Suunnitteletko auton romutuspalkkion hyödyntämistä? Valtion rahat loppumassa ennen aikojaan

rac

Julkaistu:

Kampanja
Romutuspalkkiolla hankittiin tammikuussa tuhatkunta uutta autoa.
Vuoden alussa alkaneen romutuspalkkiokampanjan ensimmäinen kuukausi on käynnistynyt vilkkaana, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.

Noin 13 prosenttia valtion palkkioon varaamasta määrärahasta on tammikuun aikana käytetty. Jos palkkion kysyntä jatkuu saman suuruisena myös seuraavat kuukaudet, palkkiovaroja riittää jaettavaksi heinäkuulle asti.

Kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista on pienikokoisia A- tai B-segmentin ajokkeja. Keskikokoisten C-segmentin autojen osuus romutuspalkkiolla hankituista ajokeista on noin neljännes.
  • Katso jutun alussa olevalta videolta, kuinka romutuspalkkio käytännössä toimii
Romutuspalkkioautojen kokojakauma poikkeaa selvästi keskivertojakaumasta, sillä esimerkiksi viime vuonna hankituista autoista vain hieman alle viidennes oli A- tai B-segmentin kärryjä. Myös vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilussa noin 60 prosenttia autoista oli A- tai B-segmentin autoja.

– Romutuspalkkio on avannut monille vanhalla autolla ajaville mahdollisuuden vaihtaa vanha elinkaarensa päässä oleva autonsa uuteen ja turvalliseen autoon. Jo aiempi romutuspalkkiokokeilu osoitti, että kampanja houkutteli paljon sellaisia uuden auton ostajia, jotka eivät ilman palkkiota olisi päätyneet hankkimaan uutta autoa, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Palkkiolla hankittujen autojen joukossa on paljon myös kaasukäyttöisiä autoja ja ladattavia hybridejä. Niiden osuus tammikuussa hankituista palkkioautoista oli noin 7 prosenttia.

Suurin osa romutuspalkkiolla ostetuista autoista on bensiinikäyttöisiä, joiden valikoima on monipuolinen erityisesti B- ja C-segmentin autoissa. Dieselautoja on hieman alle 5 prosenttia.

– Dieselautojen pientä osuutta selittää romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma, sillä dieselautot ovat yleisimpiä D- ja E-segmentin sekä suurempien katumaasturien kokoluokissa, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Romutuspalkkion ehdoksi on laissa asetettu, että palkkion saaja on omistanut romutettavan auton tai ollut sen haltijana yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ennen romutusta. Palkkion saaja voi olla uuden tilalle ostettavan auton omistaja tai haltija. Lisäksi auton on pitänyt olla ainakin jonkin aikaa liikennekäytössä vuoden 2017 aikana.

Vanhojen autojen romutuspalkkiokelpoisuudesta onkin tullut paljon kysymyksiä autoliikkeisiin, Trafiin ja romuautojen vastaanottopisteisiin.

Autoliikkeillä on käytössään Trafin kanssa toteutettu erillinen tietojärjestelmä, jonka avulla ne voivat tarkistaa vanhan auton romutuspalkkiokelpoisuuden. Näin ollen auton ostaja voi kääntyä autoliikkeen puoleen, jos hän ei ole varma siitä, täyttyvätkö romutuspalkkion laissa määritellyt ehdot.

Katso alla olevalta videolta, kuinka VW Polo murskataan ja päätyy kierrätykseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt