisille, ei sivu- eikä pituussuunnassa.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Moottori R4, 1 395 cm³, 81 kW (110 hv)/4 800–6 000 r/min, 200 Nm/1 500–3 500 r/min

Suorituskyky 11,1 s huippunopeus 193 km/h

Kulutus 5,7 m3/100 km Metaani

CO2-päästöt 99 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4 667, l 1 814, k 1 465 mm, akseliväli 2 680 mm, omamassa 1 441 kg, tavaratila 480–1 610 l, tankki 50 l + 15 kg

Hinta 28 838 euroa

Kiitämme

Pitkää toimintasädettä

Ekologisuutta

Moitimme

Istuinten laimeaa muotoilua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt