Autot

Uudella Nissan Leafilla pääsee aiempaa pidemmälle – autoveronkin voi saada anteeksi

Julkaistu:

ENSITESTI
Uusi Nissan Leaf puskee autoveroa historian hämärään. Toimintamatkakin on kehittynyt lujasti.
Muistan, kun ensimmäinen niin sanottu kaiken kansan sähköauto ensimmäisen kerran esiteltiin Portugalissa. Vuosi oli tuolloin 2010 ja auto Nissan Leaf. Sen akustolla (24 kWh ) luvattiin ensin 160 kilometrin toimintamatka, sitten hieman enemmän, parisen sataa kilometriä.

Vuosien varrella akkujen kapasiteetti on kasvanut, ja toimintamatka pidentynyt reilusti, mutta kuinka paljon kehitystä on tapahtunut todellisuudessa? Joko sähköautojen akkujen kyvyt ovat sillä tasolla, että ne alkavat kiinnostaa myös suomalaisia?

Nyt, vajaat kahdeksan vuotta myöhemmin, istun taas uuden Leafin ratin takana. Tänään auton virallinen NEDC-toimintamatka on 378 kilometriä. Akuston kapasiteetti on 40 kWh, ja toimintamatka siis enemmän kuin kaksinkertaistunut yhden mallisukupolven aikana. Parannus on todella huomattava.


Jos kehitys jatkuu samanlaisena, vuonna 2025 tavallisenkin sähköauton toimintamatka on noin 750 kilometriä. Se on sattumoisin sama vuosi, jolloin monet autovalmistajat uskovat sähköautojen olevan saman hintaisia kuin perinteisten. Viimeistään siinä vaiheessa nitinä sähköautojen lyhyestä toimintamatkasta loppuu, jos ei jo nyt. Suurin osa suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 kilometriä työajoja, ja koko Euroopassa 90 prosenttia kaikista autoilijoista ajaa päivässä alle 80 kilometriä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitä tapahtuu Suomen kohtalaisen kylmissä olosuhteissa? Uusi Leaf on ensimmäinen sähköauto, joka on läpikäynyt uuden, paremmin arkea vastaavan WLTP-testisyklin. Sen mukaan uudella Leafilla pitäisi taittaa matkaa noin 270 kilometrin matka täyslatauksella.


Entä todellisuus? Ensitestin perusteella voi todeta, että 270 kilometrin toimintamatka ei ole utopiaa. Kahden raavaan miehen kuormalla, ilman kummempaa säästeliäisyystavoitetta ja energiaa kuluttavaa ilmastointia käyttäen saavutimme noin 250 kilometrin toimintamatkan lataamatta autoa välillä.

Uuden Leafin voi ladata monella eri tapaa; hitaasti, puolinopeasti tai pikalatauksella. Autossa on vakiovarusteena kiinteä 6,6 kW:n laturi. Kotipistorasiasta syöttöteholla 8A lataus kestää kauan, 21 tuntia, mutta parhaimmillaan kotona tai töissä ylletään tyhjästä täyteen akkuun 32A:n wallbox-laturin avulla 7½ tunnissa. Kotilatauksen etuja on, että matkaan voi aina lähteä autolla, jonka matkustamo on jäähdytetty tai lämmitetty haluttuun lämpötilaan.

Pidemmillä matkoilla ChaDeMo-pikalatausasemilla 80 prosentin varaus saavutetaan 40–60 minuutissa. Latausaika lasketaan tällöin siis kymmenissä minuuteissa, ei tunneissa. Pikalatausasemia on Euroopassa jo lähes 4700 kappaletta, ja Suomeenkin niitä on tulossa lisää.


Kovilla talvipakkasilla vakiovarusteisen lämpöpumppulämmittimen pariksi kannattaa hankkia erillinen, nestemäisellä polttoaineella toimiva lisälämmitin. Sen polttoaineeksi käy vaikkapa suomalainen biodiesel, eikä sähköä tarvitse tuhlata lämmittämiseen, vaan liike-energian tuottamiseen, johon sähkö sopii hyvin.

Monessa Euroopan suurkaupungissa halutaan nykyisin ripeästi paikallisista päästöistä eroon. Suomessakin laulun nuotit ovat muuttuneet kahdeksan vuoden aikana. Enää sähköautoa ei kupata, vaan sen hankkimiseen kannustetaan 2 000 euron hankintatuin. Silmäily uuden Leafin hinnastoon paljastaa, että autossa on suomalaisia kurittavaa autoveroa vain noin 1 100–1 300 euroa.

Historialliset hetket ovat käsillä. Tässä se nyt sitten tapahtuu: autovero saa luvan väistyä tulevaisuuden tieltä, kun hankintatuki ylittää autoveron määrän. Muutenkin Leafin hinnat ovat aiempaa hieman alemmat.

Tietenkin myös päästöttömyydelle on laskettava oma arvonsa, vaikka tämä seikka jätetään usein huomiotta. Suomessa noin 80 prosenttia tuotetusta sähköstä on CO2-neutraalia, ja sen osuus on kasvussa. Päästöttömyys onkin siksi useimmiten maassamme tosiasia, eikä vain markkinoinnillista viherpesua.


Uusi Leaf on edeltäjäänsä selkeästi suorituskykyisempi. Tehoa mitataan nyt 150 hevosvoimaa, ja vääntöäkin on tarjolla 320 newtonmetriä. Auto kiihtyy rivakasti.

Silti on huomattava, että auton perusrakenne on käytännössä sama kuin ennen, niin hyvässä kuin pahassa. Matkustamon tilat ovat ennallaan. Pidemmän kuljettajan on vaikea saada ajoasennosta miellyttävää, sillä istuimen pituussäätö jää vajaaksi ja polvet koukkuun. Ohjauspyörässä ole etäisyyssäätöä lainkaan. Istuimissa ei ole myöskään ristiselän tuen säätöä, eikä etumatkustajan puolella korkeuden säätöä.


Toisaalta matkustamo on entistäkin hiljaisempi, ja se tarjoaa tavanomaisen perheauton tilat. Sisätilojen laatuilme täyttää odotetut perustarpeet. Tavaratila on kasvanut yli 400-litraiseksi. Useimmat pistänevät kuitenkin eniten merkille auton ulkonäön, joka on selvästi kohentunut. Liiat sähköautoviitteet on karsittu pois, onneksi.

Ajo-ominaisuuksiltaan uusi Leaf tavoittelevaa leppoisaa fiilistä. Ohjaustuntuma on hieman keinotekoinen ja tahmea, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kaarrekäyttäytyminen on kunnossa. Alusta ja jousitus kantavat hyvin kuormattunakin ilman liiallista kovuutta, mutta kuopissa Leafin jousitus on hieman pintalöysä. Kaupunkiajoa ajatellen kääntöympyrä on keskinkertainen.


Paljon etukäteen rummutettu e-Pedal-vauhtipoljin osoittautuu helpoksi käyttää: auto jarruttaa selkeästi poljinpainetta vähennettäessä, jolloin energia regeneroituu takaisin akustoon. Tarve käyttää jarrua vähenee.

Leaf ottaa ison harppauksen eteenpäin sähköautojen yleistymisessä. Pohjoismaihinkin autoa on tilattu ennakkoon yli 6 000 kappaletta. Suomeen Uusi Nissan Leaf saapuu helmi-maaliskuun taitteessa.

Ota kantaa

Joko olet pohtinut täyssähköauton hankkimista?

En ole 41% Kyllä olen 59%
Ääniä yhteensä 2976

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Synkroni-sähkömoottori, 110 kW (150 hv) 3 920–10 000 rpm, 320 Nm 0–3 920 rpm Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 144 km/h, toimintamatka 270 km WLTP (378 km NEDC) Kulutus 14,8 kWh/100 km (20,6 kWh/100 km WLTP) sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 40 kWh litium-ioni Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 490, l 1 790, k 1 540 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 580 kg, tavaratila 405 l Hinta 41 460 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt