Autot

Koeajo: Formulameikatussa Traficissa on kaksi tuttua puutetta

Julkaistu:

Koeajo
Näyttävästi varusteltu Renault Trafic Formula Edition antaa kilpailijoilleen kaksi teknistä tasoitusta.
Viime keväänä Geneven autonäyttelyssä julkistettu Renault Trafic Formula Edition on löytänyt ensimmäiset asiakkaansa Suomesta.

Nämä muutamat kymmenet uuden Traficin ostajat ovat halunneet sijoittaa 2 300 euroa erikoisvarusteisiin, jotka muuttavat auton ulkonäköä merkittävästi. Formula Edition -paketilla varusteltu Trafic muistuttaa kalustoa, jolla Renault’n F1-talli kuskaa tavaraa ja ihmisiä GP-kisasta toiseen.


Formulameikattua Traficia hallitsee pikimusta metalliväri. Sama väritys ulottuu etupuskuriin ja takavalojen kehyksiin. Yleisilmettä tehostetaan muutamilla kirkkaankeltaisilla yksityiskohdilla, ja auton kyljistä löytyy tyyliin sopiva teippisarja. Lisäksi eteen on asennettu ledeillä toimivat päiväajovalot.

Kokonaisuuden kruunaa rengastus. 16-tuumaiset teräskiekot on heitetty menemään, ja tilalle on pultattu 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sama sporttilinja jatkuu ohjaamossa, muun muassa mattosarjassa, istuimien verhoiluissa ja alumiinin sävyisissä ovenkahvoissa.


Tekniset muutokset ovat pienempiä. Esimerkiksi vanhaan tuttuun Navi Edition -varustepakettiin verrattuna Formula Editionissa ei ole juuri muuta uutta kuin automaatti-ilmastointi ja älyavainkortti. Myös tutkalla höystetty peruutuskamera, joka on pakettiautossa äärimmäisen tarpeellinen avustin, sisältyy yhtä lailla Navi Editionin kuin Formula Editioninkin varusteisiin.

Renault toi Trafic-malliston markkinoille vuonna 1980. Nykyinen sukupolvi on järjestyksessään kolmas, ja se on ollut myynnissä vuodesta 2014.

Traficin tavaramerkkejä ovat hyvä ajettavuus ja ergonomisesti erinomainen ohjaamo. Ne ominaisuudet löytyvät täysimääräisesti myös Formula Editionista.


Trafic on valittavissa kahdella erilaisella korilla. Formula Editonissa käytetään aina isompaa koria, jossa akseliväli on 40 senttiä pidempi kuin perusmallissa.

Tavaratila on isommassa koriversiossa 294 sentin pituinen. Kun väliseinän läpilastausluukku ja istuimen alla olevan kotelon etulaita avataan, autoon voidaan ujuttaa enimmillään 415 sentin mittainen ja parinkymmenen sentin korkuinen tavaralasti, esimerkiksi putkinippu.


Tavaratilan monikäyttöisyyttä lisää sekin, että ajon aikana oikeanpuoleinen takaovi voidaan pitää auki. Kun vasen takaovi on kiinni, rekisterikilpi pysyy näkyvissä, ja kun oikea on auki, asianmukaisesti kiinnitetty ja merkitty lasti voi pilkistää tavaratilasta lain sallimat metrit ulos.

Korkeutta tavaratilalla on 139 ja leveyttä enimmillään 166 senttiä.

Moottorivaihtoehtoja on kolme, ja ne kaikki ovat dieseleitä. Tehokkaimmassa myllyssä on 145 hevosvoimaa: sellainen löytyy Formula Editionistakin. Toiseksi tehokkaimmassa moottorissa on 125 hevosvoimaa: se on vaihtoehdoista suosituin. Vaisuin versio on 95-hevosvoimainen: sitä ei osta käytännössä kukaan.

Tehokkaimmat moottorimallit on varustettu tuplaturbolla. Pienempi ahdin antaa puhtia alakierroksilla ja isompi yläkierroksilla. Niiden ansiosta Trafic etenee kevyen oloisesti niin kaupunkiliikenteessä kuin moottoritienopeuksissakin.

Kaikki Traficin versiot ovat etuvetoisia, ja niissä käytetään aina kuusilovista manuaalivaihteistoa. Kääntäen se tarkoittaa, että Tracifiin ei ole saatavilla sen enempää nelivetoa kuin automaattivaihteistoakaan – ja se on pitkä miinus. Niin kauan kuin neliveto ja automaattilaatikko puuttuvat, Trafic antaa kilpailijoilleen kaksi isoa teknistä tasoitusta.

Suomessa myytiin viime vuonna noin 15 300 uutta pakettiautoa, joista 8 300 sijoittui niin sanottuun tonniluokkaan eli siihen kastiin, jossa auto kantavuus on pyörein luvuin tuhat kiloa.

Sen sarjan ylivoimainen ykkönen oli viime vuonna 2 600 myydyllä autollaan Volkswagen Transporter. Toyota Proace ja Ford Transit Custom ylsivät 1 300:een ja Mercedes-Benz Vito 1 200 autoon. Renault Trafic oli viides: 618 ensirekisteröityä autoa vuonna 2017.

Renault Trafic dCi 145 TwinTurbo L2H1 6,0 m3 Formula Edition

  • Moottori: R4 diesel, 1 598 cm3, 107kW (145 hv)/3 500 r/min, 340 Nm/1 500 r/min
  • Suorituskyky: 0-100 km 10,9 s, huippunopeus 181 km/h
  • Kulutus: 6,3 l/100km, CO2-päästöt 164 g/km
  • Voimansiirto: M6, etuveto
  • Mitat: p 5 399, l 1 956, k 1 971mm, akseliväli 3 498 mm, omamassa 1 835 kg, kantavuus 1 205 kg, tavaratila 6,0 m3, tankki 80 l
  • Hinta: 37 390 euroa
Kiitämme
  • Hyviä ajo-ominaisuuksia ja tyylikästä ulkonäköä
  • Ohjaamon erinomaista ergonomiaa
Moitimme
  • Nelivedon ja automaattivaihteiston puutetta
  • Vaatimattoman tehoisia ajovaloja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt