Autot

BMW:n uusi X2: Diesel tarjoaa kuivaa ruutia

Julkaistu:

Ensitesti
BMW X2 on uusi auto vanhoin painotuksin.
Tuntuuko siltä, että nykyiset uudet autotyypit alkavat jo mennä hahmottamiskyvyn rajoille? Ei se ihme olisi. SUV:t, CUV:t ja SAV:t sekoittuvat lahjakkaasti silloin, kun autonvalmistajat pyrkivät etsimään erilaistuvia mahdollisuuksia ostajien houkuttelemiseksi.

Esimerkiksi sopii edellä mainituista hyvin BMW:n uusi X2, joka on tyypiltään SAV.

Siis mikä? Lyhenne tulee sanoista Sports Activity Vehicle, ja sen voisi kääntää suomeksi suunnilleen urheilulliseksi aktiiviautoksi. Tämän autotyypin väittää luoneensa BMW vuonna 2009, jolloin sen X6-malli esiteltiin. Tosin samaan hengenvetoon on syytä muistuttaa baijerilaisia, että samassa viiteryhmässä on jo vuosikymmeniä riehunut suorituskykyinen Range Rover Sport, mutta ehkä se on aavistuksen enemmän maasto-ominaisuuksia korostava.


Nyt BMW kuitenkin täydentää tätä urheilullisuutta korostavaa SAV-ryhmäänsä, johon myös X4 kuuluu. BMW X2:en luonnehdinnassa painotukset ovat sanoissa aktiivinen, urbaani, nuorekas ja sporttinen. No, onhan tämä määritelmärypäs ennenkin kuultu. Kuumin kysymys on, mitä uutta X2 voi tarjota?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

BMW X2 on pienehkö auto, pituudeltaan alle 4,4-metrinen. Tämä kokoluokka on ollut pitkään Euroopassa SUV/CUV/SAV-markkinaraossa se nopeimmin kasvava.

Nyt premium-valmistajatkin ovat toden teolla alkaneet tilkitä sen joka nurkkaa. X2 ei BMW:n mukaan kuitenkaan ole vain solakampi versio X1:stä, vaan X2:n alusta, jousitus ja ohjaus on suunniteltu siihen varta vasten uudelleen. Ulkoisesti huomion saattaa kiinnittää keulan suuri ilmanottoaukko ja munuaismaski, joka on rukattu alareunastaan leveämmäksi.

Lisäksi BMW tahtoo jostain syystä nähdä autonsa jonkinasteisena coupéna. Baijerilaismerkin mukaan kattolinja on coupémaisen kevyt, mikä tekee sivuikkunoista matalat ja linjakkaat.

Onko X2 oikeasti coupé? Ei sentään, ennemmin kyseessä on suhteellisen tavallinen viisiovinen hatchback, jossa on korotettu, hieman yli 18 sentin maavara. Tosin lisävarusteeksi voi valita säätyvän iskunvaimennuksen (Dynamic Damper Control), jolla maavaraa voi vähentää sentin takaisinpäin.


X2 on himpun toista uunituoretta, urbaania monikäyttöautoa Volvo XC40:tä pienempi. Mittaerot ovat kuitenkin niin pieniä, että käytännössä autot ovat kooltaan lähes yhteneväiset. Eniten eroa on autojen korkeudessa, BMW on yli 13 senttiä matalampi. Sisätiloissa eron huomaa, Volvossa on hieman väljempi yleistunnelma.

Volvo on saanut puristettua XC40:n lähtöhinnan juuri 40 000 euron alapuolelle. BMW X2:n hinnat alkavat lanseerausvaiheessa 50 000 euron tuolta puolen, mutta jo maaliskuun tuotannosta on luvassa myöhemmin keväällä Suomeenkin saapuvaksi myös pienempiä ja siten edullisempiakin moottorivaihtoehtoja, kun mallisto täydentyy kahdella bensiini- ja diesel-vaihtoehdolla. Tällöin hinta painuu 41 000 euron tuntumaan.


Edullisimmissa versioissa mukaan astuvat myös kolmesylinteriset voimanlähteet. Mallinimet noudattavat loogista sDrive18i ja xDrive20i, sekä dieseleissä sDrive18d ja xDrive18d -yhdistelmää. Pieni s-kirjain erottaa etuvetoiset mallit nelivetoisista, joissa toistuu pieni x-kirjain.

Auton saapuessa Suomen markkinoille tarjolle tulevat dieselit (190 ja 231 hv) ja yksi bensiiniversio (192 hv). Molemmissa dieselmalleissa, xDrive20d ja xDrive25d:ssä, on vakiovarusteena xDrive-neliveto sekä kahdeksanportainen Steptronic-vaihteisto. Etuvetoisessa – kyllä, tämänkin BMW:n saa etuvetoisena – sDrive20i -bensiinimallissa on 7-portainen Steptronic-kaksoiskytkinvaihteisto.

Näistä vaihtoehdoista valitsimme ensitestiin miedomman, 190-hevosvoimaisen ja 400 newtonmetriä tarjoavan nelivetodieselin, koska ainakin X1 on myynyt Suomessa paremmin dieselinä.

Diesel tarjoaa kuivaa ruutia, vieden autoa rivakasti eteenpäin. Menevää fiilistä komppaa auton urheilullinen jousitus, joka on mutka-ajossa ja suuremmissa nopeuksissa miellyttävän kyvykäs, mutta samalla ärsyttävän pintakova vielä kahdenkin hengen kuormalla.

Syynä tähän oli varmasti osaltaan myös ensitestiauton ja samalla M Sport -mallien vakiovarusteinen urheilullisempi alusta, jossa on jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet sekä madallettu maavara. Tässä mielessä teoreettisestakin maastokyvykkyydestä siis tingitään. X2:n ohjaustuntuma oli onnistunut ainakin ensitestiautossa, johon tosin oli asennettu lisävarusteena M Sport -ohjaus.


BMW X2 on auto, joka luottaa ennen kaikkea perinteisiin. Uutta tekniikkaa tai erityisen tuoreita lähestymistapoja auton suunnitteluun siltä ei kannata odottaa. Tuo rooli lienee varattu X3:lle, josta on luvassa täyssähköversio vuonna 2020.

Suomessa BMW X2 lanseerataan maaliskuussa.

BMW X2 xDrive 20d A Business M Sport X

  • Moottori: R4, 1 995 cm³, turbo, 140 kW (190 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1750 – 2500 r/min
  • Suorituskyky: 0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 221 km/h
  • Kulutus: 4,8 l/100 km diesel CO2-päästöt 126 g/km
  • Voimansiirto: A8, neliveto
  • Mitat: p 4 360, l 1 824, k 1 526 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 675 kg, tavaratila 470–1 355 l, tank­ki 51 l
  • Hinta: 60 465 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt