Uusi ennätys: Virtaa sähkökäyttöisille autoille puhtaammin kuin koskaan aiemmin - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi ennätys: Virtaa sähkökäyttöisille autoille puhtaammin kuin koskaan aiemmin

Jonni Lehtiranta ajaa ympäristöystävällisellä Hyundai Ioniqilla.

Jonni Lehtiranta ajaa ympäristöystävällisellä Hyundai Ioniqilla.

Julkaistu: 16.2.2018 12:10

Ladattavien hybridien ja sähköautojen kokonaispäästöt laskevat edelleen maassamme. Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt olivat ennätysalhaiset Suomessa viime vuonna.

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen käyttäjät ja omistajat saavat nauttia yhä ekologisemmasta imagosta Suomessa. Sähköllä ajettaessa nämä autot eivät tuota päästöjä tien päällä, ja sähköntuotannonkin CO2-päästöt laskivat Suomessa viime vuonna reilusti. Näin kokonaispäästöt ovat kilometriä kohden nyt ennätysalhaiset.

Uusiutuvan ja hiilidioksidineutraalin energian määrä sähköntuotannossa saavutti maassamme viime vuonna tähänastisen ennätyksensä. Uusiutuvin energialähtein tuotettiin 47 prosenttia sähköstä ja hiilidioksidineutraalein energialähtein nyt 80 prosenttia.

Niinpä sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt jäivät pienemmiksi kuin koskaan mittaushistoriassa.

Uusi ennätys

Kuluneen vuoden sähköntuotannon keskimääräiset CO2-päästöt olivat Suomessa enää 89 grammaa per kWh. Vertailukohtina esimerkiksi vuonna 2013 vastaava luku oli 159 grammaa, ja vuonna 2010 peräti 226 grammaa per kWh. Suunta on siis vahvasti laskeva.

Tuulivoimassa rikottiin edellisvuosien ennätyksiä. Asennettua tuulivoimakapasiteettia oli vuoden 2017 lopussa 2044 megawattia ja tuotantoa 4,8 terawattituntia.

– Sähköntuotannon rakenne Suomessa muuttuu kovaa vauhtia kokonaan ilmastoystävälliseksi. Keskiössä ovat ydin-, vesi- ja tuulivoima sekä kotimaiseen bioenergiaan pohjautuva sähkön ja lämmön yhteistuotanto. Näitä täydentää hajautettu, asiakkaiden esimerkiksi aurinkoenergialla tuottama sähkö, arvioi Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

Käytännössä huikea ero

Mitä uudet luvut sitten tarkoittavat käytännössä sähköisiä autoiluratkaisuja hyödyntäville? Keskimääräisesti esimerkiksi täyssähköauto kuluttaa Suomen vaihtelevissa sääoloissa todellisuudessa noin 16 kWh energiaa sadalla kilometrillä. Kilometriä kohden laskettuna luku tarkoittaa, että täyssähköauton kokonaispäästöt – sähköntuotanto huomioituna – ovat vain 14,2 grammaa.

Vertailukohdaksi soveltuu esimerkiksi tavanomainen dieseliä käyttävä henkilöauto, jonka virallinen CO2-päästölukema on 120 grammaa kilometrille. Sen todellinen CO2-päästötaso polttoaineen tuotannon päästöt huomioiden ovat Suomessa noin 160 grammaa kilometriä kohden.

Laskelmassa on huomioitu se, että autot todellisuudessa kuluttavat enemmän kuin vanha, poistuva NEDC-päästönormi antaa ymmärtää.

Dieselauton luku tarkoittaa yhteensä 16 kiloa hiilidioksidia sadan kilometrin matkalla. Vastaavasti täyssähköauton todelliset päästöt ovat 1,42 kiloa hiilidioksidia sadalla – siis vähemmän kuin kymmenesosa fossiilista polttoainetta käyttävän auton keskimäärin.

Tuoreimmat osastosta